Gå til innhold

neon av dere med barn som har cøliaki,eller selv har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå har storebror på 3år hatt vondt i magen,og skikkelige kramper (det i det siste de krampene,som minner meg om harde rier) i 2år,samt veldig løs mage hele tiden,kan gå fra 1gang til opptil 7ganger å bæsje på do i løpet av en dag,er aldri problem her med hard mage nei.

han er oppblåst i magen,klager hele tiden på vondt og er tynn og spe fra før av.

holdt på å kjempet i 2år for å finne ut av dette,men hver gang vi er hos barnelegen er det en ny lege,som skal ta alt fra starten av..

nå skal ha inn på ny ph-måling,og barnelegen mente vi ikke kunne ta gastroskopi før ph-målinga,bare tull mener jeg,blodprøver er fine,men jeg stoler ikke på dem.

så idag var jeg og gubben atter en gang hos fastlegen,så nå er han henvist på nytt til innleggelse og utredning av magen,så får se hva som skjer nå.

men dere som har cøliaki selv eller barn med,kan dere fortelle litt om syptomer og hvordan dere oppdaget det?

vi får ikke lov å prøve glutenfritt før han har vært undersøkt,pga tarmtottene bygger seg rask opp igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter bittelitt =)

Skrevet

Dette var jo nesten som å lese om mellombror her, med symptomer osv.. Han var vond i magen, m.m., fra han fikk fast føde da han var 6 mnd. Vi var i flere år til barnelege på sykehus, han tok noen blodprøver, men helte mest mnot "vent og se".

Endelig, da han var litt over 4 år, slo det ut på blodprøven ang antistoff på cøliaki (uff, tung setning...). Han tok så gastroskopi, og fikk konstatert cøliaki da han var 4,5 år. Han begynte på glutenfri kost, og vi fikk en ny gutt på 7-10 dager! Fantastisk. Vi trodde vi hadde en litt makelig gutt, nå sprang han i gata for første gang, klatra til topps i treet i hagen, osv.

Vi har jo ettertid fått vite at cøliaki-blodprøven er for usikker å stole på når det gjelder så små barn. Den nye barnelegen mente den gamle legen burde undersøkt mer, uavhengig av hva blodprøven viste.....

For all del, ikke fall for fristelsen å starte med glutenfritt før dere har tatt gastroskopien. i så fall kan den vise falsk "frisk".

Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal skrive. Send meg gjerne en pm om det er noe spes.

Lykke til videre!

Skrevet

nei,blir ikke å falle for fristelsen nei.

men det rare er det at det var når han begynte å gå på do og etter en hefitg omgangssjuke at han fortsatte med dårlig mage..og da var han 1,5år,i neste mnd er det 2år siden dette starta,så er ikke noe han har hatt fra dag 1 liksom..

han har ALLTID vært den som har vært mest aktiv i bhg,nå sier t.o.m bhg tantene at de ikke kjenner han igjen,og hun ene har cøliaki selv,og sier hun kjenner seg så igjen i han

og det værste er når en liten gutt på 3,5år sier; mamma,jeg kan ikke spise,for jeg får bare så vondt i magen da!!

og nekter å spise,uansett hva vi prøver å lure meg,for mat må han jo ha.

er sååå usikker,jeg vil ha han frisk,for han er kronisk syk fra før med astma,eksem og er allerede ØNH barn (øre,nese,hals) så dette på toppen,slitsomt, jeg er lsiten,kan baretenke meg hva han er!!

Skrevet

takk=) godt å få litt klemmer av og til =)

Skrevet

dytter litt på denne =)

Skrevet

prøver å dytte litt til =)

Skrevet

*dytter enda en gang* =))

Skrevet

Min gutt har lignende forhistorie. Da vi begynte med grøt 6 mnd gammel begynte problemene. vektøkningen ble dårlig, falt under 2,5-percentilen også høyden noe dårligere enn forventet. Skriking hver ettermiddag/kveld. Utviklet seg helt normalt ellers. Gikk 12 mnd gammel, snakket tidlig osv. Men diare/løs mage mange ganger om dagen. Virket som maten kom nærmest ufordøyd ut, luktet surt.

Gikk til barnelege 18 mnd gammel. Mente han hadde laktoseintoleranse. Ble mye bedre da vi kuttet ut melk. Har ikke testet på dette, legen mener vi må vente til han blir eldre. Hun mistenker også cøliaki, har testet dette to ganger (blodprøver) med et års mellomrom pga ikke tilfredstillende vektøkning. Negativt resultat begge gangene heldigvis.

Løs mage/ hyppige dobesøk fortsatte tross laktoseredusert melk/kost. Legen sier han har for rask passasje i tarmen. Spiser greit, men legger ikke på seg. Er tynn fortsatt.

Men nå, 4 år gammel, er magen blitt bedre. Ikke diare på noen måneder. Avføring kanskje 3 max ganger per dag. Ikke lagt på seg nevneverdig ennå. Ikke gjort noen endringer i kostholdet. Han er ikke så glad i brødmat eller melkemat, men vi prøver å ikke ha for mye fokus og problemorientere han. Håper han blir kvitt problemet, selv om jeg ikke føler at dette med laktoseintoleranse har vært hele svaret.

Han sier endel at han har vondt i magen, men det gjør jo mange barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...