Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Så i et annet innlegg noen som hadde kommentert ei som skulle døpe "for pyntens skyld" Idiotisk spør du meg. Men et svar var enda bedre. "Du trenger ikke å være å være kristen for å døpe da!" Vet det er mange som bare er medlem av statskirken og døper. men dere vet hva dere sier ja til? Det er ikke for at barnet skal få et navn, det ordner folkeregisteret. Dere står og lover å oppdra barnet i den kristne tro! Hva betyr faddere for dere? Jeg er kristen og kommer fra en kristen familie, ikke statskirken, og hadde problemer med å velge fordi jeg kun kunne ta to.(Vi vakgte tallet selv) Mannen min ble kristen på vgs, ingen i familien hans er det. Han valgte to KRISTNE venner, som faktisk kan hjelpe å oppdra i den kristne tro. Forstår at dere vil feire et nytt barn, men ha nanvefest eller velkomstfest. Dåp blir så feil når dere ikke mener det....
Gjest Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Jeg synes ogsà det blir feil à dòpe barn i kirka nàr man ikke har et forhold til kristendommen. Samtidig tror jeg at mange ikke-troende feirer med navnefest for babyen, sammen med familien, nettopp fordi de ikke vil stà i kirka à lyve. Men sà er det denne tradisjonen da...
Lillemus&mamma'n Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Helt enig med dere! Jeg kunne aldri stått i kirken og lovt å oppdra barnet mitt i den kristne tro (har også meldt meg ut, så det ville vel blitt vanskelig). DEt blir for dumt å stå i kirken å lyve- nesten like ille som å banne der ; ) Hvis noen hadde spurt meg om å være fadder for et barn i kirken, ville jeg også takket nei- hvordan i all verden skulle jeg hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro når jeg selv ikke tror?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Jeg har valgt å døpe ungene mine fordi jeg selv er døpt, jeg er selv komfirmert, jeg kommer til å gifte meg i kirka om jeg skal gifte meg, jeg er ikke personlig kristen, går ikke i kirka hver søndag, men jeg tror på en gud, og jeg ønsker at barna mine skal få den samme troa. Jeg mener forøvrig at om man ønsker det bør man kunne døpe barnet i kirka, når barnet når komfirmasjonsalder kan det heller ta et standpunkt selv, og velge om det vil eller ikke vil komfirmere seg i kirka. Er lettere da for barnet å velge kirkelig om det vil det om det allerede er døpt. Jeg valgte ei venninne som selv ikke er døpt, eller komfirmert i kirka som fadder, hun har heller ikke døpt sitt eget barn i kirka. Og også mine foreldre, som selv har døpt 3 barn i kirka. til mitt andre barn valgte vi et vennepar som jeg faktisk ikke vet hvilket standpunkt de har i forhold til kirka.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Vi hadde dåp for noen uker siden, og da satt jo familiene til alle barna som skulle døpes på de fremste benkene i kirka. Må si jeg ble ganske flau på de andre sine veine, fordi ingen hadde peiling på når man skulle reise seg og når man skulle sitte under gudstjenesten. De måtte snu seg og kikke bak for å se om folk reiste seg. Det viser jo bare at de aldri går i kirka ellers. Jeg synes derfor at å døpe barnet blir en dobbeltmoral om man aldri går i kirka ellers.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Til deg som døper for at barna skal velge til konfirmasjon. Hvis de kommer til å velge kristelig konfirmajon og virkelig mener det, bør det heller ikke være noe problem for dem å døpe seg før. KOnfirmasjon i kirken er et løfte og et valg å følge kristendommen videre. Men at du tror på Gud er jo grunn til å døpe. det var ikke det jeg mente. jeg sikter til de som ikke tror, ikke kommer til å fortelle barna om Gud, de som ser det som en tradisjon uten å mene noe annet med det enn en tradisjon. Og du som ville sagt nei til å være fadder, du er tøff! Det står det i respekt av! og du har jo rett, hvorfor skal også fadere stå og love noe de ikke kan? HI
dama Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 nå er det vel strengt tatt sånn at når du ikke er medlem i statskirken, kan du heller ikke være fadder ved dåp. jeg har latt være å døpe barna mine av den grunn som hi nevner.. jeg er ikke kristen og føler det er veldig respektløst å stå i kirken og lyve og si at jeg skal oppdra barna mine i den kristne tro.. det kan jeg ikke.. jeg ble spurt en gang om å være fadder.. og jeg sleit lenge med hvordan jeg skulle frembringe budskapet mitt uten å såre.. jeg kan ikke påta meg oppgaven som fadder, for jeg kan ikke hjelpe andre med å oppdra deres barn i den kristne tro.. heldigvis fant vi ut at siden jeg ikke er medlem, kan jeg heller ikke være fadder.. da slapp jeg å si nei takk....
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #9 Skrevet 27. september 2008 jeg er døpt, men "jeg er ikke personlig kristen og aldri blitt "oppdratt i den kristne tro" av mine foreldre. men jeg har fått vite det som er "nødvendig" å vite for å velge om jeg skal tro eller ikke gjennom skoleverket i 10 år! dette er nok alt min (snart) døpte sønn også kommer til å få vite om kristendommen. altså det han lærer på skolen, også skal jeg stå klar til å svare på alle spm og undringer den lille etterhvert eventuelt har. for oss handler det lik så my om tradisjoner. jeg er kristen fordi jeg er døpt og oppvokst i et kristent land, men jeg tror ikke! det er to forskjellige ting for meg!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #10 Skrevet 27. september 2008 Jeg syns det er respektløst for de som faktisk er kristne at det er så mange hyklere og hva lærer de egentlig barna sine.. at det ikke er så viktig å stå for sine handlinger.. at man sier at man skal oppdra barna til å bli kristne ikke betyr noe.. Når skal barna vite at det er "lov" å lyve og når det ikke er lov? Dåp er en flott sermoni for de som faktisk er kristne. Resten av dem som døper klarer jeg ikke å forstå. men nå er jeg humaniker da.. og har lært å stå for mine meninger.. og at det er galt å lyve.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 27. september 2008 #11 Skrevet 27. september 2008 Anonym 21:02 Du er ikke kristen selv om du er døpt, og du sier jo at du ikke tror; altså er du ikke kristen. Da lyver du altså når du står i kirken og svarer ja på at sønnen din skal bli oppdratt i den kristne tro. For det er DET dåp handler om. Jeg syns heller ikke noe om at folk døper av tradisjon. Det går da fint ann å ha navnefest dersom det er gavene man vil ha! Da slipper man det "kjedelige" i kirken.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #12 Skrevet 27. september 2008 hadde alle som dere kaller løgnere(altså den gedigne prosenten som døper barna sine av tradisjon og som ikke "oppdrar i de kristne tro") sluttet å døpe barna sine, ville den norske kirke gått under. og norge som en kristen stat hadde vi kunne sett langt etter. synes det er flott at vi tar vare på en så fin tradisjon som dåp her i landet!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #13 Skrevet 27. september 2008 He, he.. Jeg har to gudbarn og fire fadderbarn.. Da siste skulle døpes sa jeg at jeg skulle i kirka å dra en liten bløff.. For meg er fadder- og gudbarn et barn som jeg gir ekstra oppmerksomhet og følger opp, ikke noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå