Gå til innhold

ta i mot babyen selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leste en fødselshistorie her inne om ei som tok i mot sitt eget barn. det virket helt utrolig og vakert. og jeg fikk med en gang lyst til å ta i mot min baby selv om jeg er første gangs. jeg har planer om å føde uten epedural på kne i senga med saccosekk. hvis alt gå bra.

noen som har erfaring med dette å ta i mot babyen sin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Førstegangsfødene har generelt lengre og mer kompliserte fødsler enn flergangsfødene. Jeg vil anbefale deg å ha fødselshjelper tilstedet, i og med at du ikke aner hvordan fødselen din vil bli. For min del ble fødselen helt anderledes enn jeg hadde sett for meg, og er glad jeg ikke planka noe som helst. Jeg ble i gangsatt, så lite forløp seg narturlig. Så sanynligheten for at det skulle gått lettere om fødselen fikk gå sin natulige gang er nok større. Epidural hadde jeg for eksempel ikke lyst på, men legen bestemte at jeg skulle ha det alikevel. Jeg hadde nok heller ikke fått babyen ut levende om det ikke var for at jeg var på sykehuset med lege tilstedet hele tiden.

Men jeg vil altså råde deg til å ha noen kyndige i samme hus/sykehus, men at dere legger opp til at du får være så mye i fred som du ønsker der og da så langt det er forsvarlig.

Skrevet

Jeg tror trådstarer kun snakket om å ta imot babyen selv, ikke å føde hjemme uten helsepersonell til stede.

Skrevet

ja jøss.. jeg skal jo være på sykehuset med jordmor tilsetde.. uff.. hadde ikke tørt noe annent. men at jeg tar i mot hodet og babyen mens jormord bare retleder meg.

Skrevet

Det kunne jeg tenkt meg også, kan sikkert snakke med jordmor om det på sykehuset da man kommer. Man har jo for oftest GOD tid, før babyen kommer. Vi førstegangsfødende vertfall. Men går det får fort, er det jo kanskje best at jordmor tar imot den. Men tror det absolutt er verdt å ta imot den lille selv om man har sjansen. :-) Gleder meg sånn til å få den lille ut å!!

Skrevet

jeg er vel litt grønn her - men skjønner ikke helt hvordan man klarer å ta i mot babyen selv...

Magen min er jo diger allerede (uke 30) og klarer ikke bøye meg serlig mye fremover... Den vil jo være totalt i veien.

Noen som tør forklare litt nærmere

:-)

Skrevet

Hmm? Ja, altså av og til kommer babyen ut med et splæsj slik at man omtrent ikke får skikkelig tak på den uansett om det er ut av egen kropp eller en annens. Tror ikke det er så mange som har erfaring med det, og ikke tror jeg det er veldig lett, men du kan jo si til jordmoren at du har lyst til å prøve at ta i mot den selv når den kommer ut.

Skrevet

Jeg tok imot babyen selv, etter at han var hjulpet godt på vei ut med vakum. Da vakumet var fjernet og babyen fortsatt satt litt igjen med overkroppen ute, kunne jeg ta han rundt overkroppen og trekke ut resten selv, for så og legge han rett opp på magen... Det var veldig spesielt, litt grusomt siden han var ganske blodig, tjukk og myk, men samtidig så vakkert!

Om du har lyst og får mulighet til det, så gjør det!

Skrevet

åh. du er heldig. jeg håper jeg får en rolig fødsel sånn at jeg har muligheten til å gjøre det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...