Gå til innhold

Halv skatt i desember på permisjonspenger også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er jo halv skatt på utbetalingen fra arb.plass i desember, gjelder dette permisjonspenger også, eller trekker NAV full skatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke skjønne annet enn at de må trekke halv skatt. Man skatter jo for dette via de andre månedene i året, så det er jo helt ulogisk om de skal praktisere andre regler enn alle andre har å forholde seg til!

Regn med halv skatt du :)

Skrevet

Nei jeg kan heller ikke skjønne no aent, men man vet jo aldri med NAV da:P

Skrevet

Jeg tror de har halv skatt i desember (pga jula) og i juni (siden man ikke får feriepenger) - men er ikke helt sikker. For å være 100% sikker ville jeg tatt en tlf til NAV og spurt.

Skrevet

Jeg ville ikke satset på noen halv skatt i juni, dette er nemlig ikke lov! Loven åpner for halv skatt på desemberlønn og at man ikke trekker skatt av feriepenger som ble opparbeidet året før. All annen inntekt skal beskattes fullt ut.

Du får jo også feriepenger i (ca) juni (om du ikke har bedt om å få dem før). Dette kommer fra arbeidsgiver og er helt uavhengig av permisjonen.

Skrevet

jeg fikk halv skatt i juni på reh.penger, ringte NAV og de sa at de har en slik ordning, men om det gjelder på foreldrepenger, vet jeg ikke.

Nei, du får ikke feriepenger på foreldrepengene (altså i 2010) men i 2009 får du feriepenger av arb.giver.

Feriepenger er jo bare en del av lønnen din som arb.giver "sparer opp" for deg til neste år, 10,2-12% hver mnd -

Skrevet

Om arbeidsgiver betaler permisjonspengane så får man også feriepenger! Men man får ikke feriepenger om NAV betaler...

Skrevet

Jøss, det var rart-da legger de jo opp til at du trekkes for lite skatt da. Men om du fik reh.penger så hadde du vel vært sykemeldt det siste året, så da skulle du vel ikke ha noe feriepenger heller. Sånn sett kan jeg jo skjønne ordningen.

Tror ikke jeg ville satset på det samme i forhold til foreldrepenger da "alle" som får dette får noe feriepenger fra arbeidsgiver. Har man ikke jobbet (og dermed tjent opp feriepenger) har man jo heller ikke krav på foreldrepenger. Men det enkleste er jo å ta en tlf til NAV og spørre. Jeg er ingen ekspert på dette, vet bare hvordan loven er i forhold til vanlig lønn.

By the way-så tror jeg ikke du har _krav_ på feriepenger fra arbeidsgiver selv om de forskutterer lønnen din mens du har permisjon. Det er bare et gode mange arbeidsgivere ønsker å gi sine ansatte.

Skrevet

jeg snakker nå bare om foreldrepenger fra NAV. All lønn (ikke foreldrepenger) man får fra arb.giver skal det være feriepenger på (året etter, selvfølgelig - da feriepengegrunnlaget dannes året før)

De fleste har tabelltrekk og derfor blir skatten også deretter, om man får fra NAV eller arb.giver.

- men som jeg sier, så betaler ikke NAV feriepenger av foreldrepenger. Om det gjelder når arb.giver betaler foreldrepenger vet jeg ikke, det kan være en mulighet - for det er i utgangspunktet bare arb.giver som sparer litt penger for deg, hver mnd. Arb.giver får tilbakebetalt fra NAV, det du vanligvis har i lønn.

Hvem betaler ut foreldrepengene til deg, arb.giver eller NAV???

NAV har også andre utregningsmetoder som gjør til at de bl.a regner kalenderdager og ikke reelle arb.dager mht utbetalinger. Den totale årssummen blir den samme, om det er på den ene eller andre måten, men utbetalingene per gang kan bli annerledes fra hva du er vant til.

For en arb.giver koster en ansatt f.eks

(si du har fastlønn på kr 23000 pr mnd)

Fast lønn:23500

- 12 % feriepenger

Skrevet

jeg snakker nå bare om foreldrepenger fra NAV. All lønn (ikke foreldrepenger) man får fra arb.giver skal det være feriepenger på (året etter, selvfølgelig - da feriepengegrunnlaget dannes året før)

De fleste har tabelltrekk og derfor blir skatten også deretter, om man får fra NAV eller arb.giver.

- men som jeg sier, så betaler ikke NAV feriepenger av foreldrepenger. Om det gjelder når arb.giver betaler foreldrepenger vet jeg ikke, det kan være en mulighet - for det er i utgangspunktet bare arb.giver som sparer litt penger for deg, hver mnd. Arb.giver får tilbakebetalt fra NAV, det du vanligvis har i lønn.

Hvem betaler ut foreldrepengene til deg, arb.giver eller NAV???

NAV har også andre utregningsmetoder som gjør til at de bl.a regner kalenderdager og ikke reelle arb.dager mht utbetalinger. Den totale årssummen blir den samme, om det er på den ene eller andre måten, men utbetalingene per gang kan bli annerledes fra hva du er vant til.

For en arb.giver koster en ansatt f.eks

(si du har fastlønn på kr 23000 pr mnd)

Fast lønn: 23.000,-

+ 12 % feriepenger: 2.760,-

= 25.760,-

+ 14,1 % arb.giver.avgift: 3.632,16

= 29.392,16

Du skatter av dine 23.000,- ut-i-fra tabell og kan søke om nytt skattekort hvis du vet at du forventer en helt annen inntekt året etter, slik at du får det trekket som forventes iforholt til inntekten.

Derfor mener jeg også at NAV betalte halv skatt i mai og desember - og dette skaper ingen skattemessige endringer

Skrevet

MEN for å være 100% sikker kan du se NAV.no eller ringe NAV og spørre, så slipper du å gå og gruble ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...