Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Føler jeg ikke er som andre folk.. har så lite energi og overskudd i forhold til andre. Hvor skal jeg begynne..? For ca 5 år siden fikk jeg diagnosen cøliaki, etter å ha gått og hanglet i flere år, var skikkelig dårlig det siste halvåret. Sov over halve døgnet blant annet, og brukte daglig medisiner mot magesmerter. Fant så ut hva som feilte meg, begynte på glutenfri diett,, og ble gradvis bedre. Men jeg får ikke samme overskudd som før uansett. Blir fort sliten enda, prøvde meg i jobb en stund etter endte studier, endte med at jeg ikke orket noe som helst utenom arbeidstid..lå å grein av utmattethet på kveldene. Fikk mitt første barn for ca 3 år siden, var så sliten etterpå at jeg måtte sove flere timer på¨dagen i et helt år for å klare å fungere i det hele tatt, selv om barnet sov hele natten fra ganske tidlig. Det verste er at det er jo ingenting galt med meg heller! Har blitt utredet av lege, sykehus.. Er hjemmeværende, så klarer meg greit likevel. Men hver gang vi har vært på noe (går i åpen barnehage f.eks), er jeg så gåen at jeg klarer nesten ikke stå oppreist etterpå. Fysisk aktivitet, som skal gi mer energi, virker motsatt på meg, føler meg best når jeg ikke har gjort stort. Har jeg vært ute på noe er jeg helt kake dagen etter, verker i kroppen og er bare sliiten.. Er ikke deprimert heller. Men bare jeg går en tur på butikken blir jeg sliten.. Er heller ingen som klarer å sette seg inn i hvordan det er, spør hvorfor jeg ikke gjør ditt og datt..
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Har du blitt utredet for ME? Synest det kan høres ut som det kanskje er noe derfra? Søk på ME på google, så kommer du frem til Norges Me-forening, kanskje du finner ut litt mere der? Tror det skal stå mye om symptomer og lignende. (Utmattelses/anstrengelses sykdom, mener jeg) For å stille diagnosen må følgende fem klassiske symptomkategorier ved ME/CFS forekomme: Anstrengelsesutløst sykdomsfølelse; ikke-gjenoppfriskende søvn eller forstyrrelse i søvnkvalitet eller mønster; myofasciale smerter, leddsmerter, buksmerter og/eller hodesmerter (Kopiert fra siden) Lykke til;o)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Kjenner meg mye igjen i beskrivelsene av ME, men samtidig tenker jeg at jeg er jo ikke såå dårlig som andre som har ME jeg leser om..men det er vel forskjellige grader av det. Uff, hva skal jeg gjøre da??
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Ja, mener det er forskjellige grader av ME. Jeg syns du burde lese litt om det, gå videre til legen og fortelle hvordan du føler deg, og hva du selv mener det kan være. Du skal utredes for det om det er noe du selv tror, eller om det er overstemmelser mtp hvordan du føler deg og hvordan ME er. Nå har jeg ikke satt meg så godt inn i hva ME er og hva man kan gjøre med det, men håper for din skyld likevel du finner ut av det. Er mye lettere å leve slik når du vet det er en grunn for det, enn når du selv ikke vet hva det kan være for noe. Ring i morgen å bestill deg en legetime. Sørg for å bli tatt på alvor. Om du føler du ikke blir det gir du direkte beskjed til legen din, om at du vil gå videre via en annen lege om du ikke blir tatt mere på alvor enn dette.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Du kan være rett og slett utbrent også.
The most famous Ludder Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Du kan rett og slett ha altfor dårlig kondis. Begynn å trene den du, så skal du se at kroppen din funker bedre! Men det svaret likte du vel ikke? hehe...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 Hehe! kjenner ikke mange som tar i mot hjelp/råd fra et ludder...?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Utbrent av hva? Nei, ikke vet jeg..men når en leser slike symptom-lister er det jo lett å tenke "ja sånn er jeg også". Hvis jeg skal trene blir jeg vel sengeliggende i en uke etterpå, må jo hvile en time bare av å gå tur med hunden jo..
The most famous Ludder Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Det er fordi muskelaktivitet er det som skaper større hjertevolum og bedre sirkulasjon, og jo mindre du trener jo svakere blir du. Du må rett og slette bare tvinge deg selv til å få kroppen din i bedre form. Hvis du er interessert i å få bedre helse da selvfølgelig...
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 Men hva om det skulle være f.eks ME da, kan en bare "tvinge seg til å bli i bedre form" da også?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 Huff, Ludder! For et blærete svar! Ikke alt har en så enkel løsning som du synes å tro. Fy, skam deg! Kos deg med treningen din, men la syke folk få være i fred!
The most famous Ludder Skrevet 26. september 2008 #13 Skrevet 26. september 2008 Ja, værsågod hvis dere er så glad i å tenke på dere selv som syke i stedet for å prøve å se løsninger :-) Hun spør om råd, og eg prøver bare å gi henne et alternativ til diagnosen dere setter på henne :-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 Jeg synes det kan høres ut som lavt stoffskifte, har du fått det sjekket?
Anonym bruker Skrevet 26. september 2008 #15 Skrevet 26. september 2008 Har blitt sjekket for lavt stoffskifte før, hadde ikke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå