Gjest Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Jr er 2,5 år og i går viste jeg ham noen truser han har fått arvet fra sitt kjære søskenbarn. Han ville ha de på seg, og vi kuttet ut bleien. (Utenom når han sover) Tidligere har han tisset mye på do, som oftest så måtte i spørre om han vill på do, en sjelden gang sa han i fra selv. Han har bare bæsjet på do en gang. Så i går tisset han bare på do, vi spurte ofte og satt ham på do etter måltid og etter dubb feks. Men han bæsjet i trusa. I dag har han tisset seg ut to ganger og bæsjet en gang. Vi regner så klart med mange uhell og tar ikke det så tungt. Det værste er bæsjen syns vi. For han sier ikke i fra når han har bæsjet (ikke når han brukte bleie heller) og vi må overtale ham til å bytte når han har bæsjet. Nå trenger vi litt råd, hva er lurt/ikke lurt? - vi "maser" og spør om han må på do ofte - vi setter han på do etter måltid og soving - vi blir ikke sint, men prøver å forklare litt om at det lukter vondt, blir ekkelt og vått, at figurene på trusa ikke liker å få bæsj/tiss på seg når han har sine uhell. I morgen er det barnehage, skal vi bare fortsette å sende ham avgårde i bare truse men masse skifteklær? Er det lurt at han har på seg bleie når de er ute (dette et sikkert bhg mye om) Ble veldig langt dette her, men jeg håper noen orket å lese og kan dele litt råd og erfaringer med oss
elikatt -mamma til 4- Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Min gutt som nå er 3,5 år har kuttet ut bleier nå i sommer. Han har tisset på potte siden i fjor høst, men det var for tidlig for han å slutte med bleier da. Jeg synes det høres ut som det er litt for tidlig å kutte bleien enda? Jeg ville fortsatt med oppfordring til å gå på do, men brukt bleie i tillegg. Når de er klar for det, så glemmer de seg ikke så lett.
Gjest Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 OK. Han har tisset på do i et par måneder nå, i tillegg til å bruke bleie. Det har ofte vært tørre bleier. Syns det er litt kjipt å nekte ham å bruke truse når han har så lyst selv. Har lyst å prøve i noen dager til iallefall, vi har jo ikke kommet i gang enda. Han ligger nå med truse utenpå bleien, er veldig stolt av trusen sin. Andre som tror det er for tidlig?
Gjest Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 jeg synest du skal spørre bhg om dette.jeg har erfaring fra at bhg ikke har tid til sånn dotrening og når barn tisser seg ofte ut så foretrekker de bleie på barna
Gjest Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Ja det er akkurat det... Kanskje han kan komme med bleie og så kan de ta den av utpå dagen etter dubben... Skal snakke med de ja.
elikatt -mamma til 4- Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 Det er kanskje lurt å la han være uten bleie deler av dagen, f.eks ettermiddagen, men at han bruker bleie i barnehagen eller når han er ute. Han vil sikkert bli flinkere etterhvert å si i fra også. Truse utenpå bleien er lurt, det hadde min gutt også! :-)
Gjest Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Ja det er sikkert ikke så dumt. Han bæsjer nesten alltid på formiddagen, så da slipper vi det kavet også
temine Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Vår jente på 2,5 år slutta og i sommer, men hun har bæsja på do og potte i ett år, så bæsjebleiene var vi ferdige med. Vårt problem var at hun tissa/skvetta ca hvert kvarter...og det ble litt vel ofte å mase om do. Hun gikk mye uten bleie ute på finværsdager og tissa i gresset. Det var værre når vi var inne og på besøk hos folk. Da var det en del uhell, hun ble lei seg og ville ha bleien på. Plutselig en dag hadde hun så lyst på tyggis, og det hadde hun ikke fått før. Så da var vi raske ute og fortalte at det var bare store jenter som ikke brukte bleier som fikk tyggis. "Jeg hr slutta med bleie jeg", sa hun da. Hun rev bleien av og etter det har vi omtrent ikke hatt ett eneste uhell. Hun klarer nå å holde på tisset slik at hun ikke lenger må spinge på do hvert kvarter, men mer normale intervaller. Nattbleien ble tørr av seg selv i løpet av noen uker (den var virkelig full i starten), så gikk vi over til tisselaken i senga og brukte det noen uker, til vi kutta det og. Så, her var det altså tyggis som skulle til;) Kanskje dere finner noe slik for deres sønn og? Noe han har veldig lyst på? I forhold til barnehagen er det bare å høre med de, fortelle at dere øver, ta med masse skifteklær og samarbeid med de om bleieslutten. Lykke til:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå