Gå til innhold

"Barns medvirkning" i barnehagen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på foreldremøte denne uka, og da snakket de mye om dette med barns medvirkning.

Synes det er kjempefint at de ikke blir styrt av de voksne og får lov til å smøre skiva selv, kle på seg selv etc. Da blir det jo sånn at de er med på å rydde, vaske seg etc også. Kjempebra!!

De får også lov til å gjøre akkurat hva de vil i barnehagen, vil de male hele dagen får de det. Vil de ake istenfor å gå den planlagte turen iskogen, får de det. Er jo forsåvidt greit nok, man skal ikke slavisk følge planer...!

Men kan det bli "for mye av det gode"?

At de etterhvert (helst hjemme da), kan bli helt krakilske når de ikke får lov til noe de vil. Er jo ikke alltid det passer å male hele dagen eller at vi har tid til at de skal bruke en halvtime på å få på seg en sko.

Noen formeninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. første som slår meg er at deres barnehage har misforstått dette med barns rett til medbestemmelse. Det betyr ikke at barna skal selv bestemme hva de vil gjøre hele tiden.

Skrevet

Har også vært i foreldremøte denne uke, tema der i år er også barns medvirkning. Likevel kjenner jeg ikke den virkeligheten du beskriver fra juniors barnehagehverdag. Barna er høyst medvirkende, men alt foregår likevel ikke på barnas premisser. De voksne tar ansvar, legger rammene og tar styringen der det trengs. Barna er med, men har ikke nødvendigvis site ordet, av og til må de faktisk innordne seg planene som er lagt :)

Jeg synes det er viktig med barns medvirkning og føler at junior er i en barnehage jvor de er veldig dyktige på dette :)

Skrevet

Kan hende jeg misforstod!!

Men de sa "vil de male hele dagen, får de det" og "tar det en halvtime å få på skoen, så gjør det det"...

Gjest det spirer og gror - FØDEKLAAR
Skrevet

jeg utdanner meg til å jobbe med barn, og vil helst jobbe i barnehage..

jeg synes også dette er veldig bra... men er enig med deg at det kan bli litt for mye av det gode.. barna bør få prøve å kle på seg selv å smøre mat selv, men jeg mener også at hvis de bruker "timesvis" bør de få litt rettleding og jeg vet ikke egentlig om jeg synes det er riktig av de ansatte i en barnehage å la de male HELE dagen hvis de vil...

kompromiss med barna er også en viktig del av hverdagen..

et eksempel:

ta samlingsstunda da, den som har samlingen har som regel planlagt den litt, og har lagt inn litt ekstra tid for barnas medvirkning, der de skal få prate og fortelle å kanskje spør et barn om å få gjøre en aktivitet. da går det faktisk an å "avtale" med barnet at dere kan gjøre det etter samlingen eller neste dag i barnehagen.

barn har bare godt av å lære at ikke ALT kan skje på pletten når de har tenkt det.. sånn er det jo for alle...

ble litt langt dette men *engasjert* =)

Skrevet

Det høres flott ut at de får bidra så mye. Jeg antar at ikke alle barna kan gjøre akkuratt hva de vil hele tiden - de er ikke mulig i en barnehage:)

Jeg jobbet selv i barnehage noen år og vi jobbet etter en metode som mange italienske barnehager jobber etter beskrevet i "Den integerende bakgrunn" av Daniela Checcin.

Barna lærer å bidra, sammarbeide, tilpasse seg og ta hensyn til andre. Det ligger veldig mye viktig læring i medbestemmelse. De vil lære bedre å ta hensyn til andre enn dersom de blir komandert rundt:)

Skrevet

De har nok misforstått dette med barns medvirking litt..

At barn skal få være deltakende i avgjørelser og aktiviteter som vedrører dem, er ikke det samme som at de skal få bestemme alt.

Ingen grenser skaper utrygge barn.

Mener i alle fall jeg da. :)

Gjest det spirer og gror - FØDEKLAAR
Skrevet

signerer Trubbel. barn VIL ha regler! hvis ikke vet de ikke hvor de har oss voksne...

Skrevet

Jobber selv i en bhg hvor barns medvirkning står i fokus...men tror også de har misforstått her hvis det er slik du forteller.

Barns medvirkning betyr absolutt ikke at barn skal bestemme, men MEDVIRKE i egne barnehagehverdag.

Tror faktisk jeg ville snakket med noen i bhg der og hørt hvordan de tenker. Det er masse i rammeplanen som vi er pliktet til å gå gjennom, og dette får jo ikke barna hvis de f.eks alltid vil sitte og male...eller at de aldri vil gå på tur. Dessuten regner jeg ikke med at de har nok voksne til at alle barna bare kan styre hverdagen akkurat som de vil. Hva hvis mange barn nekter å gå på tur...da må de være igjen med hele avdelingen da fordi det ikke er nok barn som vil på tur??

Synes dette hørtes veldig rart ut!!

Vi følger ikke heller alle planer slavisk for vi ser hva som fenger barna så vi gjør om på planene underveis. Men...skal vi på tur så nytter det ikke at en unge nekter...da blir han med på tur likevel. Vi har ikke anledning til å være hjemme med den ungen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...