Gå til innhold

Amming og spiseplikt på restaurant. Litt av en opplevelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på restaurant i Oslo 4.sept . Den var helt full og jeg satt og ventet på at ex skulle bli ferdig med bleieskift og satt og ammet.

Da kom servitøren bort og sa at det ikke passet seg å amme her inne. Om jeg kunne gå på toalettet eller noe.

Jeg sa ikke noe da, men da ex hadde kommet til bordet og vi var klar til å bestille så kom samme servitør bort igjen og spurte om vi var klar til å bestille mat.

Da svarte jeg: Vi skal ikke ha noe !

Servitøren svarte da at det var spiseplikt der.

Da ble jeg forbanna og sa høyt og tydelig:

Ja ha, så det er spiseplikt her ? Men en av gjestene deres ble jo nettopp nektet mat ! En baby på 6 mnd !

Nei, det var amming som ikke var lov det. Spise kunne vi.

Åh ja, betalende gjester har lov å spise altså, men ikke når maten er gratis! Er det det som er problemet her inne eller har du problemer med å bestemme deg ?

Det ente med at vi ble tilbudt en rett på huset, men vi gikk derfra i sinne og gikk på Peppes stedenfor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære, hvilken restaurant???

Skrevet

haha... tøft at du svarte servitøren. Kan jo skjønne at ikke alle syntes amming offentlig er helt ok, men å be deg gå på toalettet for å amme er faktisk respektløst. Da får de ha en sofa sjenert fra gjestene da eller et rom som man kan amme på om de syntes det er så problematisk.

U go!!!

Skrevet

Hmmm. nå bor jeg ikke i Norge, her er ikke offentlig amming så vanlig da. Men skjønte ikke helt problemet...?

Skrevet

Husker ikke hva den heter men det var på karl johan. Og de hadde biff.

Skrevet

Helt enig med frk.smil. Du burde spurt henne om hun ønsket å spise middagen sin på toalettet også!

Skrevet

Kanonbra at du sa i fra! Fy flate for en mangel på service.. ikke passende å amme på reaturant.. hvorfor i all verden ikke?? Og at du skulle gå på toalettet?? Hadde de enda hatt ett pent ammerom - så kunne jeg vurdert det.. men altså herregud.. uansett FLOTT at dere gav beskjed :)

Skrevet

Det er ofte spiseplikt på restauranter, og ikke alle restauranter tilater amming heller, dessverre :(

Skrevet

hi hi hi, skulle likt å sett deg:-)

Hadde jeg sittet ved nabobordet skulle du fått applaus:-)

Skrevet

Problem og problem. BAbyen på 6 mnd fikk ikke lov å spise i restauranten, men vi var pliktig ?

Hvilken policy er det da !

Skrevet

Herrefred,, da tror jeg at jeg hadde vært fristet til å gi henne en sprut midt i trynet!

Du får ta kontakt med vg eller noe da vet du hehe :) de liker sånne historier..

Samme neket går sikkert i små utringede topper på byen eller soler seg toppløs på stranden om sommeren, for det er jo greit å vise puppen så lenge den ikke brukes til det den er laget for!

Skrevet

Hva er amming da ? Er ikke det å spise da ?

Skrevet

Jeg skjønner faktisk at restauranter ikke tillater amming. Men de burde kanskje hatt et ammerom, evt en usjenert krok.

Skrevet

Hva er argumentet ditt for at det ikke skulel vært tillat å amme på restaurant da, aliena?

Skrevet

Åh, ja, så det er ok at mannene sitter og sikler etter puppen din på stranden, men når babyen skal ha mat og det ikke går an å de puppen en gang... ihvertfall ikke når jeg ammer. Da er det greit ? Now way !

Skrevet

Noen syns kan miste matlysten, og da kan de miste kunder... SÅ enkelt og idiotiskt er det faktisk.

Og Norge er ikke et vanskelig land på amming, prøv nabolandet England, takk for at jeg ikke bor der om jeg vil amme, man kan få bot.

Skrevet

At veldig mange mennesker ikke synes det er greit å se på bryster når de spiser. Selv om det bare er babyens matfat, man kan se vekk osv, men det er nå bare sånn det er. Hvis man hadde spurt folk som ikke hadde barn, ville nok majoriteten sagt at de ikke er så glad i offentlig amming. Her på dib regner jeg med at jeg er i mindretall. Helt greit det.

(Har ammet selv, men gjorde det ikke i offentligheten.)

Skrevet

Ja, vet du hva.. jeg er veldig nysgjerrig på HVORFOR det ikke skal være tillat å amme offentlig.. uansett om man er på benken utenfor slottet, på restaurant, hjemme i sin egen stue eller gående rundt i ett kjøpesenter :-) Fordi det kan være sjenerende for andre gjester?? Fordi tilfeldigvis noen kan få en sniktitt på puppen din?? Fordi de pene restaurantfruene blir sjalu når mannen deres stirrer?? Med fare for at noen skulle få en ufrivillig skvett i kaffekoppen??

Altså.. WHAT? Hva er problemet???

Man trenger selvfølgelig ikke å legge ut puppen til lufttørking for all offentlighet etterpå.. men altså.. det er snakk om å amme ett lite barn....

Hva er mest sjenerende for DEG som er så ØMTÅELIG på restaurant.. ett barn som får mat.. eller ett barn som HYLER etter mat??

Skrevet

Gikk du på do du da ?

Skrevet

Jeg visste ikke at det var lov å nekte noen å amme barnet sitt på en restaurant. Skjønner ikke at de gidder å bry seg engang. Herregud har de så forvridde tanker i hodet sitt at de reagerer på at et lite barn får pupp.

Har heldigvis aldri opplevd å bli nektet å amme ute før. Å hadde jeg blitt det så hadde jeg klikka. Satt alltid med et teppe rundt så INGEN så puppen. IKke akkurat som om jeg satt å lufttørka nipplen heller da.

Som noen andre sier her så hadde jeg med glede satt meg på et ammerom, dersom det hadde fantes på de aktuelle stedene. Var ikke akkurat fan av å amme offentlig men måtte jo bare gjøre det. Orka hvertfall ikke å sitte på en stinkende do å hver gang babyen var sulten.

Skrevet

Har virkelig ikke noen gang vært i nærheten av å forstå problemet med offentlig amming: Man kan jo bare la være å se på!!!!!

Skrevet

Ja, men jeg er ikke enig med deg. Du anser ikek amming som så naturlig at du kan amme "hvor-som-helst".. og det er helt greit. Jeg syntes ikke det er ammere som skal ta hensyn til hvor de ammer. Man bestemmer virkelig ikke når ett barn er sultent, det er det barnet selv som bestemmer. Og skulle man lagt opp dagen /hvor man er til enhver tid) for tilpasse alle måltidene.. jaja, da kan man likegodt bare være hjemme da.

Dersom disse menneskene sjeneres av (ikke ett bryst!!), men ett barn som ammes.. så får de heller spise middagen sin hjemme. !!!!

Skrevet

Bra, skravlefruen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...