Gå til innhold

Vi må ha landets mest "gammeldagse" barnehage! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på foreldremøte i kveld, og fikk utdelt sanghefte med de "vanligste" sangene de synger. Og under "synge for maten sanger" finner jeg "O du som metter liten fugl, velsign vår mat o Gud. Amen"! :-)

I tillegg planlegges det kirkebesøk ved juletider, og barna skal i år være med å fornye julepynten i kirken.

Regner med en del av dere dibbere dåner ved tanken, og hadde tatt ut barna av bhg tvert! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes slike tradisjoner er superkoselige og vel verdt å ta vare på:)

Skrevet

Den bhg høres slett ikke "gammeldags" ut, men derimot som en bhg med verdier og et sterkt og godt fellesskap :-)

Skrevet

Er helt enig med alle over her. Vi må ta vare på kulturarven vår!!!!

Skrevet

Så fint å se at flere synes dette er positivt! :-)

Det er nettopp det jeg synes den er - gode verdier og godt fellesskap - pluss mye mer! Var i utgangspunktet veldig fornøyd med denne bhg, og foreldremøte i dag forsterket bare dette inntrykket.

Skrevet

Så fint at du er fornøyd:-) Det er jo mest klager på barnehager her inne, så det var jo en grei avveksling.

Gjest hovedinnlegger
Skrevet

Det kristne innholdet i barnehager skal, i så fall, i dag bero på tradisjon og ikke på formidling av tro... Her blir det et definisjonsspørsmål. I Norge har vi jo gjerne den tradisjonen at mange av oss går i kirken, selv om vi ikke er spesielt kristne, av den grunn at det gir oss en fin julestemning.

Men, å synge O du som metter liten fugl, er vel litt drøyt!!!! Det finnes da andre matsanger som ikke har noe kristent innhold. Husker junior hadde en fin i steinerbarnehagen, men kommer ikke lengre på hvordan den var...

Tror jeg hadde bedt om å skifte ut matsangen.

Skrevet

ja det synes jeg hørtes ut som en koselig bhg, I dag er det så mange barnehager som bare har "nye temaer, nye sanger osv" Å jeg synes det er fryktelig synd.Vi må jo ta vare på de gode gamle tradisjonene!

Skrevet

Det hørtes kjempehyggelig ut, samme søren hvilken religion man egentlig tilhører.

Slikt er en del av den norske juleforberedelsen, slik jeg husker min barndom.

Misunner nesten de søte små litt;)

Håper vår barnehage også skal noe sånt.

Skrevet

Skulle gjerne hatt barna mine i denne barnehagen jeg, høres veldig koselig ut og minner meg om min egen barndom. Regner med at du ikke bor i Oslo....

Skrevet

Den sangen synger de i barnehagen til tuppert også :)

Eller, jeg regner med at de synger den siden hun har lært seg den etter å ha begynt i barnehagen.

Synes sånt er kjempe koselig jeg da, husker vi sang den i barnehagen selv :)

Personlig blir jeg litt matt av folk som reagerer på sånt, tror neppe ungene hører noe annet enn en fin sang, og de synes sikkert det er kjempe stas å få være med å pynte opp kirken til jul.

Da er det tåpelig at foreldre skal henge seg opp i religion..

Husker selv at vi var å besøkte buddhist-tempel når jeg gikk på barneskolen og vi syntes det var utrolig flott og spennende :) hadde jo vært dumt om noen foreldre skulle tatt fra oss den opplevelsen bare fordi de hadde en annen religion.

Skrevet

Det var ikke noe revolusjonært ved det. Rammeplanen for barnehager sier at innholdet i barnehagen skal bygges opp under den norske tro og tradisjon- MEN inkludere andre religioner og mangfoldet som er representert.

Skrevet

De har 5 forskjellige matsanger som var listet opp i sangheftet - og nei det kunne ikke falle meg inn å be dem skifte ut "O du som metter liten fugl"! :-)

Det kunne heller ikke falle meg inn å nekte lillesnupp å være med i kirken til jul. Akkurat som jeg ikke ville nektet henne å besøke en Moskè.

Skrevet

Nei, bor en times kjøring fra Oslo. :-)

Skrevet

Vet det var en diskusjon sist år hvor folk ikke ville at barnet skulle i kirka!

De 2 gangene i året kan jeg ikke se problemet med. Det er snakk om 0,0000001% av tiden de er i barnehagen eller noe slikt.

Hos oss er dette også tradisjon. Jeg synes det er helt topp! Men hadde det blitt mye gud og jesus ellers ville jeg nok holdt igjen.

Skrevet

jeg ble ganske paff når jeg møtte mine svigerforeldre for første gang, og når vi skulle sette oss til bords for å spise, da sang svigermor

"O du som metter liten fugl, velsign vår mat o Gud. Amen"!

det gjør hun hver gang vi skal spise hos de, hun bytter på denne og noen andre.....når de er på besøk hos oss så synger hun aldri og det er jeg glad for hun får synge hos seg selv hehe.....

vet ikke om de synger denne sangen når gutten min skal spise i bhg det har jeg aldri spurt om heller....

synes det høres ut som en fin barnehage h*n går i :)

Skrevet

Finnes vel flere barnehager med kristen formålsparagraf :-)

Høres koselig ut.

Jeg er ikke den som flyr i kirka og er kristen akkurat, men jeg har lært ungene bordvers og feks nattasanger som "Kjære Gud jeg har det godt...." Slikt har ikke unger vondt av...de er jo medlemmer av statskirka som jeg er så :-)

Var vel noe vi forplikta oss til ved dåpen også... Noe som er betenkelig er at enkelte som reagerer på at de har bordvers i barnehagen av kristen karakter faktisk selv har døpt barna....hvorfor døpte de dem da? Hvis de ikke ville at barna skulle lære noe om Gud og Jesus.

Skrevet

I vår bhg synges "Gledens herre", som sikkert er enda MER kristen. Og det syns jeg er ok, til tross for at jeg er utmeldt av statskirka ;)

Skrevet

Heldigvis forandres jo formålsparagrafen nå, så da blir det lettere for foreldre å få fjernet slike anakronismer. Heldigvis står den ikke på repertoaret i vår barnehage, så den debatten har vi sluppet å ta.

Skrevet

Hmmm, er det den bhg jeg jobber i? Hehe, vi gjør også dette, hehe... :)

Skrevet

Jeg ville satt pris på det hvis det var mine barns barnehage jeg ivertfall:)

Skrevet

Hørtes koselig ut med kirkebesøk før jul. "alle" går jo i kirka ved juletider uansett;) ...men o'du som metter og tilsvarende sanger er jeg glad de ikke har i bhg til gutten min.

Skrevet

Jeg må si jeg ikke er noe spes imponert over sangen. Hadde nok sagt til vesla at hun kunne dra en liten vri " oh du som metter liten fugl, velsigne vår mat og mor- hun som forsørger deg til du blir stor"

Mamma betaler barnehageregningen din vet du trinne lille venn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...