Gjest Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 På skolen til min eldste datter praktiserer de noe som heter PALS. I korte hovedtrekk handler dette om felles regler og belønning av positiv adferd. På trinnet til min datter er det 2 klasser. Det fokuseres mye på at disse skal samarbeide, være en stor gruppe osv. Elevene belønnes med bra-kort og disse gir klassen en felles belønning/premie etter så og så mange kort. Problemet er at min datter nå forteller meg at den andre klassen får veldig bra premier i forhold til dem. Tur til Oslo, kinoturer i Moss osv. Dette synes hun selvfølgelig er urettferdig. Det synes jeg også etter å ha tenkt på det litt. Et belønningsystem skal virke positivt og fremme positiv adferd. Er den ene klassen mindre flinke enn den andre siden premieringen er ulik? Hvordan forventer skolen at elevene skal dra det positive ut av ordningen når den oppleves urettferdig? Selvfølgelig er ikke livet og verden rettferdig sånn rent generelt, men det føler jeg blir en annen diskusjon. Lurte litt på om jeg skulle snakke med de andre foreldrene i løpet av helgen. Høre om flere barn opplever dette urettferdig. Hva tenker du?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Den andre klassen har kanskje en "sprekere" lærer? Hva slags premier får klassen til di jente da?
Joikaboll@ Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Jeg sitter igjen å spør meg, burde ikke lærerne samarbeide? selv om det er to trinn er det jo samme trinnet.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Vår klasse har ny lærer i år. Den andre klassen har beholdt sin lærer. Om den ene er sprekere enn den andre vet jeg ikke, men synes de burde samarbeide og ha like premier for de to klassene. Ringte nå en mamma som har tvillinger. En i hver klasse. Det er ikke bare min datter som opplever det som urettferdig. Skal snakke med noen flere i løpet av helgen før jeg bestemmer meg for å kontakte skolen. Premien til vår klasse var f.eks å se film i klasserommet i dag. Kan vel ikke akkurat sammenlignes med en tur til oslo?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Premiene bør være like, så det er absolutt på sin plass å påpeke at lærerne på samme trinn bør koordinere dette. De trenger nødvendigvis ikke å gjøre det samme samtidig, men premiene bør være sånn nogenlunde like og i "samme klasse", så kan de heller variere når den ene klassen gjør hva osv.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Ja spesielt turer bør jo koordineres. Det er ikke så store klasser så de kunne fint dratt på tur samtidig.... når begge klassene har nok kort til å få premien. Skal tenke på det litt i helgen å gi en tilbakemelding til skolen. Takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Her bør skolen samkjøre belønningene sine evt. klargjøre hva som skal til for å oppnå de ulike belønningene. Premieringen bør være lik for klasser på samme trinn. Siden klasser er forskjellige er det ikke sikkert de vil oppnå belønningen samtidig, men da må elevene vite hva som skal til for at de også skal oppnå belønningen. Belønningen må også være oppnåelig. Det nytter ikke si at dere skal få reise til Oslo når hele klassen har vært helle stille i ti timer, dersom lille Per overhode ikke har mulighet til å være stille. Jeg ville forresten involvert foreldrekontaktene dersom du ikke er foreldrekontakt selv. Ting som gjelder klassen, og ikke bare ditt eget barn, skal formelt sett gå gjennom dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå