Gå til innhold

"Dere var jammen meg heldige med den "svingen""

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp født barn nr 3. Han var ikke planlagt, men det er ikke noe jeg har gått ut og fortalt "offisielt", f.eks på jobb. Allikevel skjønner jo alle at dette var et arbeidsuhell siden vi har to barn fra før.

Det som er det vonde, er at folk på jobb gjennom hele graviditeten, og fortsatt, gnager på at han var uplanlagt. En kollega hadde f.eks sett bilde av lillemann i avisen, klippet det ut og tatt med på jobb. I dag får jeg melding fra en kollega at han var søt, og at vi jammen var heldige med den "svingen". Jeg bør vel bli glad for oppmerksomheten, men jeg kjenner tårene komme når folk hele tiden skal fokusere på at han ikke var planlagt. Akkurat som om han ikke har livets rett på en måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Allikevel skjønner jo alle at dette var et arbeidsuhell siden vi har to barn fra før."

Hæ, så alle barn utover 2 er selvfølgelig uplanlagte mener du?

Har selv 8 veldig godt planlagte barn.

Skrevet

Fysj, for noen kollegaer. Om barn ikke er planlagte er de jo oensket (ellers tar jo gjerne folk abort i dagens Norge)! Ikke bry deg noe om det. Vaar var ikke helt planlagt, men det var da ingen som "mobbet" oss for det. Makan da!

Skrevet

ja, skjønner deg godt...har det mosatt vi da...vi er 20 og 21år, og de fleste spør det var vel ikke planlagt da skjønner jeg??

øhh, jo, det var veldig planlagt, vi har prøvt å blitt gravide i ett og et halvt år liksom...

da er det nesten somom de legger oss for har fordi vi kunne gjøre noe sånnt. fy og skam oss liksom...huff...folk er rare..:)

Skrevet

Syns egentlig ikke folk har noe med om barnet er planlagt eller ikke. Både da vi ventet førstemann og nå når vi venter nr tre har vi fått MANGE spørsmål om det var planlagt. I våre tilfeller var det det, men jeg følte nesten jeg måtte begrunne hvorfor vi ønsket flere barn. Skikkelig irriterende. Har bestemt meg for ikke å spørre folk om sånt hvertfall!

Skrevet

oktaviastar: Jeg skulle gjerne fått flere barn enn de tre vi nå har fått. Men her vi bor, og spesielt på jobben i Oslo, er mentaliteten 2 barn. Alle trodde jeg var ferdig med barn fordi vi hadde fått en jente og en gutt, og jeg er i midten av 30-årene. Folk på jobben har en eller to stykker hver, og synes 3 er hårreisende mye!! Jeg ble spurt nesten daglig av ulike kollegaer om han var planlagt eller ikke osv, det ble fleipet under lunsjen om "arbeidsuhell", "svinger" og det som verre var. Sikkert bare på fleip, men jeg ble veldig såret. Jeg hadde trodd det skulle gi seg nå som jeg er i permisjon og han er født, men det virker som jeg ikke blir kvitt "stempelet".

Jeg synes det er flott folk får mange barn, og mener ikke å påstå at de evnt er uplanlagte fordi det er flere enn f.eks 2.

HI

Skrevet

Ja, jeg har også bestemt meg for å aldri spørre om barn er planlagt eller ei, i hvert fall. Har lært en del om livet etter denne erfaringen, hehe. Nå kunne vi jo aldri forestille oss et liv uten tredjemann. Jeg får forferdelig dårlig samvittighet når jeg tenker tilbake 8 mnd og de tankene jeg hadde ang graviditeten da.

HI

Skrevet

Soesteren min bor i Oslo, og det er ganske ille der, for hun faar stadig sporsmaal om hun ikke bruker prevensjon ol fordi hun har fire barn :-( Frekke folk! Men man kan da ikke la naboen styre livet sitt heller!

Skrevet

Det var "godt" å høre, kaklehøna, at det ikke bare er meg som får kommentarer her i Oslo. Her er det slik at ressurssterke folk på vestkanten/Bærum gjerne har 3-4 barn, og innvandrere på østkanten. Men vi "vanlige" nordmenn skal liksom ha 2 stykker. Det merkelige er at etter denne nr 3, har jeg nesten lyst på en nr 4 også. Men da må vi nok flytte ut av byen og skifte jobb først, hehe!

HI

Skrevet

Hva i all verden har du for slags jobb, hvor kollegaene bryr seg med hvor mange barn du har?

Skrevet

En helt ordinær sekretærstilling. De fleste ansatte er typisk folk pluss/minus 30 år, uten barn, eller eldre over den verste "småbarns-kneika". Ikke så mange som står midt oppi det med barnehagelevering/henting osv. Derfor liten forståelse når jeg må stikke tidlig for å hente syke unger osv. De synes nok derfor to stykker hadde holdt i massevis for meg.

Mitt problem er vel at jeg lar andres meninger så sterkt gå inn på meg i stedet for å "tenke" selv.

HI

Skrevet

Æsj, skriv melding tilbake at han ikke er en sving, men et perfekt lite barn.

Skriv at han var planlagt fra et høyere hold enn deg ;o)

Alle mine 6 var ikke planlagt, men de var alle sammen ønsket, pleier jeg å si.

=o) Jeg planla forresten nummer 5 _meget_ godt. Hvorfor er det ikke lov å planlegge mer enn 1,4 barn???

Skrevet

Takk, Northernlights. Der gav du meg noe fint å skrive som svar på meldingen, hehe:-)

HI

Skrevet

Jeg bor ikke i Oslo, men du vil ikke tro alle kommentarene jeg har fått på at jeg venter nr fire...

Folk synes vi er gale, og til og med min gamle nabodame på over 70 år presterte å si "næmen har du ikke lært noe om prevansjon du?" Da kunne jeg virkelig ikke annet enn å le, hun har selv tre barn så den kommentaren var helt uventet ;-)

Men ellers kommer kommentarene overalt fra, ansatte på sfo, bekjente og mindre kjente, kollegaer osv. VIL dere virkelig ha FIRE barn? Ja,ja man må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen osv

Synes det er litt gøy jeg da, trauste, kjedelige meg sjokkerer for første gang omgivelsene.. Og mange synes det er koselig også, har fått mange koselige kommentarer på dette svangerskapet også, så det jevner seg ut. Det vikrigste er jo at dette er et liv vi har valgt selv, vi kommer ihvertfall aldri til å se tilbake og angre på at vi ikke fikk flere barn.

Skrevet

Det er jo bare en spøk,da - du kan da ikke ta deg nær av sånt? Litt dårlig humor, kanskje, men jeg skal love deg at ingen gidder å spøke om dette særlig lenge.

Ikke ta alt så forferdelig alvorlig, da!

Skrevet

Spøk? Nei, noen mener faktisk noe med spydighetene sine.

Skrevet

Kjære vennen min du må bare lukke ørene for tankeløse kommentarer. Du overrasket meg også, men det er jo ikke negativt ment for det. Jeg vil også se bilde av mini:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...