Gå til innhold

kaffe og pepsi

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg glemmer meg HELE tiden... drikker 1-2 kopper kaffelatte på jobben,men så glemmer jeg meg innimellom å drikker 1/2 pepsi også da...

hva har det å si egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er koffein i begge, og det stresser fosteret. Koffein kan i enkelte tilfeller også fremkalle spontanabort. Det er også kunstig søtstoff, aspartam, i Pepsi Max, og det anbefales ikke å gi til barn under 3 år. Et foster har vel ikke bedre av det enn barn som er fødte.

Jeg drikker litt Pepsi Max iblant, om jeg er hos andre og blir budt, men hra kuttet dte helt ut her hjemme. Drikker vann eller ren fruktjuice istedet, det er bedre for både meg og barnet:)

Skrevet

Må si at jeg kun drikker dette på jobb....hjemme går det i vann og juice og hjemmelaget smoothie :D :D

Skrevet

Hei!

Jeg prøver å unngå for mye pepsi max (eller brus i det hele tatt), men mest fordi at det er sunnere med vann. Kaffe drikker jeg i store mengder. Sikkert 1/2 l hver dag! Har ikke tenkt så mye over at det kan være farlig egentlig. Jeg prøver å leve stort sett som før, da jeg verken røykte eller drakk særlig alkohol før jeg ble gravid. Prøver å gå turer og være i aktivitet, ellers har jeg ikke lagt om livsstilen noe særlig.

Forrige svangerskap fikk jeg avsmak mot kaffe, så da drakk jeg lite. Kommer nok til å fortsette å drikke kaffe denne gangen dersom jeg ikke får det samme igjen.

Skrevet

Abortfaren øker hvis man får i seg for mye koffein. Anbefalingene finner dere på matportalen.no

Ikke mer enn:

2 kopper kaffe

eller

4 kopper te

eller

1 liter cola.

Skrevet

Jeg har beholdt morrakaffen jeg, det er den som vekker meg til live. Fra å drikke 3 kopper om morgenen før jeg ble gravid, så klarer jeg meg med noen få slurker nå - max én kopp tilsammen.

Drikker mye mindre brus enn jeg har pleid. Drikker for det meste vann og juice. Men når jeg først skal drikke brus nå, så velger jeg alltid brus uten koffein som fanta, sprite osv.

For stort kaffeinntak kan øke abortfaren, men da er det snakk om store mengder. Jeg ble gravid på prøverørsforsøk, og klinikken sa at 2 kopper kaffe daglig ikke skal være noe problem. Matportalen sier 1-2 kopper daglig. Så kanskje du bør kutte ut enten kaffe-latten eller pepsien? Eller holde deg til kun én kopp kaffe og ett glass pepsi?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...