Gå til innhold

Dere med astma barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar dere influensavaksine på ungene deres? Lurer litt på å gjøre det, for her er guttungen veldig plaget med hoste som blir til lungebetennelse (minimum 4 for vinteren). Er det noen som vet om en influensa vaksine kan være litt forebyggende for dette ( i tillegg til medisin altså)? Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har en som er kraftig rammet av astma, men har aldri fått foreslått vaksina som en behandling ihvertfall...

Skrevet

Ikke jeg heller,men så på en eller annen nyhetsside (husker ikke hvor i farta at over 900 000 anbefales å ta influensavaksinen, her er personer med astma nevnt). Så derfor spørsmålet.

Skrevet

Da skal jeg ringe legen i morgen og høre en vurdering fra dem,.

Skrevet

Fant den, står på VG sin nettside. Her er legen som vi går til sykemeldt, så blir vanskelig å få spurt han. Og fastlegen er lite inne på sykdomsforløpet til gutten. Medisineres og får oppfølging på sykehus.

Skrevet

Hei!

Nei,det her ikke vi gjort, men har tenkt tanken.

Elste min har det som din. Gjentatte lungebetennelser etter langvarig hoste.

Vi har ofte vært litt sen med å komme i gang med høydose astmabehandling, dvs. fluitide 2 puff x3 , evt prednisolon tabl og ventoline innhalasjoner 6-8 ganger i døgnet, så fort forkjølelsen eller hosten viser antydning til å komme. Vi har oftest startet etter noen dager og det straffer seg! "Setter" seg mye mer i lungene da! Ris til egen bak!

Så derfor har det ofte blitt mer langvarig og flere ganger endt i lungebetennelse :(

Men tilbake til poenget ang influensavaksine. Er generelt litt skeptisk til vaksiner, mine har alltid reagert sterkt og blitt syke.

Og influensa er det vel ikke ofte man får?? Forkjølelser med feber, som absolutt er ille nok og føles som influensa, ja, men reel influensa tror jeg man oftest får med fler års mellomrom, uten at jeg er sikker!

Og så er jeg litt gammeldags at jeg tror det "styrker" kroppen og immunforsvaret å gjennomgå noen perioder med sykdom.

Så derfor har ikke barna fått influensavaksine.

Barnelegen som vi har hyppig kontakt med har heller ikke nevnt det, men jeg skal jammen spørre på neste kontroll torsdag.

Ja ja, litt løse tanker dette her ;)

Skrevet

Har tenkt akkurat som du, men registrerer jo at mannen i heimen ikke engang var forkjølt i fjor vinter, etter å ha tatt influensavaksinen. Å så er det jo tanken om han kunne slippe unna med en mindre lungebetennelse, så kunne det kanskje være verdt det? Nå er vi på full rulle med lunge rtg.osv siden han har hatt så mange lungebetennelser. Det sies jo at lungevevet kan ta skade av mange betennelser, så jeg må ærlig tatt si at jeg er veldig usikker ifht. influensavaksine. Kanskje det hadde vært lurt?? Her medisineres han daglig med Flutide og Singulaire tyggetabelett, Ventoline ved behov.

Skrevet

Jeg synes du skal spørre på neste kontroll. Mulig det er en god beskyttelse? Jeg spør barnelegen vår på torsdag!

Ei av mine jenter har arrvev i lungene pga flere betennelser :(

Gir mange bekymringer! Hun har vært veldig syk nå i et par uker, med sykehusinnleggelse. Er på bedringens vei, men fortsatt ikke frisk.

Singulaire er jeg ikke sikker på om jeg har hørt om? Hva er det?

Skrevet

Har tenkt samme tanken om sønnen min. Han blir tett hver gang han blir forkjøla, og det er han OFTE etter at han begynnte i bhg. Men aner ikke om denne vaksina hjelper noe, eller om den blir gitt til så små barn. gutten min blir tre år i januar. men skal straks på astma/prematur kontroll på barnepoliklinikken så skal spørre om det da. Han får medisin på forstøver hver gang han er forkjøla, og de tre siste gangene han har vært forkjøla så har jeg startet opp med behandling med en gang jeg merker forkjølelsesymptomer, og da slipper han å bli noe sælig tett. jippii...:) men det er veldig slitsomt at han må igjennom dette hver gang han er forkjøla..

Skrevet

Singulaire tyggetabeletter fungerer på noen barn, og må tas over lang tid for å se virkningen. Brukes bl.a hvis det er mistanke om allergi i tillegg til forkjølelsene.

Skrevet

Her har han fått Singulaire tyggetabelett for å prøve og få bukt med lungebetennelsene. Har ikke påvist allergi av noen slag. Begynte med de i vår, og er spent på vinteren som kommer. Skal på kontroll i slutten av oktober, men tenkte at det kanskje var litt sent å få satt vaksinen på han da etter den tid. Skal prøve å¨ringe sykehuset for å høre hva de sier. Dumt den barnelegen som behandler han er vekk på ubestemt tid (skal til en annen lege i oktober), men skal prøve å få et vettug svar pr. telefon nå i løpet av uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...