Gå til innhold

hvor tøft er det egentlig å ta en mastergrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har det som vil si noe om sine erfaringer? strakk tiden til? hvor mye jobbet der ca med det hver uke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer nok veldig an på hva du skal ta mastergrad i:-)

Skrevet

nei, det er jeg uenig i. kravene til oppgaven er vel stort sett de samme. normert tid likeså, det er jo samme nivået på det selv om det er innen ulike fag

Skrevet

Ikke enig i at kravene er de samme faktisk.

Skrevet

Jeg har mastergrad i juss. Begynte på cand mag.-ordningen da og gikk over til mastergrad siste året (avdelingen). Var jo absolutt fulltid...leste en og jobbet fulle arbeidsger og ofte lengre (særlig på selve mastergradsoppgaven og nær eksamen). Da jeg begynte trodde jeg aldri at jeg skulle klare det...virket så uendelig frem i tid...men cand mag var 7 år da, jeg slapp vel unna med 6,5 år (hvis jeg ikke husker HELT feil nå...) pga overgangsordningen;o) Jeg hadde bare et semester igjen etter jeg var ferdig med permisjonen med førstemann, og det var jeg glad for - for det er mye jobb med studier (særlig rundt eksamenstider...) og barn, men alt går jo så lenge en er innstilt på det;o)

Skrevet

jeg begynte på mastergrad nå i høst, og det er mye mer arbeid enn jeg hadde forventa meg. For min del er det som å være i eksamensperioden hele tiden og tiden strekker faktisk ikke til så jeg får lest alt jeg burde ha gjort. Men samtidig skal det sies at det er utrolig spennende og jeg lærer helt utrolig mye. :) Så angrer ikke på at jeg begynte.

Jeg har satt meg opp leseplan som gjør at jeg leser fra halv ni til fire de dagene jeg ikke har undervisning. Prøver å få litt kortere dager innimellom for å være mer sammen med snuppa, men da leser jeg heller på kvelden:)

Skrevet

Kjenner mange som har tatt master i veldig ulike fag, kjenner noen som har tatt i mer enn ett fag, skriver selv master (eller spesialavhandling) på et profesjonsstudium og er del av et tverrfaglig forskningsmiljø der vi også har en annen type master med helt andre krav enn til vår.

Blant annet har de ubegrenset med veiledning og innlevering "når det passer sånn" på denne andre masteren...

Det at man har noen generelle krav som ser like ut for de fleste mastere, betyr ikke at at vanskelighetsgraden er den samme.

Hehe, kunne skrevet en hel master om dette;o)

Skrevet

ok. jeg holder på med 2.året på master selv, dvs har akkurat begynt med selve oppgaven. året i fjor med eksamener gikk ganske glatt synes jeg, men akkurat nå virker selve oppgaven uoverkommelig. men det er kanskje normalt at det er sånn i startfasen.

Skrevet

Urk, ja, og ikke bare i startfasen...hehe...

Jeg bruker å kalle oppgaven en frustrasjonsprosess:-D

Men det blir bra til slutt:o)

Skrevet

Ja, sånn syns jeg også det var i begynnelsen på min oppgave - men det gikk egentlig veldig "lett" etterhvert som jeg kom inn i det - var veldig gøy faktisk - og så gikk det VELDIG bra også da,;o)

Skrevet

Godt å høre!:-) jeg får liksom ikke skrevet noe. Jeg leser og leter,men sitter stadig med følelse av at jeg ikke egentlig har gjort noe eller har kommet i gang. dessuten sliter jeg med å formulere problemstillingen, og det synes jeg er ganske essensielt å få på plass. Jeg skal være såååå glad når jeg har levert fra meg dette!:-) Hvor mye jobbet dere med det da?

Skrevet

Jeg anbefaler å bruker veileder aktivt i begynnelsen, evt. biveileder om nødvendig.

Forbered deg veldig godt til veiledningstimene, still mange spørsmål osv. Det er også viktig å bearbeide notatene fra veiledningstimen samme dag. Hvis ikke mister du mange av poengene.

Varierer hvor mye tid jeg bruker. Jeg jobber jo halv tid ved siden av og har to barn, så det går litt tregt noen ganger. Om jeg skulle gjort den på normert tid uten ekstrajobb, hadde jeg måttet jobbe minst 8-10-timers dag, tror jeg, mye mer de siste par mnd (nå sammenligner jeg med dem jeg har sett gjøre det på normert tid).

Skrevet

Jeg hadde mye hjelp i veilederen min - og, ja - problemstillingen er jo det essensielle - når den er i boks flyter jo alt lettere. Jeg jobbet med oppgaven "fulltid", dvs fra ni til 5 hver dag, med små pauser. Satt hjemme og jobbet og hadde en time i uken(?) med veileder (husker faktisk ikke hvor ofte jeg var der;o)). Problemstillingen bør jo være så snever og konkret som mulig (i allefall måtte min det)

Skrevet

ja, det er bare å bite tennene sammen skjønner jeg. men det er beintøft når man har unger og hus og hjem. men det er bare 7 mnd igjen. og jeg SKAL klare det!

Skrevet

Du greier det:-) Go you!

Alternativet er altfor kjipt..hehe..

Skrevet

takk for det!:-) ja, det hadde vært så surt å gi seg nå. brukte tross alt hele året i fjor på dette også. Og det hadde vært et stort personlig nederlag å gi seg før jeg har prøvd.

Skrevet

Jeg ble ferdig i juli. Bruk den tiden du trenger, bedre det en at du leverer en avhandling du ikkje er helt fornøyd med. Det er veldig gøy, men slitsomt å skive en masteravhandling.....men når man er i mål føles det helt fantastisk!! Probleme mitt var at jeg er veldig lite strukturert, men jeg nådde målet mitt!! Kan jeg, kan du! Lykke til:)

Skrevet

Takk for det!:-) struktur ja, det er nok nøkkelen. Man kan ikke sitte å vente på at den store ånden eller inspirasjonen skal komme over en....

Skrevet

Spørs hva du mener med tøft da.. Jeg tok Master'n på under normert, men da hadde jeg verken jobb eller barn- begynte å jobbe 2 mnd før oppgava skulle leveres.

Jeg leste fra 8-16 5 dager i uka, forelesninger innimellom der, og hadde helgejobb i tillegg. Noe særlig sosialt liv kan man vel egentlig bare glemme skal man bli ferdig før man blir oldis..Men viktig å huske at man må prøve å leve litt innimellom der også;)

Veldig godt å slippe å bruke hver enda ledige time på eksamener, bøker osvosv.. Glad jeg gjorde dette før ungene kom, i alle fall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...