Gå til innhold

Noen som vet?? Ang. studier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da fullført GK helse og sosialfag og VK1 omsorgsarbeider men har ikke fagbrev, men har jobbet på sykehjem i 4 år. Så har jeg vært hjemme med barn i 2 år (vet ikke om d har noe å si) Er dette nok realkompetanse til å søke sykepleier?? Eller må jeg ha allmenfagene for å få studiekompetanse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha generell / full studiekompetanse for å kunne søke deg inn på høyere utdanning - ergo du må ha realfagene.

Skrevet

ok tenkte meg d. Tenkte kanskje høyskolene vurderer om en har nok og relevant realkompetanse for studiet.

Skrevet

Man kan jo søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Men jeg vet ikke hvor lenge man må ha jobbet og innen hvilke yrker for å kunne kvalifisere til det. Har du hørt med den aktuelle skolen om deres krav? Min svigerinna kom inn på sykepleien pga realkompetanse. :)

Skrevet

Tror d er opp til hver enkelt høyskole å vurdere om en har nok realkompetanse. Hovedkriteriet er vel at en må være fylt 23 (eller 25?) og ha minst 5 år med relevant skolegang og/eller praksis. Er bare så usikker på om jeg må ta opp noen realfag anyway. Men hadde svigerinna di lang yrkespraksis innenfor helse og omsorgsektoren? Men tror jeg skal ringe og forhøre meg ja:)

Skrevet

Ja, hun hadde nok en 10 års erfaring, men alt var ikke fulltid. Men nok totalt hvertfall.

Syns du skal ringe ja. Ring og hør. Og om ikke så kan du bare ta allmenn påbygging:)

Skrevet

ja jeg får gjøre d. Er liksom allmen påbygging jeg prøver å unngå her hehe:) Tunge og kjedelig fag...men må man så må man:)

Skrevet

Så du det lykketrollet skrev om 23/5regelen? Er vel det du sakl søke under:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...