Gå til innhold

Trenger litt råd...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer et barn til, men må i så fall planlegge det så nøye vi kan. jeg har blitt fort gravid tidligere, så derfor tror vi at vi skal kunne planlegge det litt sånn vi vil selv, men spørsmålet er når det er lurest. Om noen kan gi noen råd eller innspill ville det vært fint, for vi klarer ikke helt å finne ut av det selv. Om vi vil ha en til da, er ikke helt sikker på det heller enda, hehe...

 

Saken er at jeg er lærer og går nå på et års vikariat som varer til neste skoleår. Jeg vet ikke om dette kan bli utvidet, og om ikke vet jeg ikke om jeg får ny jobb eller hvor, kan fort bli langt å kjøre i så fall. Sommeren om 2 år planlegger vi å flytte til en annen kommune ca 1,5 time kjøretur unna der vi bor nå og da må jeg få ny jobb der uansett når den tid kommer og en slik jobb bør da begynne i skolestart-tiden naturlig nok, dvs i august. Minste barnet vårt er nå 1 år.

 

Alternativ 1 er å prøve å bli gravid om 2-4 mnd slik at babyen vil komme sent på sommeren/tidlig på høsten neste år.

Ulemper:

Vi har enda ikke bestemt oss helt for hva vi vil

Kan bli slitsomt å gå gravid igjen alt nå (har tette barn fra før)

Ser kanskje ikke helt bra ut på en CV at man er ute i permisjon igjen kun etter 1 år i jobb...

Kan være veldig slitsomt å bygge hus og flytte meden på 8-11 mnd

Fordeler:

Da slipper jeg å bekymre meg for jobb siste året vi bor her fordi jeg uansett vil være i permisjon.

Barna blir tett nok i alder til å få stor glede av hverandre, greit å bli ferdig når vi først er i siget.

Greit å være ferdig med svangerskap, amming og småbarnstid før vi flytter.

Lettere å få tid til endel ting når vi bygger huset fordi jeg ikke må ta meg fri fra noen jobb.

 

Alternativ 2 er å vente i litt over 1 år slik at babyen da vil komme like etter vi har flyttet på sensommer/tidlig høst da.

Ulemper:

De andre barna begynner å bli så store da at det kan være tungt å begynne på nytt...igjen...

Blir tungt å skulle flytte som høygravid, jeg vil nok ikke kunne gjøre noe fordi jeg pleier å få bekkenløsning, så da vil mye falle på mannen.

Usikkert om jeg vil få jobb neste høst, i hvertfall nærmt her vi bor, kan bli slitsomt

Fordeler:

Har født fort før, så deilig å være nærmere sykehuset når fødselen begynner

Mye mer kjekt sted for meg å ha permisjon enn her vi bor nå, vil få mer hjelp og avlasting

Deilig å kunne tilbringe de siste 1-3 mnd i svangerskapet i et nytt og komfortabelt hus med kort vei til lege og jm (nå må vi kjøre i 1-1,5 time)

Lettere å få tatt litt videreutdanning som vil gjøre det enklere å få jobb året etter.

 

Alternativ 3 er å bli gravid til våren igjen slik at babyen kommer rundt januar-mars om litt under 1,5 år, men det er egentlig et dårlig alternativ da det kan være veldig vanskelig å få jobb fra midten av et skoleår av og vi da må flytte og bygge hus med en liten baby...

 

Noen synspunkter?

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synest dere skal kose dere med den dere har, og vente med en til til dere har komment dere helt i orden sånn som dere vil ha det:)

Skrevet

Vi koser oss masse med de tre vi har, men vil ikke ha mer enn maks 3-3,5 år mellom barna uansett, da blir det for lang avstand i våres øyne.

 

Tar gjerne i mot flere råd :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...