Gå til innhold

Syk ved delvis sykemelding... Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våknet på tirsdag og var skikkelig dårlig med bla hodepine. Ble hjemme fra jobben og tenke å bruke en egenmelding. Er fra før 50% sykemeldt, så tenkte det var ok. På onsdag har jeg min vanlige "50% sykemeldt- fri dag" og ble hjemme da også. Fikk i løpet av ondagen en melding fra sjefen min at jeg måtte huske at jeg måtte ha sykemelding for dagen jeg har borte... Skjønte ikke dette, så ville vente til jeg komme på jobb på torsdag for å spørre hva dette var. Om man blir syk ut over det man er sykemelding, må man ha ny sykemelding for dette...!!! Forsøkte å få tak i fastlegen, men kom ikke gjennom på tlf. I dag, fredag, kom jeg gjennom, men jeg fikk beskjed om at jeg ringte alt for sent for å få sykemelding. Skulle ha ringt på tirsdag. Forsøkte å forklare problemet mitt, men det hjalp ikke. Så nå sitter jeg her uten sykemelding :(

Hva gjør jeg nå??????Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at du må ha egen sykemelding om du er "mer syk" enn det sykemeldingen gjelder for. At det er veldig upaktisk er jeg helt enig i, man kan lett være sykemeldt for bekkenløsning og bli forkjølet i tillegg! Jeg vet ikke hvordan du skal ordne det nå, kanskje du skal ringe fatlegen en gang til og forklare dem saken?

Lykke til:)

Skrevet

Når sekretæren ringte meg tilbake etter å ha snakket med legen, forklarte jeg alt på nytt igjen, og hun sa hun skulle snakke med legen på nytt. Hun ringte tilbake etter en halv time og jeg fikk det samme svaret på nytt....

Skrevet

prøv å høre med sjefen din om det er noen muligheter for at du kanskje kan jobbe det inn igjen. Jeg vet du er 50% sykemeldt, men kan være du klarer å ta en av dagene ekstra.

Det er desverre ganske strenge regler for dette og legen har ikke lov til å tilbakedatere en sykemeldign.

Så prat med sjefen å se om dere kan finne en løsning. Si du ikke var klar over dette, og at du ikke tenkte over vanlige sykdomer som en sykemeldings situasjon.

Skrevet

Jeg har også vært delvis sykemeldt 30%, og ble syk en dag slik at jeg måtte være borte fra jobb utover sykemeldingen. Leverte egenmelding i samme tro som deg neste dag på jobb. GIkk noen dager før jeg fikk beskjed fra arb. giver om at jeg måtte ha sykemelding for denne dagen.

Det var ikke så mange dager til jeg hadde svangerskapskontroll hos fastlegen min, så jeg ventet med å be om sykemelding til jeg kom til oppsatt time. Da var det kanskje gått 10 dager siden jeg hadde vært syk. Dette var heldigvis ingen problem for min lege, og hun skrev ut en sykemelding for den aktuelle dagen.

Så det er jo tydeligvis mulig å skrive ut sykemelding i ettertid...

Skrevet

Jeg fikk og ordnet sykemelding i ettertid og, ringte legen den samme dagen, men da hadde legen ferie den uken. Fikk en time uken etter og da skrev han sykemeldingen fra den samme dagen som jeg hade ringt til de:) Så det virker som at legene har litt forskjellig praksis...

Skrevet

Ja helt tydelig at legene har forskjellig praksis.Jeg var syk i vinter to dager borte fra jobb med en ukes mellomrom.Leverte i godt tro egenmelding på begge to men en uke etter den siste fikk jeg vite at når jeg var borte to ganger med mindre enn 2 ukers mellomrom måtte jeg ha sykemelding for den ene...Dermed måtte jeg ringe legen og forklare det over ei uke etter siste fraværsdag og legen min sykemeldte for den siste av dem ei uke i etterkant - han bare lo av systemet som var sånn. I og med at jeg har ei datter fra før har jeg i etterkant tenkt at om det skulle skje igjen noen gang mens jeg har små barn kommer jeg til å sette opp sykt barn på fraværet andre gangen. Gidder ikke å gå til legen for en dags fravær liksom.Kjedelig at legen din ikke er like fleksibel. håpe du får jobbet inn den dagen da,ellers får de vel bare trekke en dag i lønn - kan vel ikke være verre enn det?

Skrevet

Der jeg jobber, må jeg ha 100% sykemelding for den dagen jeg har vært borte, i "tillegg" til de 40% jeg allerede er sykemeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...