Happy-Mama:) Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Jeg er altså så sliten at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre... Tror det nærmer seg to mnd nå siden sist jeg sov skikkelig! -værtfall mer enn bare en natt... Disse mnd har jeg vært så plaget med leggkramper, at jeg blir liggendes i timesvis før jeg sovner, og så når jeg endelig sovner våkner jeg fordi jeg må på do, og så er det samme styret all over again når jeg kommer meg tilbake i sengen... Og dette sliter på meg!! *Veldig* Jeg er så trøtt og sliten at det gjør fysisk vondt om nettene... Flere netter blir jeg så frustrert at det ender i tårer:( Jeg prøver så godt jeg kan å ignorere krampene, men DET GÅR IKKE!!!! Jeg fatter ikke hvordan andre klarer dette her jeg... Og fortsatt er det to mnd igjen til ungen kommer ut!!!!!!!!! Skjønner ikke hvordan jeg skal klare det... Jeg trenger seriøst søvn!!!! Haaaat på leggkramper... Tror jeg har prøvd alt som er å prøve også; *Rød ulltråd rundt ankelen *Rød ulltråd rundt tåen *Annen ulltråd rundt ankel/tå *Jeg tar både Magnesium og Kalsium *Kaldt fotbad før sengetid *Støttestrømper *Gå en tur før leggetid *La vær å gå en tur før leggetid *Massasje, med og uten IceGel *Strekke ut før jeg legger meg *Stå "tungt" på et kaldt gulv før jeg legger meg *Ligge med føttene oppover i 90' før jeg legger meg *Stålkniv under madrassen -så nå har jeg ikke flere tips igjen... Dersom noen der ute vet om flere råd mot leggkramper så tas de imot med en STOR takk;) -for jeg trenger som sagt søvn NÅ!!!!!!!!! Er ikke mindre enn 3,5 time siden vi la oss for å sove, og nå ga jeg opp... Er så trøtt at dere vil ikke tro det en gang, men leggkrampene holder meg uansett våken:(
Evelinas mamma Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 huff.... stakkars deg!! Jeg har vært plaget med restless legs, men ikke kramper i leggene... Vet ikke om det er det samme du er plaget med? Det eneste som hjelper meg er å stille meg i dusjen å spyle beina og leggene med iskaldt vann. Ta på meg et på ull sokker.. sånne hjemmestrikkede. legge en pute under beina og ikke ta dynen over beina igjen. Da pleier det å roe seg ned.. Det er det eneste som har hjulpet meg Håper du blir bedre snart!! Lykke til videre i svangerskapet.
Mrs. Charming Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Har ikke noen gode råd! Vil bare si at du har min sympati- Jeg våkner ikke av legger eller andre vondter, men av stress pga jobb eller noe annet som jeg ikke veit grunnen til, det er virkelig ikke gunstig å mangle søvn over en lengre periode. Jeg håper du finner ut av dette, hva med å snakke med lege og jordmor?
Lisa Fødeklar=) Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Hei=) Jeg sliter også med leggkramper og fikk beskjed fra jordmoren min at jeg måtte prøve å gå rundt på tå før jeg la meg. Dette har hjulpet meg veldig. Vet ikke om du har prøvt det? Håper leggkrampene dine gir seg sånn du kan begynne å sove igjen:)
2stk*perfekteBarn Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Hei! JEg har også hatt en del kramper som har ødelagt nattesøvnen min. Men min jordmor sa at dersom verken magnesium eller kalsium hjalp skulle jeg begynne å spise afi b total (fåes på apoteket). så kanskje du skulle prøvd på det?
trillersnart Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Sjekk kamillekrem.no. Den hjelper meg iallefall. Bruker vanlig kremen og den som heter smertekrem. Kan bestille på nettet. Mulig du får tak i den fort hvis du bor i nærheten av selger.
cyberkit *fødeklar* Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 Huff, jeg føler virkelig med deg.. *trøsteklemme* Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ringt en akupunktør, kanskje h*n kan hjelpe deg
AnMar Skrevet 27. september 2008 #8 Skrevet 27. september 2008 Er heldigvis lite plaget med dette selv, kjenner det lugger til av og til. Men min mor har hatt en sykdom som gir henne en del leggkramper, og hun fikk tips på sykehuset om å drikke mer vann hele dagen. Og det er jo uansett bra for deg og babyen. Ellers har jeg gode erfaringer med akupunktur for omtrent alt mulig før, bortsett fra i svangerskapet. Da takler ikke kroppen det så jeg kan ikke bruke det nå. God "bedring"!
babygullz <3 vilde Skrevet 27. september 2008 #9 Skrevet 27. september 2008 Sett bena i godt og lunt grønnsåpevann=)
Trultemor! Skrevet 27. september 2008 #10 Skrevet 27. september 2008 Har hatt det på samme måte som deg... Ikke noe søvn på nattestid på leggkramper og halsbrann. og jeg har en jente på 14 mnd å ta meg av( heldigvis går hun i barnehage nå) Og mann som reiser offshore... Så jeg var ganske desperat en stund.. Nå har jeg heldigvis bare to uker igjen til termin. Og jeg har aldri sovet så godt før, som jeg gjør nå.. littlå sover rundt hele natten(for en uke siden var det og styr me henne på nattestid) Jeg har gått til akkupunktur med beina og jeg tror det hjalp faktisk. Fikk akkupunktur for restless legs og halsbrann og sover så godt nå.. Trodde ikke selv dette skulle hjelpe og det kostet jo litt, men som jeg sa til min mann.. Når en er desperat må det desperate ting til....
Chezka Skrevet 27. september 2008 #11 Skrevet 27. september 2008 Bruker du gummistøvler, crocks/clocks e.l.? Jeg var veldig plaget med grusomme leggkramper, og hadde prøvd alt av kjerringråd uten at noe hjalp. Så kom jeg plutselig til å tenke på at i "gamle dager" het det seg at hvis man var plaget med leggkramper/senestrekk så måtte man ikke bruke gummistøvler (eller andre sko av gummi/plast), det gjorde krampene verre. Jeg slutta helt å bruke mine crocks - å vips - alle kramper borte! Verdt et forsøk om du bruker noe slikt da
attpåklatt 75 Skrevet 27. september 2008 #12 Skrevet 27. september 2008 hei. jeg har vært helt tullete av leggkramper og halsbrann om natten. min bestemor ga meg en veldig stor magnet som jeg skulle pakke inn i en pute og legge under leggene om natta. tru det eller ei, har ikke hatt de forferdelige krampene om natta lenger!!! har bare en sjelden gang litt murring i leggene. verdt et forsøk. men må være en større magnet enn sånne små kjøleskapsmagneter. nå venter bare min bestemor på å få igjen magneten så hun slipper vondt om natta. -og jeg trenger å bli kvitt halsbrannen...
Gjest Skrevet 27. september 2008 #13 Skrevet 27. september 2008 Legg en varmeflaske under hver legg og en god og varm dyne over, slapp godt av og hvil godt minst en time før leggetid, drikk mye vann.
victoria11 Skrevet 27. september 2008 #14 Skrevet 27. september 2008 Jeg begynte å ta B-vitaminer, og da forsvant leggkrampene.
Endelig-mamma Skrevet 27. september 2008 #15 Skrevet 27. september 2008 Har du prøvd å ligge med beina litt hevet om natta? Jeg hadde problemer med leggkramper før, men etter at jeg begynte å ligge med beina hevet (jeg bruker ammeputa) så er jeg ikke så plaget av det. For de som er plaget av halsbrann: Dette er skikkelig grusomt. Jeg hadde det tidlig og kjøpte Garviscon, som hjalp masse. Men etter uke 30 så hjelper disse nada, mulig fordi de sure oppstøtene er mye kraftigere. Så jeg har nå brukt Novaluzid som funker nesten på samme måte de siste nettene og har ikke vært plaget av halsbrann når jeg har tygget tabelettene. Restless legs har jeg også, men disse har jeg pr dags dato ikke funnet noe som hjelper mot, og det går meg på nervene. Om noen kan tipse litt om dette (jeg orker ikke sitte med fotbad klokka 3-4 på natta, eller stå i dusjen) så mottas tips med takk
Bobla74 Skrevet 27. september 2008 #16 Skrevet 27. september 2008 Drikk masse godt kaldt vann gjennom hele dagen :-)
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 28. september 2008 #17 Skrevet 28. september 2008 HEI! jeg slet med det samme som deg, snakket med fastlegen, han slo opp i noen bøker for det var så skjelden noen kom til han med dette problemet. Måtte ta jern fikk jeg bedskjed om, i følge jernprøvene mine var dette heller ikke farlig, 100 mg anenhver dag og det har hjulpet meg masse, har det bare av og til. har på slutten slitt med masse kynner som holder meg våken hele natten, etter en uke i strekk og to turer på kk p.g.a regelmessige tak og litt tidlig å føde enda fikk jeg brikanyl slik at jeg skulle få hentet meg inn igjen noen netter. Har tatt det en kveld og de to siste dagene har livmoren slappet mere av, nå kan jeg ta på magen uten at det gjør ondt. Får du ikke hjelp av fastlegen, så ta kontakt med føden, de har kansje noen gode råd som kan hjelpe deg i form av medikamenter, helsekost etc. Det er faget deres. Lykke til videre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå