Gå til innhold

Kan alle vernepleier\sykepleiere og studenter se hit??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg har en eller annen forbannelse over meg ble jeg såklart trekt ut til ferdighetsprøve i servering av mat, fotpleie, munnstell og personlig hygeine med stell i seng.

Kan noen gi meg noen tips?? Har hatt noen øvelser innenfor hvert felt, men er jo laaaangt fra utlært!!

uuurkh!

Og stod du selv? Og var det mange som strøk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, det der hørtes nå helt nytt ut for meg, ble jeg ferdig utdannet i oldtiden tro???

Men når det kommer til mat, er det vel viktig at pasienten sitter godt, har fått vasket fingrene sine, det er ryddig, gjerne luftet. Maten må se innbydende ut, og være litt tilpasset pasienten. Er det en pasient med dårlig matlyst kommer man ikke med 5 skogsarbeider-blingser, hehe...

Fotpleie? Hva i huleste innebærer det? Negleklipp og fuktighetskrem?

Munnstell, tilrettelegging! Ha alt innenfor rekkevidde og sånt... Ehm...

Personlig hygiene med stell i seng. La pasienten gjøre det han makter selv. Har med interesse for egenomsorg å gjøre og at vi ikke skal ta fra pasienten de ferdigheter vedkommende sitter inne med, og også opptrening av ferdigheter som er midlertidig tapt eller redusert. Man starter jo øverst da, og vasker vekk jon-blund-bæsj fra øynene og jobber seg nedover? Observere hud og evt sår og skraper. Sopp i bleie-områder. Ikke hive på gulvet, planlegge stellet. Det er veldig viktig!

Vi hadde jo øvelser på ferdighetsrommet, kan ikke huske at noen strøk jeg:)

Det går så bra serru!!!

Skrevet

Hvis man ikke feks jobber med sånt på si til daglig ble jeg tipset om at man burde trene hjemme privat, eller helst høre på feks sjukeheimen om man fikk "dilte" de litt i hæla et par dager, kansje få prøve litt selv.

Blir jo ikke mye øving på skolen tross alt...

Og bruk PPS i hvertfall, der står jo alt fra a-b....

.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Pps er hygieneretningslinjene, så de har jeg. Er god på å lese meg til, men skal jo praktisere det også! Ugh!

Synes det blir så kunstig når den pasienten som er medstudent egentlig ikke trenger hjelp om du skjønner?

He he, oldtiden:o) Men, nå er det ihvertfall ganske nøyaktig med fotstell, file, klippe, massere riktig, se etter fotsopp, neglbåndskader, ulike hjelpemidler til alle mulige problemstillinger etc.

I munnhygiene er det viktig å pusse på heniktsmessig systematisk måte, kunne om tannskader, tannkjøtt problematikk, kroner, broer, proteser,del proteser, rens og vask av disse. Samt rettslige prinsipper fra vårt ståsted, ha med brukermedvirkning, skaffe oversikt og masssse masssse mer.

Pjuhuuu!!

Men, takk for innspill.. Var et par ting jeg ikke hadde tenkt på der ja!

Takk.

Skrevet

Slapp av, det går nok kjempefint. Tenk hygieniske prinsipp, unngå å blotte pasienten unødig, la pasienten tygge ferdig maten før du kommer med neste skje.......tja. Har du øvd så skal du klare det fint. Du har jo en fordel med at du er mamma og har stelt litt med barnet ditt, både matet og stelt, pusset tenner sikkert også. ;o)

Ingen som strøyk tror jeg, er den letteste testen av dem alle på sykepleierskolen ihvertfall.

Lykke til! :o)

Skrevet

Ja, det med blotting skulle jeg få med, men glemte det helt ut. Det er vel nesten noe av det aller viktigste. Unngå at pasienten ligger unødig blottet. Verdighet er bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...