Honningmelon Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Vi har planlagt at vi skal en tur på IKEA i mårra, og da skal vi en tur innom Toys'r Us i samme slengen. Fortalte det til eldste på 4,5 år som selvsagt ble i hundre (vi bor et godt stykke unna, så er der sjelden). Men, de siste dagene har ikke oppførselen til eldste vært særlig bra. Mye sutring, og han har veeeeldig vanskelig for å høre på det vi sier. Han har fått flere advarsler om at hvis han ikke hører får han ikke bli med på Toys'r Us. Og i dag var det dårlig oppførsel igjen. Så sambo bestemte seg for at han ikke får være med. Har fortalt det til han. Han tok det greit, selv om han selvfølgelig skulle gjort mye for å være med. Men, jeg lurer på... gjør vi det rette? Eller er vi for strenge?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Når dere først har brukt det som en "trussel", så syns jeg det er riktig å gjøre det sånn. Blir jo bare forvirring av varsler om konsekvenser hvis det aldri får de konsekvensene.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 det dommeste dere kan gjøre er og ombestemme dere. nå har dere sakt det og da får det bli sånn. og selvsakt burde dårlig oppførsjel få konsekvenser
Anne-B. Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Om dette var en familietur som dere ikke tar så ofte, så syns jeg det var unødvendig strengt. Hva er vitsen med å la han glede seg til noe som ikke skjer så ofte, for så å nekte han det? Hva med å nekte lørdagsgodteriet i stedet? Det er i alle fall noe som skjer en gang i uka. En tur på lekebutikken kan være veldig koselig for hele familien, og dere straffer på en måte dere selv i samme slengen. Ikea er som regel aldri gøy for de på den alderen der. Jeg hadde gått tilbake på det, forklart at jeg hadde tenkt litt over det, og at det ble tur til lekebutikken likevel, fordi det er dumt at hele familien ikke skal kose seg sammen med noe man har gledet seg mye til.
Libido- Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Så lenge dere har sagt det må dere stå fast på det.
WP-TLogPeanut Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Dere gjør det rette ved å følge opp det dere har bestemt , de må jo lære at man holder både løfter og "trusler". Jeg prøver å si til meg selv at jeg skal ikke komme med hverken løfter eller trusler jeg ikke kan holde.. Føler du at dere er for strenge, så heller "true" han med en noget mildere straff neste gang? At yndlingsleken blir satt bort i skapet ei stund eller noe sånt..
Anne-B. Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Straff som konsekvens for dårlig oppførsel fungerer som regel dårlig, i alle fall gjelder det her i huset. Vi har begynt å gi masse ros for de gode tingene, og gi kort og konsis beskjed når oppførselen er uakseptabel. Det fungerte så å si med en gang. Barn skal lære at visse typer oppførsel får konsekvenser, men jeg tror også det er sunt å lære dem at det er lov til å skifte mening, og så i tillegg forklare hvorfor.
susemor-3 små Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Enig med Anne-B. I utg.punktet skal man jo stå på sitt, og holde det man lover enten det er en belønning eller en trussel. Ped.leder i bgh til sønnen vår har terpet meg en del på dette. Men hun har samtidig sagt at det er lov til å endre seg dersom det klart fremgår at det er foreldrene som ønsker det/foreslår det, og ikke ungen. Så i dette tilfellet ville jeg nok prøvd å komme med en forklaring på at vi drar i lekebutikken likevel, og heller inndratt lørdagsgodisen/barneTV.
Honningmelon Skrevet 26. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. september 2008 Jeg vet vi gjør det rette ved å følge opp. Men, jeg syns i grunnen sambo var litt for streng når han sa nei til turen på lekebutikken. Jeg mener at han kunne tatt bort en annen gode. Men, sagt er vel sagt.
Øyboeren med to små <3 Skrevet 26. september 2008 #10 Skrevet 26. september 2008 hva med å la han få velge mellom å være med, og f.eks få lørdagsgodte? da får han jo "straff" og valget om hvilke av de to han delst vil, så da slipper kanskje du å få så dårlig samvittighet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå