Gå til innhold

Noen som har erfaring med å amme allergibarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tror sønnen vår på snart 3 mnd har melkeproteinallergi (har hatt symptomer fra tarm som: blod i avføring, luft i magen, hyppig avføring osv). Noen dager uten melkeprodukter i mitt kosthold gjorde ikke saken noe bedre, så jeg valgte å begynne å pumpe meg (fortsatt uten melkeprodukter) og gi nutramigen. Har gjort det i 4 dager nå og han har ikke lengre blod i avføringen, og strever mindre medbæsjingen. Dette ser jo ut til å bekrefte mistanken. Nå er det sånn at jeg ikke har lyst til å gi opp ammingen hvis han kan tåle melken min, men hvordan vet jeg det og får det til?

Prøver litt mm nå og ser hva som skjer, håpet er at 1) nutramigen kan ha roet tarmen litt og 2) jo mer tid som går jo mindre melkeproteiner er igjen i systemet mitt (det kan ta noen uker, eller? Er veldig spent på utfallet nå.

Noen som har erfaringer å dele med meg, hvor kan det gå herfra??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumt spørsmål, kanskje, men droppet du ALLE melkeprodukter, stekesmør, melk i ferdigprodukter osv?

Skrevet

Ja, tror jeg var veldig nøye. Turde ikke engang spise ferdigbrød fordi jeg har hørt at de kan være penslet med melk e.l. selv om det ikke står i innholdsfortegnelsen..

Skrevet

hei:) Symptomene er lik på det vi hadde med sønnen vår. Der kom det blod i bleien etter tre uker. Vi fikk en helt ny gutt da jeg sluttet å spise melk. Det vi merket var at det alltid gikk noen dager før han fikk vondt etter at jeg hadde fått i meg melk og om tarmen ble skikkelig sår kom det blod. Han tålte ingenting. Noen kan spise ost og noen andre melkeprodukter. Du må lese på alt av brød ferdig poser. Vi lærte å lage alt fra bunnen. Hvet ikke hvor lenge du må vente med å amme han igjen men det er jo ikke farlig om han får i seg melk det gjør jo bare vondt. Så om du har holdt deg borte fra melk noen dager er det sikkert greit. Bare spør om du lurer på noe?

Skrevet

Tusen takk Nina :)

Så fint å høre fra noen som har fått til ammingen med sånn diett. Du skjønner, når jeg avsto fra melkeprodukter så vi overhodet ikke bedring mens nutramigen ga umiddelbar effekt. Derfor er jeg litt nervøs for at dietten min ikke hjelper. Fryktelig trist å tenke på synes jeg, at jeg kanskje må gi opp ammingen. Vi koste oss sånn med det.

Gjen-innfører amming gradvis nå og er veeeldig spent på de neste bæsjebleiene...

Dersom det ikke funker nå heller, hva da? Er det bare å gi opp pumping og håp om amming eller er det noe annet å prøve? Holde seg unna egg, er det mange som har eggeproteinallergi også? Tar legene prikketester og blodprøver?

Skrevet

Har ingen erfaring med dette, men jeg bare lurer på om du ikke kan høre med en barnelege om dette?

P.S. Syns dere er veldig gode som er villig til å gjøre så store endringer i deres egen kost for å fortsette ammingen. Det står det respekt av! (dette er ingen dissing av de som ikke kan amme!!!!!!)

Skrevet

Det vil ta litt tid før alt er ute av både din kropp og hans, så det vil ta litt tid før du ser resultater. Og hvis det skal være positivt resultat MÅ du kutte ALT av melkeprodukter, det innebærer alt av ferdig sauser, smør osv. Du må lese på alle varer du kjøper for å se at det ikke inneholder melk. Noen få kjøpe brød inneholder melk, men hvis h*n er allergisk mot melk er det og stor sannsynlighet for at h*n er allergisk også mot egg

Skrevet

Joda, har fått anbefaling fra spesialist om å prøve en periode med nutramigen og så bryst igjen. Går ikke det regner jeg med de mente jeg må slutte å amme. De sa vel egentlig ikke noe om forventede resultater av opplegget, bare at det var fastlegen som skulle følge det opp. Jeg skrev vel mest inn her for å få innspill fra noen som hadde gjort noe liknende og fått det til. Det ser jo ikke ut som denne dietten er nok for gutten vår, er litt lei meg for det og trenger input av positive tanker :)

Ang. dette med å gjøre en innsats for å fortsette å amme så må jeg innrømme at jeg har rent egoistiske grunner i tillegg til det åpenbare at man vil det beste for barnet. Synes det er innmari styr med disse flaskene og koking pluss at amming er så kjempekosli. Men altså, jeg vil jo ikke at gutten skal bli syk av melken min :(

Skrevet

Hei :)

Er allergiker og atopiker selv (meg han har det fra), så jeg vet at når man først kommer inn i hva man må holde seg unna går det på autopilot. Melk er nytt for meg, men hvis flere har erfaring med at det nytter å gi det litt tid kan jeg holde det gående noen uker. Egg skal også gå fint.

Men det er jo enda en ting med dette. Ikke noe problem å pumpe mens jeg gir nutramigen i noen dager, men det blir vanskelig for meg i 4 uker. Det vet jeg, har pumpet en del før. Skal jeg holde ham helt unna mm med kun noen stikkprøver innimellom til stikkprøvene viser at avføringen er helt ok? Da blir det mye pumping gitt... Kan jeg gi ham en del mm selv når han blir tydelig irritert i tarmene? Veldig vondt tror jeg ikke han har, men det kan ikke være lurt å fortsette tilførsel av noe han tydelig reagerer på?

Skrevet

Jeg har dessverre ikke noe positiv resultat å vise til, men håper likevel våre erfaringer kan hjelpe deg.

Jenta vår er 5 mnd og har hatt melkeproteinallergi og kolikk fra fødsel. Har vært to runder på Ullevål for utredning før vi fikk diagnose. Symptomene hennes var/er at hun spenner seg bakover og er generelt sur og grinete + at hun sover mikroskopiske mengder.

Jeg levde 100% melkefritt fra diagnosen ble gitt, og jenta vår ble bedre, men langt fra bra. Dro derfor igjen på Ullevål barnemottak, men legene sa bare at hun var utredet, og de kunne ikke finne noe øvrig feil med henne. Rådet oss til å forsøke KUN Nutramigen i 14 dager mens jeg pumpet, for så å forsøke å amme igjen. De siste 7 dagene av Nutramigen-testen var hun perfekt!!!!! :o))) Som en helt normal unge. Glad og fornøyd. Sov 6 timer om natten, 3 timer på dagen + 3 timer på kvelden. Så skulle jeg forsøke å amme igjen...Etter bare halvannen dag gav jeg opp og satte henne på Nutramigen igjen. Hun var blitt sur og gretten igjen, og sov kun to-tre halvtimes lurer foruten natten.

Dette mm-forsøket var tirsdag + onsdag, og hun er fortsatt sur og i ulage. Har nå helt gitt opp ammingen etter å ha kjempet inbitt mot samboer, foreldre, svigerforeldre + tantes stadige råd om å slutte med mm. Det er helt tydelig at hun reagerer på mer enn bare melkeproteiner for melka mi er 100% ren :o(

Men så leste jeg her på dib at barn som reagerer på melkeproteiner ofte også reagerer på soya (som vi jo har brukt som erstatning i matlaging osv). Hadde jeg visst dette skulle jeg forsøkt med å også ligge unna soya før mm forsøket, men i og med at hun fungerer perfekt på Nutramigen og reagerer så sterkt på mm som hun gjør synes jeg ikke at jeg kan forsvare ovenfor sambo å forsøke noe mer (det er jo ikke sikkert at det er soya hun reagerer på - kan være noe annet selv om alt av allergitester er negative).

Jeg synes det er grusomt trist å måtte slutte - skulle holdt meg unna hva det skal være for å kunne fortsette, men når ikke engang legene kan fortelle meg hva det er hun reagerer på blir det vanskelig. Jeg gruer vettet av meg til hun nå snart må over på fast føde uten at vi vet hva hun reagerer på.

Lykke til!! :o) Krysser alt jeg har for at du skal lykkes der jeg måtte gi opp. Klem til deg

Skrevet

Hei Endeligkolikkfri,

så flink du var, og så dumt du må slutte til tross for innsatsen! Er veldig trist å måtte gi opp, jeg måtte slutte ammingen tidlig på storesøster også, den gang pga dienekt - pumpet så lenge jeg klarte men måtte til slutt kaste inn håndkle. Vi får fokusere på at barna er friske og har det godt.

Er litt redd for å ende samme sted som deg. Virker jo ikke som det holder med diett, han reagerer kanskje på flere ting som jeg ikke klarer å finne ut av. Men jeg har da et lite håp fortsatt og har tenkt å prøve. Kanskje ligge unna egg også, tenkte du på det? Og soya sier du? Legen vi var til sa at det var sjeldent de ba foreldre kutte ut mer enn en ting fra dietten sin, men tror jeg må gi det en sjanse - tenk hvis det holder å ikke spise egg, lissom...

Skrevet

Hei! Vi har en gutt med kraftig melkeallergi, han tåler ikke spaltede melkeproteiner en gang (han kan derfor ikke drikke Nutramigen). Vår historie ligger her: http://www.dinbaby.com/forum/thread/138017895

Det tok to uker fra jeg begynte på diett til vi merket bedring, så ikke gi opp, det kan ta litt tid. Det som er viktig er å sette seg godt inn i alle betegnelsene som finnes for melk. Eksempler på dette er myse, startkultur (finnes i salami, pepperoni etc), valle og mange andre du sikkert er klar over. Det er også melk i Zendium tannkrem. Jeg har funnet et kjempefint hefte jeg kan sende deg linken til hvis du vil. :) Når det er sagt vet jeg at mange melkeallergikerbarn også reagerer på soya, så det kan lønne seg å prøve å kutte ut det også!

Helt til slutt vil jeg klappe deg på skulderen! Du er flink! Det er krevende å ha et allergikerbarn, men man blir kjempefort vant til å leve på diett, og det er kjempeflott at du ikke vil gi opp ammingen!

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 9 mnd som antageligvis ikke tåler melk. Han er ikke veldig plaget, men får masse utslett som forsvant som dugg for solen når jeg sluttet med melk i min mat (pga amming) og i hans mat. Jeg mener at ammingen fortsatt er VIKTIG (om ikke ekstra viktig nå) selv om det ikke er så ofte lenger. Det er helt greit for meg å kutte ut melk i min egen mat også for en stund.

Skrevet

Helt enig. Men hva gjør en når det ikke hjelper?

Skrevet

Huffa, leste historien din og skjønner godt hvordan du har hatt det. Og stakkars barn som må gjennom så mye. Lillebror her hadde også en forferdelig tøff start. Havnet på nyfødt intensiv når han var 5 dager dehydrert, med vektnedgang og etterhvert gule sprutspyer. Viste seg at det ikke var skikkelig passasje i tarmen (gult pga melk blandet med galle) og han ble operert 8 dager gammel. Var innlagt 2 uker tilsammen med intravenøser og sonder og han grein og ville ha bryst men kunne ikke få før tarmene fungerte. Det var ikke kjekt i det hele tatt, jeg var kjemperedd og syntest så synd på ham. Pumpet meg denne perioden for å holde melkeprod. oppe. Han veide 3 kg når han ble utskrevet ca 2,5 uker gammel (fødselsvekt 3110).

Var ikke fornøyd når det begynte å komme blod i avføringen etter at jeg følte vi hadde kommet oss ovenpå igjen. Trodde først det kun var rift i endetarmen, men etter en mnd med blod i bleiene har vi havna der vi er nå. Lever gjerne på diett, bare det hjelper. Som sagt merket jeg ikke effekt av dietten de første dagene, og umiddelbar effekt av nutramigen.

Tusen takk for innlegg, når du sier du måtte gå på diett i to uker før det kom seg klarer jeg å tenke at det er vits i å prøve, og det var AKKURAT det jeg ville høre. Fortsetter å pumpe og kan gi annethvert måltid nutramigen og bryst en stund. Holder meg unna melk. Og egg. Og soya. De to siste er vel ikke like vanskelig som melk, som ser ut til å være overalt. Vil gjerne ha link til fint hefte, har fått tak i noen selv også :)

Klem. Og ps: når jeg leste historien din fikk jeg ikke helt med meg slutten, hvordan går det med gutten deres nå??

Skrevet

Jeg gikk på total melke- og soyafri diett med begge mine multiallergiske jenter, og det gikk strålende det.

Hadde med matpakke når jeg gikk ut, og laget all mat selv. De tålte min melk kjempefint, og jeg ammet nr 1 i ett år og nr 2 i 22 mnd:-)

Jeg ville iallefall gitt det et forsøk, hvis ikke det går er det jo supert at han drikker Nutramigen.

Anbefaler deg på det sterkeste å få time hos en ernæringsfysiolog, der får du svar på spm. og meget god veiledning for både deg, og ikke minst gutten din.

Lykke til!

Skrevet

Takk for tips oslomor.

Hvor får jeg tak i ernæringsfysiolog? Bor i Bergen, noen som vet om?

Nå gjentar jeg meg selv, men vil jo så veeldig gjerne amme og kan gjerne holde meg unna masse mat bare jeg vet hva jeg skal holde meg unna. Er det vanlig å få testet barna med prikktest/blodprøve eller er det vanlig å drive å teste dette ut selv??

Glad for å høre at dere har fått det til, og hjelper på min motivasjon! Forresten, er det soya i mye mat? Har ikke vært inne på tanken å unngå det før deres tips i dag.

Skrevet

Er soya i noen sauser og slikt, men ernæringsfysilog får du henvisning til fra fastlegen.

Vi går til en på barnesenteret på Ullevål, da blir det kanskje noe tilsvarende for dere på Haukeland?

Barna blir gjerne ikke prikktestet før det er gått ett år, ellers er det jo eliminasjonsmetoden en bruker.

Skrevet

Uff, stakkars gutten deres også! Det er så fælt når våre søte små må gjennom så mye vondt. :( Vet også hvordan det er når man øyner håp og plutselig går på en ny smell! Krysser fingrene for at gutten deres snart blir mye bedre og at du finner ut av dette diettgreiene! Det er virkelig detektivarbeid av og til! Vil si igjen at du er kjempeflink som står på! Vet hvor godt det er å få høre det, for det er ikke alltid en dans på roser. Trøsten er at det blir bedre så fort man finner ut av ting og tang.

Jeg begynte faktisk å miste håpet litt og begynte å tvile på at han var allergisk, men som sagt, etter to uker løsnet det endelig! :) Det kan være litt stress i starten, men etterhvert finner man ut hva som er trygt å spise og hva som ikke er det. Det gikk overraskende mye greiere enn jeg hadde forestilt meg på forhånd. En ting jeg lurer på da, hvorfor pumper du? Hehe. Sikkert bare jeg som er treg. ;) Skal finne linken, men den er på en annen pc, så jeg slenger den til litt senere. :)

Lillegutten vår har det veldig mye bedre! Han var gjennom en ganske jævlig (unnskyld) ph-måling i sommer, som heldigvis var negativ. Han får avføringsmiddel to ganger daglig og har daglige bæsjebleier. :) For et par måneder siden begynte han å sove bedre. Han er fremdeles urolig til tider, men sover stort sett natten igjennom. Da han var 7 mnd gammel ville han ikke ha pupp mer og får nå bare Neocate. :) Det var utrolig merkelig å kunne spise melk igjen og tok lang tid før jeg klarte å venne meg helt til det. Nå får jeg nyte det så lenge det varer før han begynner å spise den maten vi spiser. ;)

Skrevet

Ja, hvorfor jeg pumper :)

Da det ikke var effekt av diett uten melk ble jeg anbefalt å ta en periode med pumping og nutramigen for at tarmene hans skulle roe seg. Da var det så ille at han av og til trykket og trykket for så å bæsje ut bare blod. Ikke kjekt å åpne sånne bleier. Vil heller ikke smelle til med mm igjen hvis det kan inneholde saker han ikke tåler så derfor trapper jeg gradvis opp ammingen nå. Ser heldigvis ikke ut til å få dienekt av det... Krysser fingra.

Som jeg tror jeg skrev tidligere ser det ut som legen vil anbefale nutramigen heller enn amming og diett dersom det ser ut som det er allergi mot flere ting, og jeg må hvertfall gi nutramigen dersom jeg ikke finner ut av det han reagerer på, for han kan jo ikke få mat som han blir syk av, da har han det nok bedre med flaska (selv om det er sårt for mor).

Skrevet

Herlighet, jeg tenkte liksom at du pumpa og ga ham på flaske jeg, vettu. ;) Er ikke helt tilstede idag! Men selvfølgelig, nå skjønner jeg jo! :) Holdt på sånn en periode jeg også, var livredd for at produksjonen skulle gå ned!

Ja, er enig i den. Det er bedre for både deg og gutten din at han får noe dere vet han tåler. Jeg synes det var kjempesårt når lillegutt her ikke ville ha mer, men samtidig gjør det hverdagen utrolig mye enklere. Og innerst inne vet man jo at man har gjort alt man kan! :)

Skrevet

Og et spørsmål til:

Grønn avføring med nutramigen er ikke helt normalen sant? Regner med det betyr at tarmen fortsatt er irritert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...