Gå til innhold

Når fortelle det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid for første gang :-) Når er det naturlig å fortelle det til familie og venner? Vet ikke helt om jeg klarer å vente til de såkalte kritiske 3 mnd. er ferdig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fortalte det nesten med en gang.. Pga jeg ikke kunne fortsette i jobben så måtte jeg si det der med en gang.. Og ville at familien skulle høre det fra meg og ikke alle andre..

Mange sier de magiske 12 ukene så kan man fortelle det.. jeg har tenkt litt annerledes.. Skulle jeg miste f.eks i uke 10 så hadde det vært veldig godt og vite at de rundt meg visste hvorfor jeg kanskje var litt lei meg isteden for og også måtte juge omd et også..

En annen ting er at dette er min andre og er i uke 12 i morgen.. Og magen er allerede gigantisk.. Ikke en kul som jeg kan skjule akkurat.. hehe.. Gratulerer.. =)

Skrevet

Jeg var fast bestemt på å vente til 12 uker, helst etter det.... Men på torsdag var vi på UL og så hjertet banket, så da følte jeg meg litt tryggere og har fortalt 3 venninner + mor og far. Til morenog faren min laget jeg et kort der jeg limte inn en kopi av UL-bildet og skrev "Hei, Bestemor og Bestefar!" og sa litt om hvor langt det var og at et var veldig hemmelig og sånn. Jeg ble enebarn for 18 år siden, så dette er første barnebarn, og mor ble selvfølgelig helt fra seg av glede. Veldig moro å gi henne en sånn liten før-bursdags-gave, da : )

Skrevet

mamma og pappa fikk vite det i uke 5-6

ett venne par fikk vite det i uke 8

ellers så skal vi holde munn til resten frem til uke 12(svigers og jobben) resten får bare se det på meg eller spørre meg :D

Skrevet

Søstra mi fikk vite det samme dag som meg selv. Har også fortalt det til to venninner. Foreldre skal få vite det neste helg etter jeg har vært på ultralyd. Vil da være 9+1. Resten får vite det idet jeg går over i 2. trimester eller senere. Jo senere jo bedre.

Skrevet

Vil ikke foreldrene bli fornærmet når de får vite det etter venninnene? Vanskelig dette, har lyst til å fortelle alle, men tenker det er greit å vente litt likevel..

Skrevet

Jeg tenkte vi skulle vente med å si det, men det klarte vi ikke, hehe. Har kommen fra til at hvis vi skulle miste så hadde det uansett vært greit at de visste at jeg var gravid :)

Bare nærmeste familie og venner som vet det. Men sikkert noen fler også som jeg ikke vet om, hehe. Kan ikke regne med at alle skal klare å holde det for seg selv når jeg ikke selv klarer det engang, hihi.

Men vår datter på snart 5 vet ikke det enda. Har ikke helt bestemt oss for når vi skal fortelle det til henne :)

Skrevet

Jeg mener ikke dette stygt, håper ikke du blir fornærmet, men blir det ikke litt "urettferdig" at dine foreldre vet at dere er gravide, når ikke svigers får vite det? Det er jo 6-7 uker etterpå de får vite det! Er du ikke redd de blir lei seg? Og hva synes kjæresten din om det?

Bare lurer altså.... =)

Skrevet

Jeg glemte å si det var et spm til Kaimana*spire i magen*

Skrevet

Man behøver jo ikke si at de fikk vite det før;)

Noen foretrekker å fortelle venninnene først. Det kan være godt å ha noen å prate med om dette også hvis det går galt. Kommende besteforeldre kan komme til å glede seg så veldig at det nesten kan være vanskelig å fortelle hvis noe galt skjer.

Ellers tror jeg mange besteforeldre skjønner om man forteller venninnene først, jeg vet ikke.

Jeg har tenkt å fortelle min søster det til helgen, men vente med foreldrene mine, svigers og fars søsken. Mulig de blir fornærmet, men jeg tror ikke det, da får de bare bli det! Tror heller de gleder seg til enda et barnebarn:)

Skrevet

vi har bestemt oss for å vente så lenge som mulig med å fortelle denne gangen. Dette blir min tredje graviditet, og vårt fjerde barn! (mannen har ett fra tidligere forhold) og er sikker på det kommer kommentarer om at DET blir masse unger! osv hehe.

men foreldrene mine, som liksom er naturlig at blir av de første som får vite, kommer til å blii helt fra seg av engstelse pga de blir redd for helsen min, ble mye syk etter fødselen ifjor, og i sommer lå jeg en uke på sykehus, så de er jo så bekymret stakkars:) sist gang fikk mamma vite det med en gang testen var positiv, og det var før ikm! hun sa at hun skulle ønske hun ikke fikk vite det så tidlig, det ble jo såååå lenge å vente, og bekymre seg! så derfor vil jeg vente lensgst mulig, håper det går å vente til 4 mnd eller noe, har litt mage fra før nemmelig, så tenker det blir ikke opplagt med det første. Ukjendte spør meg i tide og utide om jeg er gravid (når jeg ikke er det) så tror den skal sitte ganske langt inne hos de som kjenner meg før de tør spørre da! hehe:)

Skrevet

Her har folk fått vite det fra uke 6. er ikke lett å skylde på omgangsyke i flere uker:-). Vi har en på 2.5 år og det er vel "ventet " at det skulle komme en til snart. Da er det naturlig for folk å spørre ome jeg er gravid når de vet jeg er dårlig, og jeg kan ikke lyve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...