Gå til innhold

Neste barn....NÅR??

Endelig 4 i familien :=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en liten en på 5 mnd nå, og vi har lekt litt med tanken på å prøve på nr 2, men synes kanskje at det er litt tidlig. (vi blir ikke helt enig med oss selv, hehe)

Jeg studerer og har igjen dette og neste skoleår. Får nå fødselstipend fra lånekassen, og har vurdert å "utnytte" systemet der en gang til for å slippe unna mer lån. Dersom vi velger å vente, blir poden 3 år før han evt blir storebror, for da må mamma finne seg jobb etter endt studie i tillegg til at man helst bør jobbe i den nye jobben en stund før jeg blir gravid. Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjør på ;-)

Har selv 2 år mellom mine gutter, og syns absolutt at det er mange flere fordeler enn ulemper (særlig nå som de er litt større og leker fint sammen)

Skrevet

Ventet - men så har jeg aldri forstått hvordan i all verden man kan bli babysyk når man har baby. Blir litt som å være godtesjuk mens man mumser sjokolade. He, he...

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

VENTET!!

ALT for mange lar seg bite av basillen å få barn tett. Det er liksom blitt en trend, men herregud, det er vel ikke før ETTERPÅ det går opp for dem hvor forferdelig slitsomt og upraktisk det er. Tenk: to bleieunger på en gang, begge må sitte i vogn, ingen sover natten igjennom, begge er faktisk på ammestadiet, osv. osv. Nei, hadde aldri falt meg inn å følge den trenden.

Her skal vi ha god aldersforskjell så vi virkelig kan nyte gleden av hvert barn uten at vi slites fullstendig ut... - som jo ville gått utover barna, og kvaliteten på tiden vi har sammen. Og barna er jo ikke selv spesielt sosiale før etter de er 3, så et barn har ikke noe 'pedagogisk' behov for et søsken før etter det er 3 år gammelt...

Skrevet

Blir 23mnd mellom mine.. Planla nr 2 på fødestua, men "utsatte" det litt pga personlige ting, så kom spiren uanmeldt likevel... Var vel meningen det skulle være slik :)

Skrevet

Ha ha, trend? For min del handler det å få barn om annet enn å følge en trend, og to bleiebarn i 1 år var null problem ;-)

Tror du undervurderer deg selv (og i allefall andre)

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

For å legge til at DET PASSER ALDRI Å FÅ BARN, sånn er det bare. Uansett hvilken livsfase/-situasjon man er i passer det dårlig å få barn. Så, sånn må man ikke tenke. Man må få barn når man selv har lyst på barn, men altså kroppen din trenger lengre hvilke før du begynner å tenke på barn nummer to (dette er velkjent medisinsk anbefaling som det har stått en del om i mediene de siste årene), og det innebærer en helt annen sressfaktor å få to tette i forhold til å vente litt... Synes bare du skal tenke litt på det...

Skrevet

Det var et vanskelig dilemma egentlig... Vi tenker på prøve på nr. 2 når datteren vår er ca. halvannet år, da blir det litt over 2 år mellom dem - eller mer om det ikke klaffer helt med en gang. Men om jeg var i din situasjon så hadde jeg kanskje begynt å prøve i løpet av våren en gang, men det må du kjenne etter selv. Det blir garantert en del ekstra utfordringer med to så tett, pluss at kroppen din fortsatt er sliten etter forrige svangerskap og amming. Ang. jobb så må du ha vært ansatt i 6 mnd. for å opptjene fulle rettigheter, så da er det egentlig bare å kjøre på så fort du har underskrevet kontrakten om du velger å vente ;)

Tror ikke jeg egentlig var til hjelp her, men...

Skrevet

Her var det mange forskjellige mening! og jeg takker for alle ;)

Til deg som skriver over her at ingen sover natta over osv..mini har sovet natta over i en mnd allerede han, så jeg ser ikke på det som noen utfordring. Ang amming så er det faktisk ikke alle som KAN amme, og da kan man jo få litt hjelp til mating av den stolte pappa'n ;)

det er helt klart fordeler og ulemper ved begge deler, og vi har ikke tenke å kaste pillene før vi er helt sikre på hva vi vil uansett.

Ønsker gjerne flere innspill fra begge hold ;)

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Vel, du er nok en del av trenden enten du vil eller ikke :-)

Skrevet

Mulig det, men mitt valg var definitivt ikke basert på noe trend...

Blir litt komisk at du svartmaler det hele når du åpenbart ikke har noe erfaring med det selv.

Skrevet

Jeg hadde ventet og hatt 3år mellom ungene....har selv 13mnd. mellom nr.1 og nr.2 og det var utrolig slitsomt....

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Man behøver da ingen erfaring selv: Nok av andre mødre å høre på, når det gjelder disse erfaringene :-)

Skrevet

Tja... Da har vi nok ikke hørt på de samme.

Du skal selvsagt få ha dine meninger om saken, men jeg syns du trekker det litt vel langt.

Mitt valg med å få de tette var hovedsaklig basert på at jeg ville de skulle få mest mulig glede av hverandre i oppveksten (ikke at jeg kunne risikere å bli sliten første leveår til minsten)

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Jeg ser du er litt uerfaren mamma ennå :-) (Ikke vondt ment altså). Men, det med soving går i faser. Du kan godt ha et lite barn som sover hele natten igjennom nå, men det sier ingen ting om hvordan det vil bli. Dessverre.. Vi har nok mange trodd at slike fine faser skulle vedvare, men der tok vi grundig feil gitt.

Det er klart at om du ikke ammer, så blir situasjonen en del annerledes. Men slik er det jo ikke for de fleste...

Barnet ditt er nå 5 måneder gammelt er det så? Det er før krabbing, sitting, gåing osv. Du skal se det blir rimelig mye mer hektisk rundt dere når barnet begynner å bevege seg rundt og dere må passe mye mer på osv. , for å ikke snakke om når barnet begynner å sove mindre på dagen...

Jeg hadde nok ventet litt med å ta en avgjørelse, for så vidt jeg husker var nettopp 5 måneders stadiet en nokså all right tid.... Hvor man begynte med fast føde, og barnet sover bedre om natten, og fremdeles sover mye på dagen, og ikke ennå krabber rundt i huset så man må passe på så mye... Vil bare du skal være litt obs på dette, fordi alt går i faser. Om en måned eller to, kan det være du har et helt annet syn på saken. Husk at du ennå er uerfaren mor, så lytt til alle rådene du får, og det ser jeg du er flink til.

Jeg forsøker bare å være litt realistisk, gi et litt realistisk bilde av hvordan situasjonen er, det er fort gjort å idyllisere for mye.....

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Dette er også hva jeg hører i fra mine venner. At det er utrolig slitsomt å ha to barn tett. Det er noe helt annet å ha lengre avstand mellom barna.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk velger å få barn så tett, barna selv har ikke mindre glede av sine søsken om det er noen år i mellom. Husk at et barn under 3 har særdeles lite behov og nytte av et mindre søsken.

Jeg hører og erfarer også at sjalusi blir et enormt mye større problem når barna er tette i alder. Da regner de seg selv som likevektige, og det gir utslag i lek og måten de skal hevde seg overfor hverandre. Sjalusi er et langt mindre problem når det er litt aldersforskjell, fordi barna da VET at jeg er minst og du er størst, og har forskjellige regler og forventninger der etter. Den største vet å ta ansvar og hensyn til den minste osv. Slike grenser blir mye vagere når barna kommer tett.. og sjalusi kan fort bli et kjempeproblem.

Og, som sagt, man har ikke mindre glede av et søsken om det er litt aldersforskjell i mellom.

Skrevet

Enig med deg hovedinnlegger!!! Jeg har to tette og en attpåklatt.....søsken får masse glede av hverandre uansett alders forskjell tror jeg. Vi er 4 søsken i min familie....meg og søstra mi har 9år mellom oss og det er faktisk vi som har best kontakt....

Skrevet

I motsetning til deg så har jeg erfaring med dette siden jeg har 3 relativt tette barn, og jeg er totalt uenig! Det er ikke på langt nær så slitsomt som mange vil ha det til og det er mye enklere med barn tett i alder med tanke på ferie, felles aktiviteter for alle, god lek mellom barna osv.

Skrevet

Har to år og fem mnd mellom mine, helt perfekt for oss! :)

Skrevet

Jeg har en bror som er 4,5 år yngre enn meg. Vi har krangla mye og det har vært mye sjalusi!!! Først nå når han er 15 og jeg er 20 så klarer vi å prate ordentlig sammen.. Sjalusi kan skje uansett hvor mange år det er i mellom.

Jeg jobber i barnehage. Ja, det har kanskje blitt en trend, men det er nok mye fordi at mange velger å vente til de er over 30 med å få barn. Plutselig føler de at de har litt "dårlig tid"

Jeg opplevere det sånn at de barna som er litt tette, rundt 1-2 år i mellom, de har mye bedre kontakt med hverandre.

Det er nok ett slit for foreldre det første året. men jeg tror absolutt at man får igjen for det senere..

Skrevet

her er vi ikke bortskjemte med at mini sover så mye iløpet av dagen. Max 1 1/2 time fordelt på 3 dupper ;) Tror det er derfor han sover så godt igjennom natta. (19.30-07.30)

Som sagt så takke jeg for alle råd, men synes at "hovedinnlegger" er litt vel kvass i enkelte kommentarer. de som vil ha barna tette må jo få lov til det liksom. jeg starta ikke denne tråden for at noen skulle hugge huet av andre som svarer her. Vi har alle våre egne meninger, så la oss fortsette med det uten å rakke ned på andre for sine. ;)

Skrevet

Jeg har 2 år og 3 mnd mellom mine 2, og ville absolutt ikke hatt tettere aldersforskjell! Det er dessuten ekstra slitsomt å gå gravid når en har en liten en fra før, er du uheldig som meg og blir kjempedårlig i svangerskapet er det ikke bare bare..

Dessuten trenger kroppen å hente seg inn igjen også etter fødsel og spedbarnstid, det er vel ikke anbefalt å bli gravid igjen før det har gått minst ett år og helst mer.

Hadde ikke orket å hatt 2 babyer selv, men hva andre gjør er jo opp til dem..:)

Skrevet

Hade ventet noen måneder til hvis jeg var deg;) Det er 2 år og 4 mnd mellom mine og det har vært slitsomt, hehe! Hadde et vanskelig svangerskap denne gangen + en liten en som krevde sitt:) Minsta har kolikk og veldig vansker for å sovne slik at hun har ligget på meg konstant i 2 mnd. Begynner å bli bedre nå, men har vært noen slitsomme måneder...Når det er sagt angrer jeg ikke! Tror de vil få masse glede av hverandre i årene som kommer, og storesøster er jo kjempestolt av lillesøster:)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...