lillespire08+10 Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Hei! Noen som vet om begge foreldrene må være medlem av statskirka for at barnet kan døpes i kirka? Jeg er medlem av statskirka, mens samboeren min er ikke det.. Og... må fadderne være medlem av statskirka? Faddernes oppgave er vel å oppdra barnet i kristen tro..? Svar ønskes ;-)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Fadderne må i hvertfall være medlemmer, men det virker ikke som kirken tar det så nøye, forrige dåpen jeg var i var tre av fire faddere utmeldt.
plass'n Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 Det er nok at en av foreldrene er medlem av Den Norske Kirke. Og ordningen er slik at minst to av fadderne skal stå i kirka, men i tillegg kan man ha så mange faddere en vil som evt ikke er kirkemedlemmer. Det er vel foreldrenes oppgave å la barna få med seg kristendommen i oppveksten, om fadderne står det at de skal 'hjelpe til så langt de kan'... (Mange har trodd at faddere er de som skal ta hånd om barnet hvis foreldrene dør, men det stemmer ikke, der gjelder helt andre regler)
MiaKristin Skrevet 1. oktober 2008 #4 Skrevet 1. oktober 2008 Foreldre vet jeg ikke helt. Men faddere trenger ikke være medlem. Mende må da skrive under ett papir som sier at de plikter i å oppdra den lille i den kristne tro. Men faddere kan ikke være medlem i ett anna trossamfunn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå