Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Jeg står ikke som eier, har bare vært samboere i 1 av 4 år... Sambo har en del inkassosaker som han har begynt å ta seg av... Jeg har sagt jeg kommer til å åpne alle de inkassobrevene han får og skal hjelpe han å betale litt... Men idag åpnet jeg et der det er et inkassokrav om forfalt gjeld på over 200 000!!!!!!!!!!!!!! på obligatorisk fast eiendom. HVA VIL DETTE SI? Han er selvfølgelig ikke hjemme nå....og kommer til å klikke siden jeg åpnet brevet.........
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Hvis du ikke står som hjemmelshaver på huset, men det står bare på hans navn, så er huset helt klart i fare, ja. Hvis han ikke har andre penger å betale med, vil huset mest sannsynlig blir tvangssolgt for å dekke utestående hos alle hans kreditorer. Jeg hadde også klikket hadde jeg vært deg, men du bør holde oversikt selv.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Det er ikke sikkert dere mister huset men det legges inn heftelser på huset slik at kreditorene ved et eventuelt salg, vil kreve å få pengene sine igjen da.. Dere må prøve å få betalt dette snarest. Det blir bare dyrere og dyrere. Få til en betalingsavtale og kom igang med å betale.. Hva i huleste er det han har brukt alle disse pengene på???
Gjest Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Hvis du ikke står som hjemmelshaver av huset så regner jeg med at du faktisk ikke eier deler av det? At du ikke har investert penger i huset?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Nei jeg har ikke investert i huset pga jeg var fattig student for 1 år siden, og det er jo så dyrt å skrive huset over på meg. Han betaler huset og strøm. Jeg har kjøpt alt av møbler (begynte jo å jobbe etter skolen) og betaler alt av mat,husholdningsprodukter, internetten.. Dårlig ordning, men slik er det bare blitt ! Skjønner ikke hva han bruker pengene på, vi har delt økonomi, men ærlig talt, nå er jeg høygravid og huset står i fare? Har sagt ifra om disse inkassosakene før, og da skulle det være i orden til barnet kom, vel 1 mnd igjen til termin og ingenting er ordnet. Lyst til å bare vekke han opp fra drømmeverden ved å reise hjem til foreldrene mine for en stund, men tror ikke det nytter å ta den letteste veien ut heller. Vil jo hjelpe, men har jo ærlig talt ikke så mye penger.
Gjest Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Hvem er det siste inassokravet fra da? Hva er det han ikke har betalt?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 Om han står som eier av huset, er det naturlig at kreditorer går på han, så da mister man huset. Ganske naivt av deg å la huset stå på han, når du visste at han hadde inkassosaker mot seg. Skikkelig kjip situasjon, jeg skjønner det. Håper det ordner seg.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #8 Skrevet 27. september 2008 Det er fra kommunen? Vi kjøpte en tomannsbolig og plutselig sto hele eiendommen for begge boligene på sambo, noe som var en feil fra byggefirma. De tok ingen skyld og sambo skulle liksom kjøpe ut de da fra tomten?! Skjønner ingenting jeg.. Men dette har sambo vært på møte med en rådgiver om og fikk til svar at det var feil..skulle ikke betale noe...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #9 Skrevet 27. september 2008 Jeg visste ikke om inkassosakene før rett etter vi ble samboere... Da jeg fant brev og regninger overalt som ikke var åpnet......
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #10 Skrevet 27. september 2008 Den der høres meeeeget tynn ut spør du meg.. Synes du skal gå litt nærmere etter i sømmene, høres ut som samboeren din har muffins i mosen... Høres ut som han finner på ting for å dekke over..
Gjest Skrevet 27. september 2008 #11 Skrevet 27. september 2008 ok. Hvis jeg var deg: 1. Gjem brevet og ta en tlefon til kommunen på mandag. Få visshet i hva kravet gjelder. Det du beskriver skurrer i mitt hode. 2. Ta tak i samboeren din og still hardt mot hardt. Fortell han at du er bekymret for fremtiden. Dere får snart et barn sammen som skal forsørges. Du er selvfølgelig villig til å hjelpe han, men på dine betingelser. Alle inntekter går inn på en kto du disponerer. Du betaler alle regninger. Dere tar en prat med banken om hvordan dere skal løse de ulike inkassosakene. Lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #12 Skrevet 27. september 2008 dere /han mister huset om kravet ikke blir innfridd. men så lenge dere betaler er ting greit nok. du må kreve fullt innsyn i hans økonomi, og du må forsikre deg om at han ikke har mer gjeld enn han opplyser om, og ikke minst at han ikke stifter ny gjeld. si du vil ha navnet ditt på huset, så det ikke kan heftes ytterligere, for å sikre barna deres. de 200 000 kan være forskjelligt, det kan være samlet smågjeld,eller samlet gjeld hos et factoring selskap. gjeld vokser utrolig fort. så det var nok ikke så mye til å begynne med. etter du har oversikten, er det bare å begynne å betale, betalingsplaner kan du forhandle frem med kreditorene. alt under 10.000 bør du be om kan slettes, eller betale ut først. det forsvinner ikke om dere ikke betaler. og når de har fått sikkerhet i huset, så tar de huset om dere ikke betaler. gjelden vokser enormt fort, har selv en samboer som har slitt med gjeld, og problemene var mye større enn jeg ante. han skulle fikse alt i morgen, og neste lønning, og etter vi bare hadd fått det og det voerstått, emn det er alltids noe som skal betales, alltid noe å bruke penger på, og gjelden bare vokste og vokste. vel vel vi gjorde drastiske skritt vi flyttet, etter at vi med minimum igjen kun greide å betale renter. vi har ordnet opp, og vi har også vært heldige, min familie har hjulpet oss praktisk, så ting har blitt mulig å ordne. men fy faen hvor vanskelig det er å komme ut av. jeg føler fremdeles at jeg må ha styringen, for det er jo litt av et svik å ro til familieøkonomien sånn at en må flytte. min samboer hadde også gjeld fra før vi kom sammen, ny gjeld underveis har han løyet om. det sliter på forholdet å måtte sjekke kontoutskrifter for å se hva han bruker pengene på. men har dere inntekt, er det ikke avskrekkende å bli kvitt gjeld, det lar seg jo gjøre, en må bare stramme inn beltereima lit, og jo før jo heller. snakk med økonomitjenesta i kommunen der du bor, om du så må, de skal kunne hjelpe medråd, og de hjelper også med å få oversikten, og å sette opp budsjetter. i tillegg kan de hjelpe til med å forhandle frem sletting av renter og restgjeld. men ikke ha for høye håp, det er ikke alle kommuner som har, og det er mange som ikke kommer til, og da må en betale for hjelpen. kan du regne så kan du jo fint sette opp budsjetter selv, det er praktisk og enkelt og du får mer kontroll. og få navnet ditt på huset uten gjelda om du klarer det.
Gjest Skrevet 27. september 2008 #13 Skrevet 27. september 2008 Kontakt banken snarest, be om et møte slik at dere kan få ordnet med gjelden og nedbetalingsplan.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #14 Skrevet 27. september 2008 Dette var visst et kommunelån som hører til huset... Sambo har hatt faste trekk i mnd på dette lånet, men etter han byttet jobb falt jo dette bort og han har ikke betalt det..... Hva med alt inkassogreiene? Har ikke peiling på hvor mye det er...! Prøver jeg å snakke rolig om det blir han bare sur for jeg treffer vel et veldig ømt punkt og sårt tema. Vil banken hjelpe med dette? Er det mulig å få tatt opp et lån til å betale inkassogjelden dersom han får noen til å stille opp som kausjonist eller noe? Sist vi hadde dette temaet oppe tok han seg sammen og spurte om faren ville være kausjonist, men fikk et nei.. Det skuffa han veldig og etter det gav han liksom opp..... Orker ikke mer snart av alle disse regningene som aldri blir åpnet...
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #15 Skrevet 28. september 2008 Hei. Forferdelig lei situasjon dere har kommet opp i. MEN det er som oftest en vei ut av det:) Hvis dere har saker som har gått til inkasso er det lureste dere kan gjøre, (dersom dere har muligheten til det, dvs har inntekt og at saken ikke har kommet for langt i inkassogangen) å inngå frivillig betalingsavtale med inkassoselskapet. DErsom saken ikke har gått rettslig og dere får tilbud om gjeldsbrev signer dette og retuner i god tid, da slipper dere masse ekstra omkostninger som kommer på ved at saken går rettslig og dere slipper betalingsanmerkning!. Dersom saken går rettslig, dvs at begjæring av utlegg på huset blir sendt koster dette dere masse ekstra penger(bare det at de sender forliksklage til forliksrådet koster 1075kr, dersom de begjærer huset tvangssolgt koster det ca 9000 kr). Men selv om dette skjer er det ikke sikkert de tar fra dere huset, dersom de ser av dere har evne og vilje til å betale. Jeg tror at dersom dere har evne og vilje til å betale så vil dere få beholde huset. Banken tar utlegg i eiendom for å sikre seg at pengene ikke er tapt, det vil ikke si at de tvangsselger det med en gang. Vil nå bare si at dersom dere ser at dere ikke har mulighet i det hele tatt til å klare å betale ned, er det det beste(selv om det kanskje ikke virker sånn) å selge huset. Det er bedre dere selger det frivillig og får en bra pris, enn at det må gå rettens vei å bli tvangssolgt. Siden sakene står på ham har du ikke rett til å få opplysninger fra saksbehandler i innkassobyrået. Så hvis samboeren din går med på det, ville jeg fått ham til å skrive en fullmakt som gir deg fullt innsyn i saken. Håper dere finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #16 Skrevet 28. september 2008 Jeg fant et annet nå på nærmere 70000, det har noe med tomten huset står på.... Det står noe om at namsmannen eller hva det heter må ha pant et eller annet... Åh blir så forvirret.. Bare for å få det klart, så har jeg ingenting med disse inkassosakene å gjøre, men jeg vil jo hjelpe samboeren min til å bli kvitt dette. Snakket om det igårkveld, og det ble et veldig sårt tema, men fikk fram at jeg ville bare hjelpe og støtte, så han skulle kontakte banken på mandag... Dette med at namsmannen kan ta pant i eiendommen hva betyr det?? At dersom vi ikke betaler kan han tvinge oss til å selge eiendommen? Googlet litt og fant ut at bank2 er veldig behjelpelige med dette? Sendte en mail til dem jeg... var det dumt? Forklarte situasjonen, men kunne jo ikke gi dem noen eksakte beløp da siden sambo ikke har kontroll over dette selv engang... Tusen takk for mange gode svar!! Håper på flere
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #17 Skrevet 28. september 2008 hør med deres lokale bank.. selv om det finnes sånne banker som bank 2, er det en hake ved de.. renter!!!!! disse bankene tar på seg mye risiko mot en rante som dere vil slite med i lang tid og lånet blir fryktelig dyrt...
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #18 Skrevet 28. september 2008 Ja, jeg ville ta kontakt med den lokale banken vår, men tror vi er nødt til å ha kausjonist da siden huslånet ikke er hos dem, men hos husbanken... Vi fikk ny takst på huset for vi trodde vi kunne refinansiere lånet i husbanken og få inn alt gjelden i det lånet og betale ned kun på det. Men sambo sa det ikke gikk an å refinansiere i husbanklån? Derfor er det blitt som det er blitt...
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #19 Skrevet 28. september 2008 Hei! Jeg vet litt åssen dere har det. Har selv akkurat kommet oss ut av en sånn situasjon. Jeg hadde masse innkassosaker på meg, ca 200000 til sammen. Det var nummeret før leiligheten vår ble tvangssolgt. Problemet i sånne saker, er at man ikke får hjelp i vanlige banker til å ordne opp. De låner deg IKKE penger om du har anmerkninger, selv ikke om du har kausjonist! Bank2 der i mot, gjør det. Det er fordi de er en bank som er til for å hjelpe folk som er kommet i en sånn klemme. Ja, det er renter, men man får i hvertfall rydda opp. Bedre det enn å bli sittende på gata..! Men det finnes en annen løsning, en vi benyttet oss av. Har en VELDIG snill person i familien som tok opp lån for oss. Asså, lånet ble stående på han, og så betalte han alle regningene for oss. Da det var gjort, ble alle mine anmerkninger slettet. Først da kunne vi ta opp lån i banken vår, og så betalte vi tilbake til denne personen. En siste mulighet er å rett og slett selge huset, betale det dere skylder, og så leie noe fram til anmerkningene hans er slettet sånn at dere kan få nytt lån til å kjøpe noe. Dette er i grunn de mulighetene dere har hvis ting har kommet så langt. Dere kan sikkert få en nedbetalingsavtale med de forskjellige, men det blir jo maaange. Da spørs det vel hvor mye dere har igjen å leve for i mnd. Dette er en kjempe kjip situasjon, og tro meg, det tar på psyken. Jeg har slitt med dette i 3-4 år, og jeg har aldri vært så langt nede før. Man går konstant og bekymrer seg, er livredd for hva som skjer neste dag, om man fortsatt har et sted å bo osv. Jeg forstår samboeren din veldig godt, men han må bare ta seg sammen å finne en løsning på det. Han vil få det så mye bedre etterpå. Da ting løste seg her, føltes det som et helt hus ble tatt bort fra skuldrene mine. Nå kan jeg gå med heva hode og frie skuldre, jeg kan smile og le igjen. Jeg kan møte morgendagen med et smil! Hverdagen er sååå mye bedre! Da vi fikk beskjed av denne familiepersonen at han kunne hjelpe oss, så tok vi kontakt med en som driver med låneformidling. Jeg ga han ALT av papirer og regninger og ga han fullmakt til å forhandle på mine vegne. Så tok han kontakt med de forskjellige kreditorene og ble enige med dem. Han fikk forhandle ned de fleste regningene med flere 1000. Fikk bort masse renter. Finn en sånn rådgiver som kan hjelpe dere, så ser dere på de forskjellige mulighetene deres! Ønsker dere masse lykke til, håper det ordner seg for dere! Klem
♥Coxinelle♥ Skrevet 28. september 2008 #20 Skrevet 28. september 2008 Kommunen (eller andre kreditorere) har ingen opplysningsplikt til samboere. De har faktisk taushetsplikt, så såframt han ikke har gitt fullmakt, så får hun nok ikke svar fra kreditorene....
Anonym bruker Skrevet 28. september 2008 #21 Skrevet 28. september 2008 -Få en oversikt over alle kreditorer. Hvor mye han skylder og om mulig, hva som var hovedstolen (det opprinnelige beløpet han skyldte) hos hver eneste kreditor. -Be samboer ringe hver og en av dem for å erklære seg insolvent (ute av stand til å betale) dersom det er slik situasjonen er. -Kontakt kommunens gjeldsrådgivningstjenester for å prøve å få i stand en gjeldsordning for han. Når han får komme til samtale KREVER du av han at han har en perm med ALL gjeld sortert etter kreditor, slik at det kommer tydelig frem hvor mye han skylder hos hver. Da blir det mye lettere for rådgiveren å jobbe videre med saken. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå