Gå til innhold

Hva hadd edere gjort hvis dere var instruktør,,,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært instruktør på treningseneter siden 2005, og har fått masse skryt av programmene jeg kjører. Stort sett fulle parti hver gang. Sjegfen sliter medmedlemstallet , og hun har få instruktører å gå på..Vi får ikke lønn, bare gratis årskort. Det er i og for seg greit.

Jeg trener aktivt på sykkel vår og sommer, og ønsker derfor å la mine timer preges av at jeg vil vedlikeholde formen gjennom vinteren. Det betyr nokså harde timer, men ingne klager på at det er for tungt. Bortsett fra sjefen da...Hun begynt eå snakke om at timene mine, og den andre instruktørens timer, var for tunge, det ble så masse muskler, og ikke så mye slankende effekt... Hallo! Jeg blir irritert, så masse tid som jeg legger ned på å lage program, så skal hun begynne sånn. Et fåtall av de som er med, gjør det for å lsanke seg, og jeg har aldri blitt bedd om å lege et program for slankere. i tillegg til å messe om dette til meg, så har hun i tilleg bablet til en veninne av meg, mens to andre damer også var der og hørte på. Jeg syn mildt sagt det er på grensen til frekkhet, og når hun i tillegg må be på sine knær om å få låne mine program fordi hun ikke får tak i instruktør, så kjenner jeg at jeg blir litt sint inni meg. Nå har hun meg kun på lånt tid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vi se...jeg skjønner både deg og sjefen din. Deg skjønner jeg på den måten at du legger ned masse tid og krefter i å lage så bra timer som mulig, og gjerne tøffe timer (som det virker som folk liker - utfra det du skriver), og så får du "bare kjeft" eller formaninger fra sjefen. Samtidig syns jeg du får helt ræva "betalt" (gratis årskort/trening på det senteret du jobber for er en selvfølge - ikke en betaling i seg selv - du SKAL ha timebetalt for jobben du gjør som instruktør!), og derfor skjønner jeg reaksjonen din enda bedre.

MEN. Sjefen har sin fulle rett til å be om at timene du skal kjøre bør være slik eller sånn. Det er forresten sjelden at folk kommer direkte til instruktøren og sier "dette var for tung time", så argumentet ditt om at "ingen klager" holder ikke. For det skal mye til at folk sier dette direkte til deg. Kanskje prater de seg i mellom i garderoben eller etter økta, eller sier noe til sjefen din, som hun da i sin tur ønsker å ta opp med deg. Måten hun har gjort det på sier jeg ikke er riktig, men hun har virkelig retten på sin side i forhold til hvordan hun ønsker at timene på sitt senter skal være.

Har dere ikke en treningsleder på senteret? Eller en "mal" for hvordan de ulikene timene skal være? Selvfølgelig skal man sette sitt personlige preg på de ulike timene, men i bunn og grunn skal en 60-time her og en 60 time der være like i intensitet. Husk på det.

Skrevet

Oi..lagret litt fort..dette skulle også være med helt til slutt der:

Er selv instruktør, har vært det siden 2001, og jobbet på flere sentre. Min erfaring tilsier at sjefen har egentlig siste ordet, men ikke uten dialog med sine ansatte. I tillegg syns jeg hele arbeidssituasjonen og senteret hørtes veldig lite proffesjonelt ut.

Skrevet

Men så lenge et treningssenter ikke har ansatte har jo heller ikke sjefen noen å sjefe over...

Jeg skjønner ikke at du gidder, du burde ha betalt for timene dine, enkelt og greit.

Og husk at du ved å jobbe gratis er med på å presse priser, både for andre instruktører som kan få høre at det finnes folk som gjør det gratis, og for selve prisene på treningssentrene. Det er klart at et treningssenter som ikke lønner sine instruktører har mulighet til presse prisene sine ned!

Jeg synes i bunn og grunn at hele situasjonen er helt gal.

Men det er klart, i prinsippet kan sjefen si at du skal forandre timene dine. Men da kan jo du bare gi deg.

Skrevet

Nei, det er ingen mal på hvordan timene skal være. Alt går på selvstyr der egnlig. Men jeg mener at jeg han litt mer kunnskap om henne ang sykling, jeg sykler både styrkeprpøven og birken, inkl mange andre ritt.

Jeg syns bare det blir litt for drøyt å stå og spøøre andre om ikke de syns timen er for tung osv, og så prestere om å få låne mitt program bare fordi hun ikk efår instruktør.

Skrevet

Men at hun mener timen ikke er slankende, at man får så mye muskler...jeg fatter ikke helt jeg da...hvis folk skal slanke seg, så er jo det å få muskler også kjempelurt. og all aktivitet er bedre enningen aktivitet, hvis det er vekta som er problemet.

Skrevet

Da syns jeg du skal ta det opp direkte med sjefen din. Si akkurat det du sier her inne: I en høflig og ordentlig tone, uten å være brysk eller ufin. At du opplever at timene dine gir noe til de som kommer, at de virker fornøyde med økten, samt forklare litt hvordan DU mener timene bør legges opp. Og at du finner det litt sårende at hun i ene enden ikke setter pris på jobben din (virker på meg at det er sånn du føler det?) og så vil låne det DU har slitt for å få laget. Jeg vet hvor mye jobb det er å lage morsomme/gode timer!

Skrevet

Ja, jeg syns det er sårende. Særlig det at hun tar det opp med en som faktisk står meg ganske nær, samtidig som flere hører på. Sjefen er aldri på mine timer, så egntlig har hun ikke peiling, hun var med i 30 minutter for et par uker siden, thats it! Og jeg legger virkelig sjela mi i dette. Det tror jeg jeg kan få flere underskrifter på, og moister hun meg så kan hun like gjerne legge nes hele senteret. Folk neketer å gå dit når hun selv skal ha timer. Hun har ikke ETT eneste program, bare tar halve sanger, legger opp etter dagsformen. DET har jeg lite til overs for. Nå er vi likso mv\blitt en fast klan på syklinga, og alle er kjempesvett etter endt time, og skryter av musikk, variert program osv.

Tenkte først at dette skl jeg ikke ta innover meg, men nå kjenner jeg at jeg gjør det likevel.

Skrevet

Dette hørtes utrolig useriøst ut.

Er selv instruktør og har fått maler fra min koordinator. I malene ligger de viktigste hovedtrekkene over hva timene bør inneholde.

Jeg tjener 200 kr per intruktørtime og sparer 550 kr på gratis medlemskap. Får også gratis utdanning/kursing innen les mills, swinn etc..

Si opp jobben og finn deg ett annet treningssenter. Be om en mal fra koordinator, så blir det lettere å lage program som dekker alle grupper.

Skrevet

Kan jeg spørre hvilke timer du har? Jeg driver med sykkel. Ble bare spurt om jeg ville bli instruktør fordi jeg hadde så "bra stil". Jeg tenkte ok, dt blir en utfordring. Trives kjempegodt som instruktør, og siden jeg sykler masse ute, så føler jeg at jeg har en viss peiling på dette området. har aldri fått nor kursing eller noe, øg lønn, det har hun ikke råd å gi noen av oss. Hva bør en time inneholde hos dere da? det hun mener er at jeg bør kjøre på med mer hurtig spinning på lett motstand, fordi det er SLANKENDE. hvordan kan jeg vite hva som er slankende og ikke. Er på slankern er jo det meste av trening bra...Og deter jo superviktig og styrke muskelgrupper, vil jeg tro. Man får ikk eklumpemuskler av å spine tundt, man får en stram og fin bakende, og sterke flotte legger og lår!

Skrevet

hm.. det er ikke slankende å kjøre på maxpuls og hard tråing mesteparten av timen. burde ikke en instruktør vite dette?

skjønner at du ikke er ute etter å gå ned i vekt, men kan jo være andre som vil spinne for å gå litt ned i vekt men stramme opp kroppen litt.

du skal ikke ligge opp mot maxpuls ofte for at kroppen skal forbrenne fett.

Skrevet

Har selv drevet som instruktør, og har vært både ansatt, og drevet eget senter.

Forstår deg, som stiller mer eller mindre gratis, at du blir litt frustrert over dette. Men forstår også meget godt henne, at hun vil at timene skal være optimale.

En god treningstime, skal inneholde både en god kondisjonsøkt, og styrkedel. Vet ikke helt hva type timer dere hører til å kjøre, men det er jo noen timer som legger mest vekt på kondisjon, og noen på mest styrke. Men da skal kundene vite på forhånd hva de går til. Dersom timen er en "orginal" så bør den også være slik, at det er en god kondisjonsøkt i tillegg til styrken.

Men dersom du helst vil ha en styrketime, bør du ta opp dette med sjefen din, og si din mening til henne, man da bør dere kalle timen for styrke/strenght eller noe, slik at kunden vet hva de går til =)

Er selv veldig fan av skikkelige styrketimer (circuit) men liker å variere :)

Synes du skal snakke med sjefa, og bli enig med henne om noe. Og også fortelle, at du ikke synes noe om, at hun diskuterer deg, og dine timer med andre, slik at kundene hører det. Det er lite proffesjonelt av henne =o/

Skrevet

...må bare tilføye,at det ikke er spinninginstruktør jeg har vært da ;o)

Skrevet

Kan jeg spørre hvilke timer du har? Jeg driver med sykkel. Ble bare spurt om jeg ville bli instruktør fordi jeg hadde så "bra stil". Jeg tenkte ok, dt blir en utfordring. Trives kjempegodt som instruktør, og siden jeg sykler masse ute, så føler jeg at jeg har en viss peiling på dette området. har aldri fått nor kursing eller noe, øg lønn, det har hun ikke råd å gi noen av oss. Hva bør en time inneholde hos dere da? det hun mener er at jeg bør kjøre på med mer hurtig spinning på lett motstand, fordi det er SLANKENDE. hvordan kan jeg vite hva som er slankende og ikke. Er på slankern er jo det meste av trening bra...Og deter jo superviktig og styrke muskelgrupper, vil jeg tro. Man får ikk eklumpemuskler av å spine tundt, man får en stram og fin bakende, og sterke flotte legger og lår!

Fiolinen

Det er ofte en misoppfatning at de som sykler ute blir gode instruktører og kan lage gode spinningtimer. At du trives godt som instruktør teller positivt :o) Men det er to helt forskjellige måter å sykle på. Hva som er slankende og ikke strides de lærde om - noen mener at lav intensitet og dertil "lav" puls over lengre tid gir best fettforbrenning (over tid), mens andre mener at jo høyere puls - jo større fettforbrenning tilsammen. Hvis du googler litt på dette kan du lese deg opp litt.

Hva timen bør inneholde er litt vanskelig å si, da jeg ikke vet hva timen din "heter". På mitt senter heter timene gjerne lengden de har, altså: sykkel45 (45 min inkl. oppvarming og tøying til slutt, dvs ca 35 min med beina i gang) sykkel 60, -60 4x4 intervall, -75, -birken el.l. Hvordan du legger opp timen bør ta utgangspunkt i lengden på timen, og hvilket nivå den har. 45 min. er alltid nybegynnertimer, men ofte er det med garvede innesyklister her også. Ta høyde for at de som er helt ferske skal kunne klare timen, men legg også opp til utfordringer som kan løses på flere måter (de nye kan sitte, de garva kan stå, de nye kan kjøre rolig tempo, mens de garva får tempoetapper, de garva kan skru til litt ekstra med motstand osv.). Pulstoppene er ikke så høye, hold deg rundt 80 % av maks (kanskje innom 85, men ikke høyere)

På 60 eller 75-minutters timene er det som regel ingen eller kanskje én nybegynner (de er som oftest innom den kortere timen før de prøver seg på de lengre) og da kan intensiteten kjøres opp. Oftere tempoetapper, også tempobakker (stående tempo), generelt høyere og flere pulstopper. Her har du lov å kjøre opp mot 90-95, men timen må selvfølgelig legges opp riktig, ikke BANG opp på 95 %. Men en 75-time eller en "birken"-time kjøres gjerne som langkjøring "ute" (skal simulere dette) og da ligger man lavere i puls over lengre tid.

Når jeg lager timer legger vi det gjerne opp etter lengden på timen, hvor mange "fjell" har vi tid til, og hvor mange sanger går inn under "fjellet". En 45-time består hos meg av 2 oppvarmingssanger (går fra ca 50%-65 el. 70 %), så tre eller fire sanger i hvert "fjell" avløst av en 2 min. pause i mellom. Puls i første "fjellet" går fra 70% etter oppvarmingen og ganske raskt opp til 80 %. ligger der hele det fjellet, men veksler om vi kjører bakker (sittende/stående) sletter med litt tempo eller korte bakker med litt tempo i mellom. Så pause før andre fjell, som starter rett opp på 80% igjen, en liten tur innom 85 for de som vil, og så gjerne ned til 80 igjen (det varierer litt om jeg legger inn pulstoppen midtveis i andre fjell eller helt til slutt.

Kom gjerne med en "oppskrift" på hvordan dine timer ser ut intesitetsmessig, så er det litt lettere å si om det er bra eller dårlig - utifra hva slags produkt du skal gi kundene :o)

Skrevet

Ops, sorry, jeg kopierte inn ditt innlegg for å se hva jeg skulle svare på ;o) Glemte å slette det før jeg posta innlegget...hehe..

Skrevet

Så lenge du ikke får betakt har du heller ingen sjef. Det værste som kan skje er at du får "sparken" :) Høres ut som om den sjefen er litt "kort innpå" og det kan jo igjen forklare hvorfor senteret ikke går så godt.

Skrevet

Poenget er, jeg har ikke fått beskjed om å kjøre en "slanke-time". Jeg har ingen kompetanse til å anbefale noen til å trene sånn og sånn for å slanke seg. Målet med spinning, slik jeg ser det, er å komme ei form, så blir vel et evt vekttap en bonus ;) Skal men brenne fett, så bær man også trene mer enn 60 minutter.

Skrevet

Takk for kjempefint svar. Hun er nå ikke så meget profesjonell...og det er kun to spinningtimer pr uke, lite senter. den ene timen har jeg fast, den andre timen blir jeg spurt om å ta fire ganger på en seks-ukers periode, så det må jo være noe bra. Men jeg føler meg overkjørt når folk kommer og forteller at hun diskuterer timene mine med dem. Og jeg er ikke spesielt nærrtagende som person.

Skrevet

Jeg begynte som instruktør foør jeg begynte å sykle aktivt ute. Timen har ikke noe navn, bare sykkel. Timen er 60 minutter.

-- 2 sanger oppvarming, ca 7 min, lett tråkk

Del 1:

1. middels motstand, øker belastningen bare litt på tre refreng

2.middels + motstand, står *3, litt tyngre mens vi er oppe

3. tempo, lett belastning, kjører på motstand på tre intervaller,det er slitsomt,det viktigste er at vi holder farta opp her

4. motbakke, rolig tempo, tungt

5.siste før pause, bra motstand, kjappere tempo her, øker motsand på tre refreng, mens vi fortsetter å sitte.

6. 1,5 min pause

7.middels motstand, vi står et lite parti midt på

8.sitte og stå, tyngre nå, men ikke max

9.langkjøring, velge selv mostand og om de sitter eller står (jeg er faktisk grei, ha ha!!)

10.tung og seig en her.

11. intervaller med varierende tempo og motstand, fartslek

12. begynner tungt, tempoet i sangen øker etterhvert, og vi skal henge på, ikk elov å sykle gratis her, men vi må nok slippe opp litt motstand underveis, spurt inn til mål, her går det fort!!!her er tempoet absolutt viktigst.

Nedkjøring og litt tøying til slutt.

jeg syns timen er kjempebra, og de som går der kommer igjen og igjen, og er kjempefornøyde.

Det hun mener da, er at jeg skal ha mer full-fart spinning, da det har en slankende effekt, vi skal sykle så fort med beina at fettet rister på sidene...Deter skikkkleig ubehangelig å sykle så fort veldig mye, og jeg vet at mange får krampe av det.

Jeg mener timen har en bra blanding styrke og kondisjon. Det med puls-nivå osv, det er de ikke så veldig opptatt av.

Skrevet

Syns det virker som veldig god variasjon i timen, eneste er kanskje at det blir FOR mye variasjon? Men det merker du nok best selv :o) Syns det så veldig bra ut jeg, men tenk litt på hva slags løypeprofil du tror timen din har. Og tenk litt på pulstopper. De aller fleste lager altfor harde tider, det oppdaget vi på mitt senter da vi begynte med activio (pulsklokker på storskjerm - alle som vil får en klokke på skjermen og kan følge med både seg selv og andre - dog anonymt, klokkene er kun nummerert). Vi måtte legge om løypeprofiler til tusen, fordi vi stort sett lå altfor høyt i puls i for store deler av timen.

Skrevet

Og det med at man skal sykle så fort at "fettet rister" er bare tull.... herlighet.... det har da ingen sammenheng med om timen er fettforbrennende eller ikke..

Skrevet

Det er derfor jeg mener det er så utrolig til svada-snakk hun kommer med. Timen såg kanskje litt vel variert ut når jeg skrev det opp her :) Men den er hvertfall ikke kjedelig selv om vi egentlig sitter en del, satser på fengende musikk med god rytme.

Jeg får tekstmeldinger fra medlemmer de gangene det ikke er fast instruktør, er det deg i kveld?? Når jeg svarer at det ikke er meg, så får jeg til svar at: Da blir det å gå/jogge i stedet. Så fremt ikk edet er han andre instruktøren da. Som OGSÅ kjører for tungt..Da vet de at da er det hun som kommer som instruktør, og det skygger de unna. da er det et halvt minutt av en sang, så blir hun lei av den, så hun må bytte snag, så stå, så sitte, så riste på hender, slå seg selv i hodet og leke ape, skikkelig hypertime...Bare fordi hun ikke har et fast program, hun er prisgitt sine instruktører som ofrer seg altfor mye. Folk fnysre når jeg sier hva vi får... SÅÅÅ lite???

Jeg tor ikke hun mener at det vi kjører fo rtunge sanger, men vi kjører for lite slik "riste-fett"-greier, som jeg får helt noia av...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...