Gå til innhold

Please, hjelp en nybegynner som ikke har peiling!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet med nesespray dag 20 i perioden, 9/9 (synarela, finnes det andre typer?)

Hvor viktig er det å ta dette presis kl 08 og 20, er det katastrofe å glemme en time eller to? Lengste jeg glemte var 3 timer, altså tok sprayen kl23 istedetfor kl 20. Det sår også at man må være nøye på å holde flaska oppreist til ehver tid...?

1/10 skal jeg begynne med 200ie Puregon i 9 dager, er det lite? Har dere noen råd? Ser av andre innlegg noe om overstimulering hvis dosen er for høy...? Tidlig UL ved lav dose for å ha tid til å øke dosene..?

Jeg har selvfølgelig fått noen brev fra sykehuset (St. Olavs), men føler ellers jeg er blitt overlatt til meg selv, aner ikke hva jeg selv kan si eller gjøre for å øke mine sjanser for lykkes.

Jeg ser jo at det nevnes andre medisiner her på forumet, som crinone og andre ting, hva er det?

Jeg har forsått at nesespray er "nedregulerig" og setter meg i en slags kunstig overgangsalder, og at Puregon stimulerer eggløsning, i håp om å få hentet ut flere modne egg. Men her stopper også min kunnskap. Jeg vil gjerne lære mer, kan dere gi meg en slags IVF ABC? Kan også nevne at jeg kjenner brystvortene er blitt veldig ømme ( slik som jeg hadde i mine sv.sk - har vært spontant gravid flere ganger, to fullført og to aborter, men ikke klart å bli gravid det siste året) Kan nevne at jeg er blit 38 år og kjenner presset....

Takknemlig for svar!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Labbe!

Jeg kan dessverre ikke svare deg på alle dine spørsmål, men noen av dem kan jeg hjelpe med etter mine fire forsøk :) Jeg har gått på de samme medisinene som du skal gå på, og har ikke forsøkt andre foreløpig (skal begynne på noe nytt nå om noen dager). Hvorvidt det finnes andre typer nesespray vet jeg ikke. I mine fire forsøk har jeg hatt såkalt langt regime (dvs lang periode med medisinering, bl.a. spray), og jeg har brukt Synarela hver gang. Hver eneste gang var jeg like redd som deg for ikke å få tatt sprayen presist nok. Jeg har pleid å ha fast alarm på mobilen min hver gang for sikkerhets skyld, og hvis jeg ble en halvtime forsinket, så fikk jeg en dårlig følelse. Til slutt måtte jeg spørre sykehuset i Haugesund, som kunne berolige meg med at det overhodet ikke var noen krise dersom jeg ikke fikk tatt den på minuttet eller halvtimen. Jeg kunne til og med være timer forsinket, bare jeg fikk sprayet sånn nogenlunde regelmessig (ikke alltid like lett å holde tiden når man har møter på jobb o.l.) I tillegg var jeg kjempenøye på at flasken måtte stå oppreist. Jeg måtte hele tiden ned i veska for å sjekke at kartongen ikke hadde veltet. Fryktelig slitsomt! Helt til jeg skjønte at det nok ikke var SÅ viktig - det handler antagelig mer om at man ikke skal lagre den liggende over tid (jeg skal jo alltid være så vanvittig nøye på ting, også..) Når det gjelder Puregon, så er ikke dette en medisin som stimulerer eggløsning - derimot stimulerer den til utvikling av såkalte follikler, eggposer, slik at du produserer flere egg (eggløsning fremprovoseres ved å ta en sprøyte med Ovitrelle 1,5 dager før uthenting). De trenger flere enn ett for å øke sjansene for å få noen gode embryoer, vanligvis er det ca 2/3 av eggene som blir befruktet. Selv tok jeg 225 ie om dagen. 200 er sikkert nok - det kommer an på høyde, vekt og hvordan man reagerer på medisinen. Legene har jo erfaring med å beregne medisin som regel, så du kan helt sikkert stole på dem. Skulle du behøve mer, så får du muligheten til å justere medisindosen etter UL. Jeg tok også puregon i 9 dager, tror det er nokså standard. Jeg har hatt en del vondt i magen etter uthenting, i følge legen skyldes dette at hormonnivået er på topp ca en uke etter egguthenting. Til tider pustebesvær, men det er jo ikke farlig. Det går fort over, og man får sykmelding dersom det skulle hemme arbeidsevnen. Jeg var også veldig oppmerksom på ømme brystvorter den første gangen, og ikke minst at de ble større. Syntes dette var veldig rart, men etter hvert har jeg blitt vant til det. Ellers synes jeg det er litt rart at du ikke får skriftlig og muntlig informasjon om alt dette fra sykehuset du er tilknyttet? I Haugesund fikk jeg det meste skriftlig, og vi fikk også en del informasjon fra både lege og sykepleier før behandlingen begynte. Men du behøver nok ikke være bekymret, hvis du bare gjør som det står i papirene og legen anbefaler deg, så går det helt fint :-) Man har gjerne litt panikk i begynnelsen og tror man kan forkludre alt dersom man ikke følger alt til punkt og prikke, men det går stort sett bra. Du må ha masse lykke til, og ikke nøl med å ringe sykehuset og spørre dem ut om alt du lurer på! Min erfaring er at de har stor forståelse for at du har behov for informasjon. Masse lykke til til deg!

Skrevet

Hei Astra71 og takk for svar!

Dette med rett dose i Puregon i forhold til høyde, vekt og alder(?)....

Jeg har noen kilo for mye og er 1.67 høy, samtidig som jeg er fylt 38...

Skulle ikke det da tilsi at jeg burde fått mer enn 200ie? Hva er min. og max. dose? Skjønner samtidig at de ikke satser for høyt siden dette er første gang, og de ikke vet hvordan jeg reagerer på medisinen...

Så i ett innlegg en nevnte at man burde mase om tidlig UL dersom man hadde fått foreskrevet lav dose, for å ha tid til å øke dosen og dermed sjansen dersom det viser seg at for få follikler hadde utviklet seg som følge av at dosen var for liten?

Noen som har svar?

Skrevet

Jeg tror dette kommer til å gå kjempefint, Labbe. Det Astra71 skrev kan jeg støtte. Når det gjelder dosen på Puregon er nok den som den skal ut i fra din situasjon. Jeg er ganske overvektig og har brukt 150 per dose. Var på ultralyd i dag for å sjekke antall eggposer og det så ut til å være greit - det var mange av de. Akkurat dette med alder vet jeg ingenting om ifht medisiner. Men jeg tenker det at det er litt "farlig" å sammenligne for mye. For hver enkelt av oss må vurderes individuelt når det gjelder medisiner, i forhold til hvordan vår situasjon er. Jeg har ikke lest så mye om str på doser og har derfor ikke tenkt så mye på det. Uansett; Ønsker deg masse lykke til;o)

Skrevet

Hei igjen!

Det er mulig alder ikke har noen betydning for medisindose, når jeg tenker meg om. Men jeg mener de beregner det ut fra høyde og vekt. Det er vel derfor de må ha disse opplysningene før de regner ut medisindose. Jeg har aldri bekymret meg for at dosen kunne være feil, og siden risikoen er liten for at noe kan gå galt, så er det bare å slappe av og stole på at det går bra :-) (De fleste jeg har sett her inne som har oppgitt Puregon-doser har hatt mindre enn 200 ie, såvidt jeg kan huske).

Skrevet

PS! Glemte å si at jeg er 1,75 høy, så det er nok forklaringen på at jeg har litt større medisindose enn deg.

Skrevet

Hei Labbe :o)

Startdosen på 200ie er nok klinikkens forsøk på å forytsi deg.Justeringer vil følge om det trengs.Første forsøk for alle blir litt "vi prøver oss frem" fra klinikkens side.

Men synes startdosen hørtes grei ut jeg,de vil jo ikke overstimulere deg :o).Litt slinger i valsen har du på spray,

men ikke mye.Jeg stresser ikke om det blir en halv time her,eller en halv time der i forskjell,men flere timer bør du vel unngå.Synarela er en type spray,suprecur en annen.

Har bare prøvd synarela selv,men antar effekten og bivirkningene vil være de samme...

Håper det går greit for dere ved st.olavs.

Hilsen

Skrevet

Heisann!

Har aldri blitt spurt om høyde å vekt.. i forbindelse med forsøkene. Ved første forsøk starta jeg med suprecur (nesespray) og starta med 300ie de første dagene - jeg er bare 1,62m. De to siste forsøkene har jeg starta med litt mindre doser. Men det er ulik praksis fra klinikk til klinikk - og fra forsøk til forsøk, iallefall har jeg opplevd det etter tre forsøk på Riksen.

Er ikke noe krise om du "glemmer" sprayen, men du bør jo få tatt den de gangene du skal i løpet av døgnet. Som tips kan du jo sette på alarmen på mobilen eller no hvis du har lett for å glemme tidene ;-)

Lykke til!

Skrevet

Nå har du fått mye informasjon i de andre svarene her - men det finnes massevis av informasjon om dette på nettet, det er bare å søke (norsk og engelsk) og lese til øyet blir stort og vått :-) Lykke til.

Det er jo også bare å snakke med klinikken om disse tingene.

Skrevet

Jeg klarte også å glemme sprayen noen ganger.. hadde den liggende i vesken etc.. prøvde å gjøre alt rett men er jo bare et menneske..Men fikk ikke noen problemer av det...

Jeg fikk 150ie med puregon i 8 dager.. Ble overstimmulert.. Fikk ut 21 egg og 16 ble befruktet.. Nok til å lage et fotball lag sa legen.. hehe.. men det eg vil fram til er at vi er alle forskjellige og reagrer ulikt på medikamentene.. Alder spiller også en rolle.. Jeg er 30 år og trodde det at jeg skulle produsere mindre enn en på for eks 25 år..

Men for all del vist du føler ubehag i magen etc etter noen sprøyter så kan det være lurt å kontakte lege for å høre hva du skal gjøre.. Det er ikke noe godt å bli overstimmulert.. men hva gjør man ikke for å få en baby:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...