Lykketroll *med Bolletrollet* Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Jeg har den siste tiden vurdert å gå tilbake til skolebenken, da jeg fortsatt har to år av videregående igjen. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal få fullført de uten å ta haugevis med lån (har nok fra før). er 22, så jeg passer nok ikke særlig godt inn på en vanlig vdg. skole, og skoler som bjørknes og sonans koster jo skjorta... Ikke har jeg krav på voksenopplæring heller... Forvirra jeg... :-S Dessuten lurer jeg på om jeg har krav på no ekstra støtte siden jeg har barn, for vi klarer oss ikke på en lønn. Vet ikke hvor mye stipend og lån jeg kan få ved vanlig vdg opplæring, noen som vet?
Lykketroll *med Bolletrollet* Skrevet 26. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 26. september 2008 dytt
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Jeg har satt meg på skolebenken. Ikke vanlig vgs, men komprimert vgs.. Skolen koster (for meg) 30.000, og det må jeg ta i studielån, pluss at jeg får lån ved siden av. hva du har krav på ved siden av pga ungene avhenger av hvor mye mannen din tjener...
~sjiraff~ Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Du må nok regne med å ta opp vanlig studielån hvis du skal studere. Ellers så må dere klare dere på en lønn.Er usikker på om vgs og høgskole gir samme rett til støtte. Men det står sikkert greit beskrevet på www.lanekassen.no. Iforhold til at man har barn får man ca 1000 kr ekstra i forsørgerstipend om samboer/mann har lav inntekt (tor grensen er på ca 23000 brutto pr mnd). Ellers er det jo ikke noe problem å ta seg en deltidsjobb ved siden av studiene om man er sturkturert
Kjukka Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Jeg er 29 år jeg... tok påbygg i forfjor, fødselspermisjon i fjor, og sykepleien nå i år og 3 år fremover. Er aldri for sent å begynne, og det er som hun over meg sier, du må nok ta opp studielån som alle oss andre. Og selv om du ikke har krav på voksenopplæring, så kan du gå der... koster såklart litt. Men noen videregående skoler har voksenopplæring, og det er for alle. Du må være født før 1978 og ikke ha utdannelse fra før, om du skal ha krav på voksenopplæring.
Gjest Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Du kunne jo prøve å tatt fag for fag som privatist, det går, da er det kunn bøkene og eksamens avgifta du må ut med. Slik gjorde jeg ferdig studiekompetansa mi, nå går jeg på høgskole, tar sykepleier på deltid over 4år, da er et mulig å kombinere skole og arbeid også. Høgskole er gratis, kun studieavgift på ca 1000kr i året og bøkene...
Fisk med CV Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Du kan satse på å skaffe deg studiekompetanse etter 23/5-regelen. Da trenger du bare gå ett år til med skole. Du kan feks. kjøpe bøker og lese på egenhånd, på kveldstid. Jeg gjorde dette i fjor mens jeg hadde permisjon. Lån stipend utgjør vel rundt 80 000 i året, man kan få ekstra lån til skolepenger om du feks skulle velge nettgymnaset.com eller annen undervisning.
Lykketroll *med Bolletrollet* Skrevet 26. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. september 2008 tror jeg skal prøve på det ja vurderer å prøve meg på privatisteksamen, for jeg mangler bare samfunnslære, norsk og nyere historie under 23/5-regelen... Og alle de fagene er jeg generelt ganske god i... Noen som vet om jeg da må ta eksamen både for 2. og 3. klasse i norsk, eller holder det med bare 3. klasse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå