idamor & lykketrollene Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 blivin fastir til ein fittan beiggja..hva betyr det?
Musemor med tre søte små Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Kan ikke så veldig mye islandsk, bare hørt det endel og lest noen islanske barnebøker. Gjetter det betyr noe i retningen; "Blitt tante til en jente baby" Tante i form av faster, altså broren hennes har fått en datter Er det feil har jeg i alle fall dyttet litt
Solitude Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Må si meg litt uenig i tolkningen der. Jeg er islansk og hvis du skulle skrive at du har blitt tante til en jenta baby så hadde det sett noenlunde slik ut : 'Eg er orðin frænka til stúlkubarns 'Eg er orðin frænka til litlar stelpu Klarer faktiskt ikke engang å gjette hva du prøver å si, det ligner ikke på islansk. Beiggja, kan ligne på beggja som betyr = begge to fastir kan bety = fast (som å sitte fast et sted) Fastir blir kun brukt hvis det er snakk om mannfolk. Hvis det hadde vært snakk om en dame og en mann så hadde ordet föst blitt brukt. Nærmere løsning kommer ikke jeg, siden skrivemåten ligner så lite på islanske ord at jeg kan klare å gjette hele setningen Lykke til
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 ikke sikker, men tror det er norrønt. har ikke funnet ut hva det betyr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå