lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Det heter jo at brun øyenfarge/hårfarge er dominant mens blå øyenfarge/andre farger er ressesivt og blond hårfarge er ressesivt. Jeg har brune øyne og brunt hår, noe som egentlig skulle tilsi at det er størst sjanse for at ungene skulle fått mine farger. Ingen av mine barn har fått hverken hår eller øyenfarge etter meg. Altså så stemmer teorien ikke hos oss.
Mille** Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Jeg har brune øyne og blondt hår, ungene mine har mørkeblondt/gyllent hår med masse spill i. Mange som tror vi driver å striper og farger håret deres, de har et nydelig hår. Eldste har brune øyne etter meg, yngste har grønngrå øyne etter pappan. Pappan har brunt hår.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Hm, trodde blå øyenfarge var dominant jeg. Har en venninne med mørkebrune øyne, mens mannen har blå. Begge jentene deres har blå øyenfarge (til mors ergrelse)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2008 Lærte på skolen at brun øyenfarge var dominant- men nå ble jeg litt usikker...
Regnbuens barn™ . Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Han er blågrønn, jeg har brune, gutten min har brune øyne og brunt hår, jenta var blå, nå er hun kanskje brun blanding, og ganske lys i håret...Jeg har mørkebrunt hår, han er kommuneblond.
moota m storebror&lillebror Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Jeg trodde også at blå øyne var dominante. Storesøster har blondt hår, men det mørkner allerede. Lillebror er foreløpig helt blond. Pappan har mørkt hår, har alltid hatt det. Jeg var blond til jeg begynte å farge håret i nesten voksen alder. Både jeg og min søster har blondt hår og blå øyne etter pappa, selv om mamma har mørkt hår og brune øyne.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 De blå øynene til mannen min har vunnet "kampen" her hos våre barn. Jeg har blanding farget alt etter vær og humør så har grønn,grå,brune øyne. Men jeg kaller dem aldri brune selv... Men det gjør mannen min.. Begge mine foreldre har blå øyne. Så jeg vet ikke.. Synes ikke den teorien stemmer så veldig godt..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Her har dere glemt litt naturfag siden ungdomsskolen: Brun er dominant. Det betyr at hvis man har et gen med brune øyne og et gen med blå øyne får man brune øyne. Derimot er det akkurat like stor sjanse for barnet ditt å arve det blå genet som det brune genet. Dvs at barna dine har arvet ditt ressesive gen og et av din manns blå gen. Dermed kan godt to foreldre med brune øyne få et barn med blå øyne, siden både far og mor godt kan nedarve sitt blå gen (som da er dominert av det brune hos dem), mens to foreldre med blå øyne ikke kan få et barn med brune øyne. Dette fordi ingen av foreldrene kan besitte et gen for brune øyne, siden det dominante genet i såfall ville gitt dem brune øyne selv. Og dette er vel forøvrig ikke en "teori", men en naturlov...
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 Man arver et gen for øyefarge fra mor og et fra far, slik at man til sammen har to. Dette kan illustreres med stor B for brunt (dominant) gen og liten b for blått (vikende) gen. En person med brune øyne kan ha genkombinasjonen BB (to gen for brune øyne), Bb (et gen for brune og et for blå øyne) eller bB (et gen for blå øyne og et for brune). (Hvilken av disse kombinasjon man har, vet man ikke alltid.) Har man et av hvert gen, blir man altså brunøyd, fordi brunt dominerer over blått. En person med blå øyne må derfor ha kombinasjonen bb. Selv om brunt dominerer over blått, kan to mennesker med brune øyne få et blåøyd barn. Begge må da ha kombinasjonen Bb/bB og begge har gitt fra seg b-genet i arv til barnet, som igjen må ha kombinasjonen bb, ettersom h*n har blå øyne. Det spiller ingen uansett ingen rolle hvem av foreldrene man arver hvilket gen fra. (Jeg regner med at dette dette med dominant/vikende gen ikke er en absolutt regel, for naturen har det jo med å spille oss et puss av og til.)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 26. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 26. september 2008 Fint med litt repetisjon ja;) Mine barn har da begge arvet b genet hos meg. Da kan de altså ikke få barn med brune øyne hvis mor til de barna også har blå øyne?!
Raych Skrevet 27. september 2008 #11 Skrevet 27. september 2008 Joda, men du har i tillegg et blått gen i deg, og da har tilfeldigheter gjort at det er dette genet som har "slått" til hos barna dine hver gang:) Da er det jo 50% sjanse hver gang for at barnet skal få blå øyne:) Hvis ingen av barna dine har brune øyne MÅ du ha et blått gen, hvis ikke hadde alle barna dine fått brune øyne på grunn av at du da hadde "slått" fars blå/grønne gener. Svigerinnen min har brune øyne og svart hår, gift med en mann med mørkt hår og blå øyne. 4 barn. Nummer 1: Mellomblondt hår og lysblå øyne. Nummer 2: Lysebrunt hår og grønne øyne. Nummer 3: Lyst hår og blå øyne. Nummer 4: Lys blond og lysblå øyne. Så teorien stemmer nok den:)
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 27. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. september 2008 Det stemmer sikkert at jeg har et blått gen, tror pappaen min har blå eller grønne øyne. Både morfar og mormor har brune om jeg ikke husker feil, mamma og onkel har brune øyne, mens begge mine tanter har grønne øyne. Eller kanskje morfar hadde grønn brune øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå