Giinaღ Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Er det fra man føder eller fra man går ut (3 uker før termin)?? Det jeg mener er om man må telle med disse 3 ukene på de 10/12 mnd man har i permisjon.
3 snart 4 :o) Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Permisjonstiden starter vel når du går ut i termin 3 uker før termin??
Guttemamma75 Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Permisjonen starter 3 uker før termin, og ja de teller med i de 44 eller 54 ukene du skal ha.. Bare vær obs at om du føder før tiden begynner du rett på den "egentlige" permisjonen (tiden med barnet) og du mister da resterende av de 3 ukene.. Trøsten får være at de av oss som har gått over tiden mister tid sammen med barnet (får ikke lengre permisjon om barnet lar vente på seg 10 dager...)
Giinaღ Skrevet 27. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. september 2008 Nettopp Takker for svar! Da er det bare å regne ut om man har råd til å ta 54 uker med 80% lønn. Synes det er litt vanskelig å vite i disse usikre rentetider, jeg.
Lisyan *overtid og utålmodig* Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Tror kanskje økonomer ville vært enige med meg i dette rådet her, men om du er i tvil om du har råd til å gå hjemme i 54 uker, men virkelig ønsker det, så ville jeg kanskje ha tatt avdragsfritt lån i en periode. Man får jo aldri tilbake det første året med barnet og litt synd at renten skal sette stopp på det...
Lisyan *overtid og utålmodig* Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Mente "ikke ville vært enige med"...
Pappalille Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 Hei Giina =) Mannen min og jeg har regnet litt her, og kommet frem til at 80% utbetaling ville bli dårligere økonomi for oss enn om vi valgte 100% utbetaling og at jeg så tok ulønnet permisjon i ti uker! Det er mange løsninger her, men det er ganske forvirrende! Lykke til =)
Mia29 Skrevet 27. september 2008 #8 Skrevet 27. september 2008 Hei! På www.nav.no er det en egen side for barn og familierelaterte spørsmål. Der står det ganske forståelig om permisjonen. Tror det ligger en kalkulator der også hvor man kan beregne hva man får i foreldrepenger. Etter hva jeg husker kan man starte permisjonen 3-6 uker før termin. Disse trekkes fra i den totale permisjonstiden. Tre uker trekkes uansett fra, også hvis du føder før termin. Dersom man føder over termin løper også permisjonstiden utover de evt. tre ukene man valgte og trekkes fra den totale tiden. Men sjekk NAV sine sider de er ganske lettfattelige.
♀2009♀2011 Skrevet 27. september 2008 #9 Skrevet 27. september 2008 Bare husk på at om du blir syk ila disse 10 ulønnede ukene, har du ikke krav på sykepenger fordi du er i ulønnet permisjon fra jobben:) Også greit å ta med i beregningen.
Giinaღ Skrevet 28. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. september 2008 Jeg har vært inne på nav sin side og plottet inn tall i kalkulator. Men er det slik at de tar utg.punkt i lønn de tre siste årene? Eller er det den faktiske årslønn på tiden man søker om permisjon (altså nyeste arbeidskontrakt) de tar hensyn til? I mitt tilfelle har lønna steget MYE siste året og jeg vil tape mye på at de tar hensyn til siste 3 år istedet for kontrakt. Synes hele systemet er litt småsleipt må jeg innrømme å si. Gutter som tjener mye blir iallefall "straffet" i sin permisjonstid etter hva jeg har forstått. Der tar de jo utgangspunkt i årslønn på max 377000,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå