Gjest Tale30 Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Vi har hatt besøk av en baby på 7 mnd i tre dager nå, og katten sniker seg langs veggene. Han er veldig nysgjerrig, men babyens kroppsspråk skremmer ham. Han er på vei bort for å hilse, og babyen møter ham med ivrige viftende ben og vidåpne øyne.. da blir det for mye for ham Vi skal snart ha baby selv, og jeg er litt redd for at katten og babyen ikke skal gå sammen. Er det noen som selv kan si noe om hvor lang tid det tok før katten vennet seg til det nye familiemedlemmet?
MiLady Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Det kan gå fort og det kan ta lang tid. Og dyrene merker hvem som er familiemedlem og ikke, trur nå jeg. La katten være og la katten finne selv ut når h*n tør nærmer seg. Dette er noe nytt for katten, og katten kan jo føle se litt usikker...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Man lar jo ikke katten være borti det nyfødte barnet uansett.. Innen barnet når 7mnd og fører det samme "skremmende" kroppsspråket så har katten nok vendt seg til både lukter og lyder fra den lille. Her i huset gikk det strålende, og pus han tåler det meste. Helst lillemor som ikke vil ha kos, for han kiler henne nemlig i fjeset med halen og værhårene
Gjest Tale30 Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Det går nok greit etterhvert Morsomt å høre hvordan andre har opplevd det. Det skader vel ikke å la katten hilse på babyen i den første tiden, under strengt oppsyn selvsagt. Babyen tar vel ikke skade av at en innekatt lukter på ham/henne? Det er ganske viktig å la katten få utforske det nye som kommer inn i hjemmet for at den ikke skal se på det som en trussel. Skal høre med jordmor hva hun sier.
Underveis --> Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Jeg har både katt og hund og kommer til å la begge hilse på barnet når det kommer. Hunden er nok ivrigst, så han kommer til å få slikke og "bli ferdig" med babyen når vi kommer hjem fra sykehuset. Først som sist! Han kan reagere på barnegråt (og valpepiping og andre spebarnslyder) så han trenger å være med slik at han kan se at ikke noe er galt. Det samme går nok for katten. Han skal også få være med, men jeg tar mine forholdsregler når det kommer til katt og barneseng ;-) Mener det finnes kattetrekk til barnevognene? Litt stivere som hinderer katten i å legge seg oppi? Jeg kommer ikke til å være redd for bakteriefloraen mellom dyr og barn. Jeg har hatt dyr hele mitt liv og selv om det ikke er snakk om å la dyra renske opp i fjeset på ungen hver gang den har spist, så må de også få være en del av HELE familien også etter at barnet har kommet til verden.
Jolina<3 Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Jeg tror egentlig det er bra med barn og dyr(hund og katt). De tar jo med seg en del bakterier inn i huset, og sa lenge det ikke er noe sann veldig farlig sa blir man vant til de bakteriene, blir imune pa en mate. Sa lenge man har hatt dyr fra for men har blitt gravid, er man allerede kanskkje blitt smittet av Toxo og det blir vi jo imune av. Sa lenge man ikke blir smittet under graviditeten er det ikke skadelig mot foster. Er oppvokst med katt. Har koset masse med katter og alle kattene jeg har hatt ligger og sover i sengen med meg, aldri blitt syk av det. Men man skal jo selfolgelig ikke la katten fa ligge samme en liten baby, da en baby har MYE svakere immunforsvar en oss voksne.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 Ja jeg mente selvfølgelig at katten ikke får være på rommet til babyen, ligge i teppet etc..Alltid under oppsyn når de er i samme rom.. snuse på er en annen sak
elefantmamma Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Oj, det hadde jeg helt glemt: Da vi kom hjem fra sykehuset med førstemann ble katta helt forstyrra. Sneik seg rundt og var kjemperar de to-tre første dagene. Etter en uke lå hun på fanget mens jeg amma, og det var ikke noe problem. Må vel legge til at hun var den enkle kosekatten som trodde hun var krysning mellom hund og teddybjørn, så jeg var overrasket over at hun reagerte i det hele tatt. Katte-katten var jeg mer spent på, men hun ble desverre overkjørt noen måneder før fødselen. Må vel også si at etter at babyen kom, ble katta mer katt og mindre baby/familiemedlem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå