ChellBell - har født! Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Jeg leser diverse innlegg her og det virker ut som om de fleste skal ha foreldrepengene direkte fra NAV i stedet for arbeidsgiver. Jeg bare lurer på om det er av eget valg? Arbeidsgiveren min fortsetter å gir meg lønn i permisjonstiden min og får dette tilbake igjen fra NAV. På den måten så kommer jeg også til å motta feriepenger for hele arbeidsåret - inkludert permisjonstiden. Får man foreldrepengene direkte fra NAV så får du feriepenger for bare 2 mnd og mister mange tusen kroner.
annemor80 Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Da er du heldig! Mannen min får fra arbeidsgiver når han skal ha sin del av permisjonen, men hos min arbeidsgiver var ikke det noe alternativ, så det er ikke selvvalgt å få fra nav, nei, for min del iallefall...
AO3 Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Både min samboer og jeg er ansatt i staten, og får dermed lønn fra arbeidsgiver i permisjonstiden, og får også fulle feriepenger (vi skal dele på permisjonen). MEN, etter det jeg har forstått, går det ikke automatikk i at man får fulle feriepenger, selv om det er arbeidsgiver som utbetaler permisjonspengene og får refusjon fra NAV. NAV refunderer jo ikke feriepenger fullt ut, og det er opp til arbeidsgiver om mellomlegget her blir dekket eller ikke. I staten blir det det, og vi får også dekket det som kommer over "taket" på 6G. Jeg må understreke at jeg kjenner ikke regelverket rundt dette 100%, i og med at det ikke gjelder meg, men det er slik jeg har forstått det. Så hvis man ikke er ansatt i stat/fylkeskommune/kommune, kan det være greit å undersøke om man faktisk får fulle feriepenger eller ikke? Det hadde i alle fall jeg gjort... Kanskje noen andre her inne kjenner regelverket bedre?
Gjest Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Jeg får penger fra arbeidsgiver- er lektor- syntes dette i grunnen er veldig greitt c",) Vet ikke hvordan det blir med mannen og hans permisjon da han nettopp har byttet jobb- men vil tro at det er de som betaler der også. c",)
babelin Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Jeg arbeider i kommunen, og får også lønn av arbeidsgiver som sender inn refusjon om dette til NAV. I tillegg til at man opparbeider seg mer feriepenger i perioden (sånn har jeg forstått det uten at jeg er heeelt sikker) så er det greit å motta penger på samme dato som man er vant til å få lønn. Dette da vi har lagt opp ulike trekk, betalinger ol. i tilknytning til denne datoen, Kjekt å slippe å endre på dette:o)
husmus &2 Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Når man får det rett fra NAV så er det nok fordi man ikke har så mye valg. Men takk for at du minnet meg om at jeg nesten ikke får noen feriepenger neste år hehehehe.
lille spira Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Jeg kommer til å få fra NAV - men det er fordi jeg har blitt student og ikke jobber lenger. Hadde jeg fortsatt å jobbe ville nok arbeidsgiver betalt og fått igjen fra NAV. Sambo får heller ikke fra arbeidsgiver - men det er nok fordi de er spesielt gjerrige og ønsker nok å "spare" tid og penger på og utbetale ;P
Ragdoll Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Jeg får også rett fra arbeidsgiver.. Får vi automatisk feriepenger da? Men hvis jeg vil til usa neste sommer som ferie, må jeg da skrive at jeg ønsker ferie i permisjonstiden i søknaden vi leverer til NAV? Må sambo også skrive dette opp, hvis han bare skal ha fedrekvoten på 6 uker fordelt på noen dager utover til neste år? Det er så mye man må passe på!!
Herkules Skrevet 27. september 2008 #9 Skrevet 27. september 2008 Nei tror ikke det er de fleste som får fra nav, men det er jo de fleste som får trøbbel med nav som skriver om det:) Det er ikke noe automatikk i at du får fulle feriepenger fra arb. giver, de står fritt til å kun utbetale det de får refundert fra nav. Det er uansett sannsynligvis ingen fordeler med å få pengene fra NAV så det er bare å håpe på at arb. giver betaler:) Ja og så provoserer det meg at stat/kommune får det fulle feriepenger og det over 6g dekket, mens vi i det private ikke får det!
Chezka Skrevet 27. september 2008 #10 Skrevet 27. september 2008 Det offentlige betaler gjerne foreldre-/sykepenger, og får refusjon fra NAV, mens mange private (og små?) bedrifter ikke gjør dette. De sparer på den måten bl.a. feriepengeutbetaling. Som jeg ser det er det kun bakdeler med å få foreldrepengene direkte fra NAV, både mht dato for utbetaling, tap av feriepenger, og papirmølla og alt det praktiske du må gjennom i forhold til om arbeidsgiver utbetaler lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå