Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Jeg og sambo har en liten prat om hvordan vi vil ha det på julaften i framtida nå når vi venter barn..Jeg mener at en øl og evt. en akevitt til maten for de som ønsker det er ok, men at man deretter ikke inntar noe mer før pakkene er åpnet, ungene er fornøyde og i seng! Etter det kan man alltids kose seg med et glass vin, øl eller en konjakk... Jeg synes ikke det passer seg å drikke mer på julaften mens ungene er våkne iallefall.. Han mener at det må gå ann å ha alkohol på bordet også under oppakkingen, men at man selvfølgelig ikke drikker seg fulle. Min og hans grense for hvor mye som skal til før man er klassifisert som full er veldig ulik! Han mener at han ikke er full etter 6 halvlitere, mens jeg mener man er godt påvirket og full da... Nå skal det sies at min og hans familie er svært ulike på dette området. I hans familie florerer det alltid av drikkevarer på bordet til alle høytider uansett om det er barn tilstede eller ikke..Jeg kan ikke huske at mamma og pappa drakk på julaften annet en øl til maten liksom... Han husker at foreldrene drakk mer enn det uten at barna tok noe skade av det. Han synes tvert imot det var så koselig at foreldrene var i godt humør, røde i kinnene, spilte høy musikk og koste seg sammen med barna.. Og han mener at ungene vil få et mer naturlig forhold til alkohol og lære seg "god drikkekultur" hvis det inntas med måte i kontrollerte forhold. Dere med barn? Er alkohol bannlyst på julaften eller er dere mer liberale? Jeg vet ikke hva jeg skal si.. Og hva vi skal bli enige om. Barn har vel ikke skade av at mor og far drikker litt, men samtidig hvorfor skal man drikke på julaften? Må bare legge til at dette ikke vil bli noe problem, da sambo kommer til å respektere mitt ønske hvis jeg ikke ønsker en julaften med alkohol..
LilleBjella Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Jeg husker som barn at jeg syns det var veldig ubehagelig og utrygt når jeg opplevde voksne som var litt pussa. Foreldrene mine drakk som regel littegranne øl og akevitt til middagen på julaften, og ellers ingenting mens vi var oppe i hvert fall. Alkohol var ikke bannlyst på noen som helst måte, men jeg mener det er viktig at foreldrene er kapable til å kunne ta hånd om barna hvis noe skulle skje, og at barna opplever høytider som trygge dager. Barn er utrolig oppmerksomme i forhold til når foreldrene forandrer oppførsel. Og det skal mye mindre enn seks øl til før man endrer oppførselen, det kan jeg love deg. Så syns du har en fornuftig holdning!
Pappalille Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Litt øl og akevitt til maten og resten kan vel vente til etter at barna er i seng. Helt enig =) Det der med å gi barn et "naturlig" forhold til alkohol er en dårlig unnskyldning for å gjøre som det passer en selv best.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 Synes jula er for barna, derfor passer det seg ikke å drikke noe særlig.. Har selv aldri hatt foreldre som har drukket på jul, å er glad for det. Men vet mange av mine venner husker jul som en dag da familien drakk å blei "merkelige". Skal en absultt drikke på jul, så kan en da vente til barna har lagt seg etter min mening vertfall..
Cilimed nr5 i magen Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Vi har øl, vin og akevitt til maten, en øl til gavene, også blir det et par etter ungene er lagt seg! Man skal da stå opp med barna også!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 Jeg er vokst opp med mye alkoholinntakk på julaften, var liksom det julaften dreide seg om for de voksne.. Og det er ikke gøy. Samboer har vokst opp mottsatt, der drikker de _kanskje_ en øl til middag, og vin. Mens etter det er det kaffe, og brus. Han syns ikke alkohol og jul hører sammen, utenom litt til maten, det gjør ikke jeg heller. Så hos oss følger vi hva foreldrene hans gjør. litt til mat. passer meg og han perfekt. Julen handler jo om at alle skal ha det bra, jeg hadde ikek hatt det bra vis vi hadde hatt det som hjemme, heller ikke ungene våre. men dere bør finne en mellomting. litt alkohol til maten, men ikke mer kanskje..
Cilimed nr5 i magen Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Må få legge til, at det er sankk om et glass øl, eller vin, og gubben tar seg en akevitt! Vi drikker ikke ubegrenset til maten!
Gjest Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Det serveres øl og akvevitt til maten, men så er det alkofritt resten, kansje litt etter ungene har lagt seg, men da i svært moderate former. Hos svigers har det vært 100% alkofritt, det er også greit. Selv drikker jeg vanligvis julebrus til maten :-) Akevitt kan jeg ikke fordra, samboeren kan ikke fordra noen av delene, han drikker aldri i nærheten av barna, vil være i stand til å kjøre hvis det skulle være noe sier han. Men synes at de som ønsker og tåler det bør kunen ta feks en øl og en akevitt til maten, så lenge de ikke blir berusa og til sjananse for barna.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #9 Skrevet 28. september 2008 Jeg synes ikke alkohol hører julaften til, og drikker ingenting på julaften. Det gjør heller ikke mamma. Pappa og samboern min tar seg en akevitt før maten og en øl til maten, men ingenting utover det. Jeg synes julaften er barnas dag. Kan minnes at pappa tidligere har vært veldig beruset, både på julaften og i andre sammenhenger, og synes ikke det har vært noe gøy. I år skal vi feire med svigers, og jeg er veldig spennt da de har en annen holdning til alkohol enn jeg er vannt til. Svigersøster skal også være der, og hun har en liten baby, regner med at hun setter de på plass om det trengs. Jeg kommer uansett ikke til å røre alkohol.
*bolla pinnsvin* Skrevet 28. september 2008 #10 Skrevet 28. september 2008 "Reglene" er de samme som resten av året: Det er greit å ta seg noen glass/noen øl når ungene er oppe, men ikke så man blir påvirket.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #11 Skrevet 28. september 2008 Ingen som feirer jul hos oss får smake en dråpe alkohol. Skjønner i grunn ikke poenget med å drikke alkohol, og dette er jo noe vi feirer for barnas skyld. Hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg ikke giddet å feire jul heller.
Dublin Skrevet 28. september 2008 #12 Skrevet 28. september 2008 Synes ikke noe om å ha bestemte regler for hva folk har lov til å gjøre. De som har lyst på alkohol tar det med mindre de kjører. Men nå er det ikke noe alkohol problematikk i vår familie da. Skjønner godt at det passer seg dårlig å bli full. Ikke noe problem hos oss det da. Hadde det vært det hadde det vært lurt med noen regler. Synes det er best at barna får et avslappet og normalt forhold til at foreldrene kan drikke alkohol innimellom. Det tror jeg ikke de tar skade av, i normale former.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå