Gå til innhold

Fastsettelse av barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Regner med at det er mange "eksperter" på utregning av barnebidrag her inne:-) Jeg har prøvd å regne ut barnebidraget på NAV sine sider men syns det er vanskelig da bidragskalkulatoren ikke tar hensyn til delt omsorg og heller ikke at vi har to barn sammen. Noen som kan hjelpe meg med utregningen?

Jeg har 2 barn med min eks som jeg har hovedomsorgen for. Han har 40% samvær. Han har til nå betalt 1800 kr. i barnebidrag. Barna er 8 og 11 år. Han har alltid betalt litt lite barnebidrag da vi har blitt enige om at det var greitt sli de føste årene da jeg fikk så mye i offentlig støtte til å begynne med etter skilsmissen. Nå derimot mottar jeg ingen ting i støtte og får heller ikke skatteklasse 2 lenger. Sliter litt økonomis og ser at det hadde vært greitt med litt mer i barnebidrag. Barna har også blitt eldre noe som betyr økte underholdskostnader i forhold til før.

Min inntekt er ca. 240 000 kr. i årlig bruttoinntekt (går 70% stilling). Barnefars inntekt er jeg usikker på men ca. rundt 340 000 kr. regner jeg med. Begge har skatteklasse 1. Far har samboer men ingen barn boende fast hos seg. Jeg har samboer og ett felles barn med han.

Jeg mottar ingen ekstra barnetrygd eller tilskudd til barnepass (har ikke utgifter til barnepass heller). Far har idag 12 netter med samvær i måneden.

Etter at jeg ytret ønske om økt barnebidrag fra barnefar har han sagt at han vil vurdere å ha delt omsorg for barna da dette vil lønne seg for han økonomisk. Er det ikke slik at han også i det tilfelle må betale litt barnebidrag til meg? Hvor mye blir det eventuelt i det tilfellet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først delt omsorg, ved forskjellen i inntekten kan det være at han må bet.noe bidrag til deg. Dette tar ikke kalkulatoren høyde for, og du må sjekke med NAV hvor mye han evt må bet. i bidrag ved delt omsorg. Men han har også krav på halvparten av barnetrygden.

Ved utregning basert på inntekt skal han betale 4/6 av kostnadene, altså litt mer enn deg. Men, det kommer litt an på hvorfor du jobber 70%. Kunne du jobbet 100%? (dette var et spm i bidragssak for min samboer, om bimor kunne tjent/jobbet mer)

Hvilken samværsavtale har dere? Har nettopp vært innvolvert i dette hvor ant. dager er beregnet feil, noe som ofte gjøres. (fordi man tenker 4 uker i en mnd..) det skal tas antell dager i året, delt på antall mnd (12)

min sambo sin x beregnet 8 dager i mnd ved 1 dag i uka, annenhver helg pluss 2 uker sommer. Leverte samværsavtalen til nav, og det ble samværsklasse 03 (9-13 dager)

Men slik du har skrevet nå med inntekt og antall dager uten å ta hensyn til noe mer om det stemmer og hvorfor du jobber 70% skulle han vel betalt runt 2000 pr barn..

Men dere er veldig i "grenseland" for dette. Om han tjener 330.000 skal han bet 3/6 ikke 4/6.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...