-dez Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Hvordan og når kan legen høre hjertelyd? Tror jeg er 8 uker nå, men usikker pga SA forrige gang. Har ingen symptomer. Skal til lege om1 1/2 uke. Vurderer sterkt UL hvis legen ikke kan høre hjerte slå, også for å finne ut hvor langt jeg kan være på vei. Hadde mye mer symptomer forrige gang og da kom jeg kun til uke 5. Prøver å ikke tenke på det så mye, glede meg over null symptomer. Noen som har opplevd at fosteret ikke levde på UL? Symptomer på dette?
to_tette? Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Det som er litt dumt når man forsøker å finne hjertelyden tidlig, er at de ikke alltid klarer å finne den selv om den er der! Det opplevde jeg i første svangerskap, legen fant ikke hjertelyden og så VELDIG bekymret ut. Men siden jeg hadde UL time om 4 UKER, så mente han at han ikke behøvde å gjøre noe mer, jeg kunne vel bare vente til da. Jeg var selvfølgelig redd, og gikk til min jordmor. Hun fant heller ingen hjertelyd, men hun var såpass oppegående at hun sendte meg direkte til UL, jeg skulle selvfølgelig ikke gå i 4 uker og lure på om det var liv! Takk og pris for henne! Alt var helt i orden, og det var en veldig sterk opplevelse å se barnet mitt. Denne gangen har jeg bestillt privat UL for lenge siden, skal dit om noen dager da jeg er nesten 10 uker på vei. Det er verdt å betale for synes jeg, jeg trenger den betryggelsen!
Fjerdemann på vei Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Jeg tviler veldig sterkt på at legen kommer til å prøve å høre etter hjertelyden så tidlig. Da er sjansene så store for å ikke klare å finne den, så legen er faktisk bare "dum" om han prøver,for det gjør deg bare bekymret. Dersom man ikke har vært gravid før (Altså gått et svangerskap) er det ofte veldig vanskelig å høre den før uke 12-13. Jeg var på legevakta på grunn av blødning i uke 14 med førstemann, og da hørte han etter hjertelyd, men sa at jeg ikke måtte bli bekymret om han ikke fant den, siden det var så tidlig.
to_tette? Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 ja, nettop det fikk jeg høre av legen som skulle prøve å finne hjertelyden tidlig... Men så så han så bekymret ut selv, rynket pannen i 10 folder og så ut som dommedag var på vei... Kanskje han burde sagt at han ikke ville prøve så tidlig.. Altså det jeg mener er at man bør være forberedt på at det kan være vanskelig å finne hjertelyden hvis man ber legen om å prøve å finne den tidlig i svangerskapet. Kanskje mer erfarne leger er flinkere til å si nei?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå