Gå til innhold

Dritt lei fordommer nå....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hva det er med folk, de tror jo alltid det verste...

Fikk bevist det i helga, traff en del mennesker jeg ikke kjenner så godt, så ble endel snakk om min situasjon..., Typisk eksempel:

jeg forteller at jeg og faren til småen ikke er sammen... Reaksjon "Åja, men da lever du jo fett, alle alenemødre får jo så mye penger av staten og slipper og jobbe" Jeg forklarer at nei - jeg får faktisk ingen ting fra staten, for vi har 50/50 samvær.... så jeg må jobbe for å klare meg...

Alle er svært tvilende til dette..... Så spør de hva jeg jobber med, og jeg svarer som sant er at jeg er jurist. Og da får jeg høre at "åja, du er en sånn skikkelig tårnfrid du da, karrierekvinne som ikke bruker nok tid sammen med ungen din... derfor dere har 50/50 sikkert, for at du skal få jobbe!" Nei - det er fordi vi mener at småen trenger mest mulig kontakt med oss begge!

Dette er ikke føste gang jeg får slike reaksjoner - hvorfor er det så utenkelig at man ikke "lever på staten" bare fordi man er alene? Og hvorfor er det en motsetning mellom å være høy utdannet og å være en god mor?

Pleier bare å blåse av slikt tull, men det går faktisk litt inn på meg nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker at jeg også har fordommer mot alenemødre. Men det er selvfølgelig mot dem som ikke har utdanning eller jobb. De som bare går hjemme og daffer, og snylter på staten. Alenemødre med karriere, de ser jeg derimot opp til! Klarer å skille jeg...

Veldig gjennomtenkt å skaffe seg utdanning og jobb, sånn at man er i stand til å forsørge barna sine syns jeg. At man blir alene med barn er sånt som skjer. Kan skje alle. Hvis det fungerer for dere å ha 50/50 samvær, så er jo det fint.

Jeg hadde bare heva meg over de negative reaksjonene, hadde jeg vært deg.

Skrevet

Kjipt at du opplever fordommer som overhode ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Selv dømmer jeg ikke en helt gruppe basert på noen erfaringer, men det er jo dessverre en kjent sak at mange gjør det. Har selv kjennskap til flere alenemødre som jeg vet (de har sagt det selv) har utnyttet systemet på en eller annen måte.

Er nok mange andre som har vært borte i samme typen.

Skrevet

Siliva: Har du fordommer mot alenemødre som daffer hjemme? Hva med mødre i forhold/som er sammen med barnefar da.. har du ikke samme fordommer mot dem - om de bare daffer hjemme? Ser du opp til alenemødre med karriere... ?? Jaja.. da har du noe å sikte mot da :-)

Skrevet

Joda, har vel egentlig fordommer mot alle som bare daffer hjemme uten og gjøre nytte for seg, som får penger inn på kontoen likevel. Fordommene er kanskje sterkere mot alenemødre enn de som har mann, for de får vel mer pengestøtte fra staten. Eller tar jeg feil her?

Og ja jeg ser opp til de som klarer å kombinere det å være alene med barn, og samtidig ha en krevende jobb. Sikter ikke mot å bli alene selv nei. Har både utdanning, mann og barn og er glad for det:)

Skrevet

Ja, er jo mange som gjør det... Og skal jeg være helt ærlig så hadde jeg vel kanskje litt av de samme fordommene før jeg ble alene selv....

Håpløst at mange utnytter systemet... men det legges jo litt opp til det, da jeg ble alene og snakket med nav så sa de at de anbefalte meg å slutte å jobbe og gå hjemme.... Seriøst, hva er det for slags råd??? Ble litt oppgitt da ja, syns det er en selvfølge at man jobber når man har mulighet altså..

Skrevet

Ok :) Jeg kan ikke si at jeg har fordommer mot alenemødre som er hjemme - det kan være flere grunner (som også mødre/fedre i parforhold har) til at de velger å være hjemme. Det burde ikke være mindre "godkjent/legitimt" å være hjemme - bare fordi man er alenemor. (så sant man gjør det for barnas skyld da!) Om de får mer pengestøtte så kan det jo diskuteres hvor "rettferdig" det er mot mødre som ikke er alene - men som likevel ønsker å gå hjemme - men det burde ikke skape fordommer mot alenemødrene - heller mot systemet slik det fungerer. Tror egentlig vi er enige jeg ;-)

Skrevet

Har ikke noe imot alenemødre, men folk som bare går hjemme og dasser og lever på staten, DET blir jeg kvalm av! Får arbeidsledighetstrygd uten at man engang er intressert i å jobbe, så får man et barn, og da får man permisjonspenger av arb.ledighetstrygda. Så er man sykemeldt litt.. fra arbeidsledighetstrygda. Argh jeg blir dårlig av sånne mennesker.. Og jeg vet om flere!

Skrevet

Tror det er på tide at du tar av deg skylappene dine.

Du har tydeligvis absolutt ingen som helst innsikt i noe annet enn det som befinner innenfor din lille perfekte boble.

Håper du aldri får oppleve motbør i livet.

Så flott for deg at du har utdanning, mann, barn også jobb da... wow!

Skrevet

Herlighet.. råda de deg til det? Å gå uten jobb - og faktisk utnytte systemet? Det er jo helt vilt.. det burde jo iallefall være en støtte - og en instans som burde "pushe" på å få deg ut i jobb eller værende i jobb! Det er jo en stor del av jobbens deres.

Synets det er skikkelig bra at du klarer å kombinere barn og jobb, samtidig som dere tenker på hvor godt barnet faktisk kan ha av å ha like mye tid sammen med mor og far. Håper du klarer å svare for disse fordommene - sette folk litt på plass - å få dem til å se ting i perspektiv. Folk har en tendes til å utvikle enormt "tunnellsyn" når det gjelder slike tema.

Skrevet

Hallo frøken Dallas! Jeg innrømmer jo at jeg har fordommer. Hvis du hadde gidda å åpne ei bok en gang, så kanskje du hadde skjønt hva det betyr.

Men her jeg sitter i min lille boble med mitt perfekte liv, så begynner å få fordomer mot NAV også. Trodde at de skulle hjelpe folk å få jobb, ikke oppfordre til å gå hjemme å slaske. Om min perfekte tilværelse skulle ta slutt en dag, og jeg får den samme beskjeden fra NAV, er jeg faktisk i tvil hva jeg hadde gjort. Selv om jeg mener at alle (inkludert meg selv), burde bidra mer i samfunnet enn å skifte DVD-filmer for ungene sine, er jeg redd for at latskapen kan ta overhånd også her i gården... Skal det virkelig v'ære sånn at man taper penger på å gjøre et ærlig dagsverk? NEI!

Skrevet

jeg vet, ble helt sjokkert jeg... spurte saksbehandleren om det virkelig var sånn at det var det de mente var best, og da fikk jeg til svar at for meg var det økonomisk gunstigst (det er forøvrig helt feil, men det er en annen sak), og at jeg burde benytte meg av de muligheter jeg har, jobbe kunne jeg gjøre seinere, og når systemet var sånn burde man ta i mot..... Vet ikke om jeg traff et råttent eple eller hva det var, men hvis det er sånne holdninger man møter er det kanskje ikke så rart at mange takker ja.... Håper inderlig ikke det er sånn!

jeg pleier å sette dem på plass ja, men blir bare så lei av å forsvare meg noen ganger!

Skrevet

HI, jeg er helt enig med deg!!!

Jeg fatter ikke folk bare kan slenge ut dritt!!

Fordommer mot alenemødre? Hvorfor i ****** skulle jeg ha det? Har da overhodet ikke noen myndighet til å dømme andre fordi de ikke er sammen med barnefaren?! Hvem andre sitter med retten til det?

Viser bare at du og barnefaren har litt vett i topplokket HI, at dere ikke er sammen bare for barnet sin del. Det er nemlig ikke noen bra situasjon, og at dere er voksne nok til at det fungerer 50/50.

Er drittlei alle fordommene mot ALT her inne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...