Gå til innhold

Erfaring med foreningen 2 foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Noen som har erfaring med denne foreningen? Etter mange møter på familiekontoret og oppsett av en avtale har far gått til denne foreningen fordi han mener at rådgiver på familiekontoret støtter kun meg og at avtalen ikke passer for en oppgående mann som han kaller seg selv. Avtalen er basert på helt normale samværsavtaler når det kommer til samvær, ferie, jul, sykdom osv.

Har sett litt på nettet men føler kanskje at foreningen er meget opptatt av fars rettigheter og at de ønsker 50/50? Dette er noe han ønsker som jeg mener vil ødelegge vår datter av den erfaring jeg har med han og hans liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

foreningen 2 foreldre mener at delt omsorg skal være normen uansett alder og at den som flytter ut av skolekretsen miste barnet. spebarnsavtallene dems er helt horible, i følge mitt syn. de er for alt som styrker fedrenes rettigheter og alt som gir fedrene mindre bidrag og mindre plikter. aleneforeldreforeningen er motpolen og er for alt som hjelper mødrene (altså bostedsforeldrene) og er mot 50/50 som norm.

jeg liker ikke foreningen 2 foreldre! de har en tankegang som jeg mener ikke er med barnas beste i fokus.

Skrevet

Hei og takk for svar. Hvor stor innflytelse har denne foreningen i vårt samfunn? Og hva kan de gjøre og ikke gjøre? Hva i forhold til om det blir en rettsak, for jeg kommer aldri til å gå med på 50/50 i forhold til hva som er beste for min datter og de grunnleggende årsaker om hvordan situasjonen er i dag.

Skrevet

Jeg tror faktisk ikke jeg har hørt noe positivt om denne foreningen, ville holdt meg langt unna. (Så lenge ingen andre her har andre erfaringer da)Da ting var på det verste med bf fikk vite han hadde tatt kontakt med de og jeg tok en telefon for å høre hva de jobbet for. For det første var jeg enten bare uheldig med dama jeg snakket med, eller så var det fordi jeg ikke var en far som ringte. Og for det andre så var det hun sa helt utrolig! Jeg forstår tankegangen at far er like mye forelder som mor, men barnets beste virket det ikke som at de tenkte på. Jeg var fortsatt gravid da jeg ringte. Amming, ro etter fødsel, osv virket ikke som det var så nøye med, virket rett og slett som at de "jobbet" for å lage det verre mellom mor og far enn å finne en løsning. Utrolig skremmende!

Jeg vet at bf er enig i dette i ettertid og derfor valgte vi fvk istedet. Men jeg er enige i at de kanskje holder litt mye med mor der. Et forslag da jeg var gravid var at da mini ble født skulle bf la oss være alene de første to ukene. Dette sa jeg selvfølgelig nei til! Skulle han bare reist etter fødselen da og kommet tilbake etter noen uker?

Nå som vi ikke krangler mer prøver vi å bli enige om avtaler på forhånd, men går dit for å finpusse litt på avtalene, og ha en 3. person med. Men det er alltid JEG som får spørsmålet om dette er noe vi begge er enige i. Men, sånn er det vel kanskje siden det er mange forskjellige situasjoner der.

Skrevet

de har en del å si i vårt samfunn i forhold til at de sammarbeider med mannspanelet og men barneombudet om forslag til ny barnelov. om jeg husker riktig så trakk aleneforedreforeningen seg ut av dette samarbeide. men det skal jeg ikke banne på. de har også en tedens til og rope ut i media om ting og tang som de mener er helt håreisene, men det gjør aleneforeldreforeningen også. presse er makt.

i forhold til en rettsak så har de vel ikke så mye å si. kanskje de hjelper far med en advokat? men de kan jo ikke bestemme dommer eller påvirke saken på noen måte. om du har hovedomsorgen nå så vil du nok fortsette å ha den. jeg tviler på at det åpnes for 50/50 ved dom i norge. sistgang var det bare frp som stemte for.

for deg tror jeg ikke det vil ha så mye betyning at han har meldt seg inn der, sån rent bortsett fra at han sikkert blir enda bittrerer fordi noen blåser opp gnistene på bålet.

Skrevet

De har nok ikke så mye de skulle ha sagt. Dere må tilbake igjen på fvk til mekling hvis det skulle bli snakk om å ta det lenge. Og de har jo alt om dere fra dere var der første gang til nå. Skal ikke si noe 100%, men har aldri hørt om noen andre som har brukt f2f til dette.

Skrevet

veldig mange støtter mor når det gjelder samværsavtaler - det gjelder også fvk og andre instanser. Jeg skal ikke si at f2f er den ideelle organisasjonen, og den har nok mange bitre fedre som medlemmer. Men jeg skjønner jo mange av disse fedrene også! Dersom man leser på debattforumene der, så ser man jo mange historier som er hårreisende. Min mann ble medlem der da det skar seg med exen og avtale om samvær. Og når det røyna på som verst, så fant han mye støtte der. Men man må jo sile litt av infoen også:) Det gjelder jo også i forhold til aleneforeldreforeningen.

Organisasjoner har en tendens til å bli ganske enspora og litt ekstreme, det er ikke lett å se begge parters synspunkt.

Det som er smart i en slik forhandling er å jenke seg litt, gi litt og ta litt. Åpne opp for at man kan diskutere andre løsninger etterhvert som barnet blir eldre osv.

Lykke til med avtalen:)

Skrevet

Takk for alle svare. Det som er det merkligste er at vi har jobbet siden juni i 3 møter på fam.kontoret og kommet frem til en avtale. Det dreier seg kun om de normale ting ved fordeilng som jul, nyttår, påske, sommer, andre helligdager osv. Normalt samvær. Det er en fin avtale som vil gjøre det lettere for oss foreldre som ikke snakker sammen og ikke minst hva som vil være bra for vårt felles barn. MEN han vil ha 50% det er saken. Han ønsket å bruke 2 uker på å lese igjennom avtalen etter siste møte, men jeg hørte ikke noe før etter 4 uker. Avtalen hadde vi fått i posten tidlig i sommer og justert frem og tilbake på etter flere møter hvor vi pratet ok sammen. Han ønsker ikke å forholde seg til tekst å være pålagt noe som helst. EKs delta på hennes aktiviteter som eks 17 mai når han har henne, han vil ikke gå i tog men reise bort. Er dette til det beste for barnet? uansett har han brått kontaktet denne org. og jeg tror at det betyr at krigen bryter løs. Fam.kontoret var svært lite begeistret for dette og mente de kun fremmet fars interesse ikke hva som var det beste for barnet og foreldrene i sammen. Meget synd at det må ende slik. Noen gode råd?

Skrevet

Som jeg skrev tidligere så kan jeg være enig at fvk holder litt vel mye med mor noen ganger. Nå vet jeg jo ikke hva som har skjedd med dere. Men det rådet jeg kan gi er å holde deg til fvk siden dere har startet alt der, de lager avtaler etter barnets beste. Skulle dette bli tatt lengre så er det greit å holde saken et sted. At han velger å gå et annet sted fordi han ikke får viljen sin er jo bare et tydelig tegn på lite samarbeisdvilje. Hadde det enda vært for støtte, men det er jo tydelig noe annet også. Begge må svelge kameler, ikke bare den med hovedomsorgen. Virker som det er mange som mener det er den med omsorgen som må gi og gi og gi..Det er viktig at barnet blir kjent med begge, men etter barnets beste! Et annet tips er at du kan spørre rådgiver om det går an å få med en mannlig rådgiver nå, hvis det er en dame dere har nå. Det kan hende den rådgiveren dere har hatt har saken videre, men får inn en mannlig i tillegg så er det kanskje lettere for bf, verdt et forsøk? Vi spurte om det, og det var mulig.

Skrevet

Nettopp dette som ble gjort. Byttet veileder på fk når vi kom tilbake for ny avtale. Han er mann og jeg er godt fornøyd med hans hjelp. Vi har jobbet siden før sommeren med å komme til enighet, nå var forslaget ganske ok, og klart for signering, men så går bf til foreninge 2 foreldre. regner med han vil få en god del griller i hodet da han i utgangspunktet eller fam. hans vil ha 50%. teller det noe at han faktisk har barn fra før som han aldri har hatt en avtale med og kun vanlig samvær? Han har ikke gjort stort for å følge opp barnet utover tatt i mot det samvær han har fått fra moren. De har bodd i nærheten av hverandre, også langt fra hverandre forså nå i nærheten igjen.,barnet er ungdom nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...