mamma til lille lu:) Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Jeg har da fullført GK helse og sosialfag og VK1 omsorgsarbeider men har ikke fagbrev, men har jobbet på sykehjem i 4 år. Så har jeg vært hjemme med barn i 2 år (vet ikke om d har noe å si) Er dette nok realkompetanse til å søke sykepleier?? Eller må jeg ha allmenfagene for å få studiekompetanse?
mumtobe09&10 Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Du må ha generell / full studiekompetanse for å kunne søke deg inn på høyere utdanning - ergo du må ha realfagene.
mamma til lille lu:) Skrevet 26. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2008 ok tenkte meg d. Tenkte kanskje høyskolene vurderer om en har nok og relevant realkompetanse for studiet.
meg & to små vampyrer Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Man kan jo søke opptak på grunnlag av realkompetanse. Men jeg vet ikke hvor lenge man må ha jobbet og innen hvilke yrker for å kunne kvalifisere til det. Har du hørt med den aktuelle skolen om deres krav? Min svigerinna kom inn på sykepleien pga realkompetanse.
mamma til lille lu:) Skrevet 26. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2008 Tror d er opp til hver enkelt høyskole å vurdere om en har nok realkompetanse. Hovedkriteriet er vel at en må være fylt 23 (eller 25?) og ha minst 5 år med relevant skolegang og/eller praksis. Er bare så usikker på om jeg må ta opp noen realfag anyway. Men hadde svigerinna di lang yrkespraksis innenfor helse og omsorgsektoren? Men tror jeg skal ringe og forhøre meg ja:)
meg & to små vampyrer Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Ja, hun hadde nok en 10 års erfaring, men alt var ikke fulltid. Men nok totalt hvertfall. Syns du skal ringe ja. Ring og hør. Og om ikke så kan du bare ta allmenn påbygging:)
mamma til lille lu:) Skrevet 26. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2008 ja jeg får gjøre d. Er liksom allmen påbygging jeg prøver å unngå her hehe:) Tunge og kjedelig fag...men må man så må man:)
meg & to små vampyrer Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Så du det lykketrollet skrev om 23/5regelen? Er vel det du sakl søke under:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå