Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Hei, Etter at jeg ble alenemor for litt over et år siden har økonomien min blitt et rent mareritt.. Innkassovarsler daler ned i post kassen min.. Og jeg blir så frustrert.. Har kun os som inntekt og bidrag i mnd. Som kun er på 640 kr. Har husleie på 9000 og div andre vanlige utgifter.. Er student og har søkt lån og stipend så økonomien blir bedre.. Men er det noen plass jeg kan søke hjelp? Bor i Oslo.. Håper noen tar seg tid å svare meg:) God lørdagskveld..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Du har vel barnetrygd også? Få deg en time på sosialen, se om det er noe du kan få der. Du skal ha et visst antall kroner til livsopphold, så det kan være du har rett på suplerende livsopphold der. Sosialkontoret har også økonomiske rådgivere som kan hjelpe deg med budsjett. Ellers så kan du søke om bostøtte gjennom kommunen. Mener der er en stønad som bare gjelder i Oslo, men vet ikke helt hva det er. Nei, det er ikke så fett å være alenemor, sant?
Gjest marie-s Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Ta deg også en time mandagsomorgen og ring til de du har fått inkassovarsel fra og forklar situasjonen og be om hjelp til å løse de, der er det mye penger å spare om man er føre var.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 For det første må du sette deg ned å finne ut HVA du kan skrenke inn på. Alt som går ut må reduseres. Som husleia di... den var ekstremt høy. Jeg er student og betaler 5800 i husleie og det er høyt nok. MIne venner som er i samme situasjon betaler 5000. Så du må nok redusere kravene. Rimeligere bil, mindre billån. Masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Takk for svar jenter:) Har dobbel barnetrygd og fikk på fredag innvilget stønad til barnehage..Bilen min har jeg solgt.. 9000 er MYE penger i mnd. Men ikke så mye billigere å finne i oslo?. Leier en liten leilighet på 53 kvm. Bor rett ved barnehagen, noe som gjør hverdagen lettere..Bostøtte har jeg søkt, men fått avslag hver gang..Skal få meg en time i morgen.. Noen som har fått hjelp på sosialen? Får man låne penger der til men kommer seg litt ovenpå? Eller hvordan hjelper de?
Leeloo76 Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 Hvor i Oslo bor dere (har litt å si om det er enkelt eller ikke å komme seg til barnehagen selv om dere flytter). Jeg leier 50 kvm for 7000, relativt sentralt, så det finnes billigere steder enn 9000 i mnd (er det med eller uten strøm forresten?). Du bør senke kravene noe hvis du faktisk ikke har økonomi til å betale så høy leie, 50 kvm er ikke liten plass for to mennesker. Generelt sett vil jeg si folk har alt for høye krav til hva man MÅ ha av plass (VIL ha er en helt annen sak). Har du ikke råd til 50 kvm må du leie 40, alt går for en periode. Er du student kan du også søke om familiestudentbolig, men det er jo mange om beinet selvfølgelig. Hvis du får innvilget lån fra lånekassen kommer dette til å gå helt fint. I mellomtiden ringer du rundt til alle du skylder penger og sier i fra om situasjonen. Be alle om å fryse/dele opp kravene til du har penger å betale med. Får du lån fra lånekassen får du vel en god slump med en gang som kan dekke inn utestående gjeld. Med OS, dobbel barnetrygd og tilskudd til barnehage. har du 5200 å klare deg på etter at husleia er betalt (sørg for frikort så det ikke trekkes skatt), det er veldig snaut, men det går. Forslag til budsjett: 2000 til dagligvare, 250 til telefon, 200 til internet (miniabo, bruk MSN i stede for mobil), 500 til forsikringer, 400 til månedskort (antar du får studentpris, 400 til lege/medisiner/toalettartikler utenom dagligvare, 600 til klær og evt resten til strøm (eller fart og moro hvis den er inkludert). Får du lån blir økonomien en helt annen, men venn deg til å leve litt på budsjett uansett, alltid greit å kunne sette av litt penger. Sjekk at du har det billigste av alt, internett, telefon, forsikring (viktig når du er alene), bank, strøm etc. Jeg har selv levd på lite penger, og selv om det er langt fra gøy er det noen ganger nødvendig.
mamma til yalisa Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 Jeg ville tatt kontakt med gjelds rådgiver på sosialen. Har du mye gjeld, så får du gode råd der. Om du kun har overgangstønad osv så synes jeg det er rart at du ikke får bostøtte??? Men uansett så ta kontakt med rådgiver :-) Lykke til
Anonym bruker Skrevet 1. november 2008 #8 Skrevet 1. november 2008 Må bare si at 2000 til dagligvare er svært lite. Ihvertfall hvis du har et lite barn, som fortsatt får nan. Nan koster ca 150,-, og her går det nesten to pakker i uka, men snart er hun gammel nok til å avvendes. Bleier koster også, og hvis man skal ha næringsrik mat til barnet holder det ikke med nudler og ris. Heldigvis blir vegetarretter forholdsvis billig, men barna må ha litt sundt kjøtt, og de må ha fisk og litt kylling synes jeg. Ikke alle trenger internett forresten. Kuttet ut mitt med en gang, da jeg hadde skikkelig krise. Ønsker lykke til, beundrer alle foreldre som er alene, de fleste er enestående, for det pleier å være mer enn nok å slite med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå