Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Jeg jobber på Nav og har med mange ulike brukere å gjøre. Fra tid til annen hender det at noen spør om å få gi meg en klem, eller klemmer meg uten å spørre først. Når folk spør sier jeg at jeg ikke er noe "klemmemenneske". Problemet er når klemmen kommer før jeg rekker å reagere. Jeg syns ikke det hører noe sted hjemme å klemme folk på denne måten når de er på jobb. Jeg ønsker ikke kroppslig kontakt med noen av mine brukere. Samtidig syns jeg det er vanskelig å vite hva jeg skal si når klemmen allerede er gitt/ er på vei. Kan jo ikke stå der som Stoltenberg heller. Noen som opplever det samme og som har noen gode tips?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 du jobber med mennesker, så klem i vei. jeg jobber også på nav, og det er viktige ting i livene til mange det her dreier seg om, er jo temmelig kald om en ikke kan gi en klem til noen som en er med å styr elivene til. innvilge stønader etc.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Er det så ille å få en klem da? Hvilken skade tar du liksom? What the world need now is love... Si fra om de spør først at du ikke vil, de klemmene du bare får, får du bare ta imot, synes jeg. Husker at jeg etter at jeg fikk mitt andre barn og jeg hadde vært gjennom en veldig strevsom fødsel med en jordmor jeg egentlig likte godt, ga henne en klem i ren gledesrus. Hun trakk seg unna som om jeg skulle hatt pest. Husker jeg ble veldig veldig såret, og tenkte lenge på det etterpå. Det ødela faktisk noe av min glede over babyen der og da. Bare til ettertanke.
Gjest Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Kjøp sånn hjertedings man pleier å henge på barnevogner som står "Ikke rør meg" på, og heng den rundt halsen.
Gjest Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 jeg er heller ikke et klemmemenneske.. ofte jeg smetter unna før noen får sjansen.. der jeg jobbet før skulle alle hele tiden klemme. jeg stakk ut hånden før de fikk tid.. å heller håndhilste.. er kansje sær, men nærkontakt er bare noe jeg har med mine nærmeste.. eller når venninner av venner skal klemme og klasse hele tiden når jeg så vidt han hilst på dem.. hva er det??? samboeren har reddet meg et par ganger faktisk. for han vet at jeg virkelig ikke takler å bli overhumplet på den måten av folk... kan virke som en kosete person fordi typen og jeg ofte klemmer og koser offentlig, men er jo ikke dermed sagt at jeg skal gjøre det med gud og hvermann.. små barn er en anna ting.. da jeg jobbet i barnehage hadde jeg ingen problemer med å gjengjelde en klem eller stryke dem på ryggen når de spurte om jeg kunne..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Jeg er overhodet ikke en kald person, men jeg liker ikke å klemme mennesker jeg ikke er i nære relasjoner til. En del av klemmene jeg får tror jeg dessuten jeg får som følge av å være ung kvinne (de samme brukerne ville neppe klemt mine eldre mannlige kollegaer). Den ene brukeren min kan finne på å klemme meg tre-fire ganger i løpet av en samtale. Når denne brukeren trolig ikke har sett vann på flere dager må det være lov å synes at dette er ubehagelig HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 Synes de som ikke liker klemming virker som utrolig kalde mennesker...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #8 Skrevet 27. september 2008 Så du syns det hadde vært deilig med ti klemmer daglig av folk som er ruset og/eller ustelte? HI
Gjest Skrevet 27. september 2008 #9 Skrevet 27. september 2008 er jo faktisk noe som heter personal space. det er på ca 30cm i omkrets for de som er så nære som f.eks en samboer.. så går det ut i to meter osv osv osv for hvor fremmed menneske er.. det ligger i vår natur.. jeg er ikke kald i det hele tatt, men jeg syns rett og slett at det er litt egoistisk av andre å tro at det bare er fritt frem.. hva med å ha litt respekt for dem som ikke liker å bli klemt av fremmede???
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #10 Skrevet 27. september 2008 Glimrende forslag!!! Bra noen er litt løsningsorienterte. Passer perfekt for kalde, ikke-klemmende mennesker.
Gjest Skrevet 27. september 2008 #11 Skrevet 27. september 2008 Digresjon, men vi hadde et prosjektsak på vgs, om "personal space" det vi gikk ut og invaderte folks "personal space" Type sto kjempe nær dem når vi snakket til dem, tok rundt dem osv. Ganke spes opplevelse kan du si...
Gjest Skrevet 27. september 2008 #12 Skrevet 27. september 2008 åssen reagerte folk da? var ikke det litt sprø følelse for din del også? er jo samme med babyer.. en skal jo ikke bare gå å løfte opp en baby som ikke kjenner deg.. da begynner den lett å hylgrine.. så personal space er jo ikke bare en vane folk har lagt til seg
Gjest Skrevet 27. september 2008 #13 Skrevet 27. september 2008 De fleste virket som om de syns det var utrolig ubehagelig, de forsøkte å trekke seg vekk, så liksom at de ble flakkende i blikket og nermest nervøse. Men det var noen få som virket som om de syns det var helt greit.
Gjest Skrevet 27. september 2008 #14 Skrevet 27. september 2008 kom dere frem til noe konklusjon? var det flertallet som trakk seg unna? eller hva tenkte dere med å teste det ut?
Vilhaentil! Skrevet 27. september 2008 #15 Skrevet 27. september 2008 Hehe, måtte le litt nå. Jeg har en saksbehandler på NAV som jeg har møtt 3-4 ganger nå og det kunne ikke i min villeste fantasi kommet på å gi ham en klem. Og samme hvor mye og lenge jeg kommer til å trø ned dørene hos ham... Har ingenting med han personlig å gjøre, hadde ikke gjort det med noen saksbehandler. Syns det høres veldig sykt ut, det er jo "business", ikke noe vennskapsforhold. De er ikke sjelesørgere å psykologer, liksom... Dessuten har jeg jo sett endel andre brukere når jeg har sittet å venta der, mye rart ute å går for å si det slik, så HI har min fulle sympati:)
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #16 Skrevet 28. september 2008 Jeg er heller ikke noe klemmemenneske, og om dét gjør meg kald, ja da er jeg _iskald_! Jeg driter i om jeg skulle fornærme noen om jeg trekker meg unna når de prøver å klemme meg. JEG bestemmer hvem jeg vil ha så nær, og disse menneskene kan ødelegge _min_ dag ved bare å kaste seg rundt halsen på meg. Hadde det på toppen av det hele vært mennesker med rusplager, og vannskrekk, nei fysj.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #17 Skrevet 28. september 2008 En klemmer da virkelig ikke folk en ikke kjenner, i vertfall ikke i jobb samenheng.. Hadde da aldri falt meg inn å gi dama i kassen på rema 1000 en klem hver gang jeg hadde vært å handlet.... Synes det er rett å slett frekt, ikke alle så setter pris på nærkontakt av verken kjente eller ukjente folk, selv får jeg helt klaus å trekker meg automatisk vekk dersom noen prøver å klemmer meg...
Northernlights Skrevet 28. september 2008 #18 Skrevet 28. september 2008 Jeg har et glimrende forslag: Skaff deg et stort skrivebord som går fra den ene siden av veggen til den andre, sånn at du har det imellom deg og klienten din. Da er det umulig å klemme deg når de er ferdige med møtet, med mindre klientene klatrer over skrivebordet for å klemme. Noe som er lite sannsynlig... Hvis klemmen er gitt, er det en grei ting å si "Ha en flott dag". =o) Jeg er et klemmemenneske, så jeg forstår ikke helt problemet. En udusjet ruset person trenger også en klem, kanskje mer enn gravide Fru Andersen, som tok en dusj i morgest, og fikk klemmer fra både mann og barn før de dro hvert sitt... Men vi er jo så forskjellige...
prekæs Skrevet 28. september 2008 #19 Skrevet 28. september 2008 Det virker som om noen tror at omsorg og klemming hører sammen. For mitt vedkommende er den stadige klemmingen noe jeg mistenker "klemmeren" for å ha sett på amerikanske såpeoperaer. Folk bør lære seg at å takke fremmende gjør man med å strekke fram hånda og si takk for hjelpen. Å måtte klemme på fremmende gjør meg stiv som en stokk. Selvfølgelig noe annet med familie og gode venner.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #20 Skrevet 28. september 2008 I den jobben du har risikerer du og av og til få en spontan klem. Kan forstå at det kan være ubehagelig for deg, men hvordan det kan unngås vet ikke jeg. Du kan jo ikke akkurat gå med lapp på; ikke klem meg. Så det er nok noe du må leve med. Alle jobber har noe ubehagelig i seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå