Gå til innhold

Høyt blodtrykk


Siilljjee

Anbefalte innlegg

Hallo:) Nå nærmer vi oss med stormskritt dere:)

Jeg er nå i uke 36 idag, og har fått høyt blodtrykk så er litt småbekymra.. har normalt blodtrykk på 115/80 til vanlig, men bt har vært stigende hele veien. På kontroll nå var det 150/95. Så nå sitter jeg her med en 24 timers blodtrykksmåler som måler bt hver halvtime for å se om det er lavere når jeg slapper av hjemme... Har ikke proteiner i urinen, men har jo lest at det kan være svangerskapsforgiftning som er i anmarsj... Noen med erfaring.. ?? Noen som har blitt satt på bt-senkende medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg haddeet blodtrykk på 140/105, blei innlagt på sykehus og gikk med målingsapparat. Det gikk ned igjen og jeg hadde ingen urin i protein. Så da var det ingen forgiftning sa de. Men må gå jevnlig til kontroll. Tok ul før de skreiv me ut, for å sjå om alt var igjorden.

Da fant de vann på ene lungen til babyen, så ble sendt til tr.heim. der viste de lite, men skal på kontroll der oppe med.

Men vet ikke om det har sammenheng med blodtrykket. Hjertet var hvertfall fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ligger på 140/95 selv, men det jordmor og lege sa til meg var at så lenge undertrykket ikke oversteg 105 tok de det med ro hvis urinen er fin i tillegg, men at de følger med. Håper dette kan hjelpe deg litt..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)) var til legen nå idag, og fikk svar på 24-timers blodtrykksmålinga... Alle blodtrykkene var perfekte untatt det som ble tatt til legen når jeg satte på apparatet og det som ble tatt til legen før jeg tok det av idag.. ;) Kjempeglad for det.. så er nok bare litt smånervøs når jeg skal til legen... Lykke til videre i den siste innspurten:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, et innlegg jeg iallefall føler meg veldig hjemme i... Jeg var inne på SiV i går på poliklinikken pga høyt BT...Fått henvisning tre ganger dit nå. Mitt BT lå igår på 169/118 og det var en del høyere enn jeg har fått målt til den siste tiden. Har ligget ca på 95-105 i undertrykk den siste 1.5 mnd. Så igår ble jeg lagt inn for kontroll siden jeg hadde pluss1 i protein (selvom dette er svakeste utslaget), høyt BT og hevelser i ben/føtter og hender. Ble tatt blodprøver av meg, sjekket urin og lå med CTG apparat i drøye 30 min igår - alt bra!!! BT, CTG og urin ble sjekket igjen i morges og da var BT mitt nede i 142/90 -hipp hurra!!!! Jeg fikk lov til å reise hjem igjen og det var godt, men jeg har sett hvor avgjørende det iallefall er for meg å ta det helt og holdent med ro for å holde trykket nede.

Nå håper jeg at jeg slipper flere turer inn på sykehuset før babyen bestemmer seg for å komme, har bare 12 dager igjen til termin jeg nå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hadde 140/90 på siste legekontroll og ble sendt til sykehuset for CTG & Ultralyd. Ble bedt om å komme tilbake om to dager og fikk beskjed om at jeg måtte være forberedt på at de satt igang fødselen før tiden pga. blodtrykket + spor av proteiner i urinen.. Noen andre i lignende situasjon eller med erfaring fra dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorhen var dette, hvilket sykehus, og hvor mye protein var det i urinen? Hvordan var resultatene på CTG undersøkelsen og hvordan hadde babyen det i magen da UL ble tatt? Bare litt nysgjerrig på situasjonen siden den er relativt lik min, sett bort i fra at du har et lavere BT enn meg...

Virker som om det blir praktisert veldig forskjellig rundt om? Så jo bare hvor stor forskjell det var på de tre jordmødrene som jeg hadde det døgnet jeg lå til observasjon på SiV....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ullevål. Fikk ikke noen andre resultater på CTG + UL enn at alt var bra. Står L+3 på helsekortet, vet ikke om det er målet på proteiner?? Jeg har også inntrykk av at det praksiseres veldig ulikt fra en jordmor/lege til en annen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...