trillemamma Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Vi går ofte tur til et område hvor det er en stall, med mange små luftegårder tett i tett med siden av hverandre. Jeg har sett det flere steder, det er tydeligvis vanlig med mange små luftegårder, med en hest i hver luftegård, istedenfor en stor. Hvorfor er det sånn? Hester er jo flokkdyr, og trives sammen, liker å stelle hverandre og leke med hverandre. De kan jo ikke gjøre det når de er adskilt.
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Slik er det ofte på ridesenter fordi det er snakk om såpass dyre hester (150 000 kr og oppover), at man ikke tør å ta sjansen på skader. det skjer såpass ofte beinbrudd og andre type skader når hestene står sammen, så det er en ganske stor risiko tilstede når mange hester går sammen. Mange delte meninger om dette, men mine hester har også stort sett stått for seg selv, men ved siden av andre hester så de har selskap for det og kan kose over gjerdet.
80 m/ supersøt jente! Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Også vanlig at travere står sånn. Dersom man har importert en hest fra USA til feks en mill. (jepp; en million kroner), og forventer at den skal tjene gode penger, er man ikke interessert i at andre hester skal kunne skade den. Jeg skjønner jo at folk velger det, men jeg tror hester har det bedre om de får gå sammen i en stor innhegning. Min erfaring er at hester SVÆRT sjelden skader hverandre alvorlig, men folk vil jo beskytte sine økonomiske interesser... Drev med hest da jeg "var ung", og i "vår" stall var det ikke vanlig at hester til 150 000 - 250 000 stod alene, men de veldig dyre stod alene.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Kommer akkurat an på hvor du bor og hva man er vant med.. By og land er som regel vidt forskjellige. Her så står ene traveren (superpurka!!) på i en egen STOR innhegning, mens vallakene står sammen på et stor skaubeite, om vinteren står de sammen der de har mulighet til å gå inn og ut som de selv vil.. Minste hormontrollet står for seg selv. Men ingen har små innhegninger. De skal ha plass til å røre på seg og kunne ha muligheten til å tusle litt rundt, ikke bare stå rett opp og ned.
tante grusom master of law Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Jeg synes det er synd at hestene må lide pga økonomi. De har det jo mye bedre sammen med andre hester og stor plass.
Endelig 4 i familien :=) Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 må bare slenge på "blomsten og bien" her jeg, hehe det er nemlig også en grunn for at hester står hver for seg... i tillegg så hender det at damene ikke er så begeistra for hverandre, og de er skikkelig troll når de ikke liker en av de andre damene... (litt sånn som oss egentlig) Når det kommer til gutta, så har de en enorm trang til å herske over eget territorium, og her blir det skikkelig bråk om noen trenger seg inn... Så uansett hva hesten koster så vil vel ingen gå inn for å skade hesten sin?! vil tro at det er en stor grunn til at de står hver for seg.....
Raych Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Ofte slik på litt store staller og på eventuelt private rideskoler etc. Ofte er det hester som ikke går så godt sammen som blir satt alene i slike luftegårder. Jeg liker det ikke i det hele tatt, da jeg er opptatt av at hester er flokkdyr og at de skal få følge instinktene sine. (Skjønner forsåvidt problemet hvis det er snakk om en hest til flere hundre tusen kroner, ikke moro om den blir sparket og skadet). Jeg har jobbet som rideinstruktør på en rideskole og der gjorde vi hva vi kunne for at hestene skulle få gå samlet på store beiter når de gikk i skolen. Når sesongen startet ble alle sko fjernet (kan bli mer skader når de har sko) og alle ble sluppet ut på samme beite. Vi hadde vakter de første 3 dagene/nettene som fulgte med at alt gikk greit. Vi har aldri opplevd at hester har hatt skikkelige slosskamper. Vi har ikke hatt hingster i skolen, og da sier det seg kanskje selv at de er litt roligere. Likevel velges det ofte en leder i flokken (litt knuffing og hyling til dette er gjort, men det går forbausende raskt) og den eldste hoppa får som regel også høy status i flokken. Min erfaring er i alle fall at de hestene som har fått gå sammen på beitet ofte er mye mer harmonisk og roligere enn de hestene som "aldri" får gå sammen med andre hester. Arealene begrenser jo også en del til f eks rideskoler i byer, men hvis de hadde slått sammen en del av de små luftegårdene så hadde de jo fått et større område som hestene kunne benyttet seg av. Her hvor jeg har jobbet har vi flere store luftegårder (2-3 mål store) som vi bytter på gjennom hele sesongen. Da beites ikke gresset helt ned heller, så hestene har hele tiden friskt beite å gå på Har hatt mine egne to hester på samme stall og de ble sluppet ut på beite sammen med alle de andre. De har jo så stort selskap i hverandre.
EierIkkeFantasi Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 har aldri opplevd at de har delt opp en haug med skolehester da..men kansje travere. i vår stall sto det opp til 20 hester sammen på stort beite hver dag og det gikk strålende,og sånn skal det være. hadde selfølglig reservebeiter om noen skulle ha behov for det.da sommeren kom ble alle disse + andre hester satt på sommerbeitet sammen.. er vel hva du venner hesten til kansje..ikke rart hestene sloss hvis de aldri blir sosialisert med andre hester da og plutselig satt sammen. aner ikke jeg. men det gikk alltid bra i vår stall. slapp også de helt nye ut til de andre.det ble litt løping og knuffing kansje,så ble alle venner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå