lillemeg har fått prinsen sin! Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Fikk høre a ei venninne at jeg måtte kontakte jordmor selv, stemmer dette, og hva skal jeg gjøre der og hvor ofte går man ditt? Jeg er førstegangs og har ingen anelse!! Vær så snill og hjelp meg!
Shiny84 Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 bare ring til helse stasjon.. så fikser de resten
Vintersol Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Ja, du må skaffe deg jordmor selv. Sikkert litt forskjellig fra kommune til kommune, men her (Bergen) får man tildelt en jordmor ved å ta kontakt med helsestasjonen du "hører til". Du kan jo sjekke kommunens nettsted, så finner du sikkert info. Ellers står vel jordmødre opplistet i telefonkatalogen. Det finnes en veiledene plan for hvor ofte man skal ha kontroller. Første er vel en gang mellom uke 8 - 12. Neste kontroll er ultralyd (uke 17-19). Så tror jeg neste er uke 24. Mot slutten er det kontroll hver måned. Husker ikke akkurat planen. Første kontroll fyller man ut et skjema (Helsekort for gravide) og tar en del blodprøver. På hver kontroll sjekkes urinprøve, blodtrykk, vekt (noen steder - jeg veier meg selv). Jordmor lytter etter fosterets hjerteslag, og litt uti svangerskapet måles symfysemålet (kort forklart størrelsen på magen). Man må ikke gå til jordmor. Man kan også gå til svangerskapskontroll hos sin fastlege. En jordmor setter normalt av litt lenger tid enn legen, og snakker også litt mer om andre ting. Kosthold, tanker rundt fødsel, amming etc. Det man lurer på. Enten man velger lege, jordmor eller begge deler, er all svangerskapsoppfølging gratis. Lege el jordmor er den som henviser til ultralyd. Var det svar på dine spørsmål?
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Du bestemmer selv om du vil gå til lege, jordmor eller begge deler til kontroller under svangerskapet. Standardprogrammet inneholder 8 kontroller, men dette tilpasses den enkelte. Hvis du allerede går til legen din, kan du spørre han/henne hvilke jordmødre som finnes i kommunen, eller kontakte den lokale helsestasjonen. Jeg vil anbefale en kombinasjon av lege og jordmor når du skal til kontroller. Jordmødrene har som regel bedre tid og vet ofte mer om hvilke plager og bekymringer gravide kvinner har. Kontrollene består stort sett av å levere urinprøve, måle hvor stor magen er (symfyse-fundusmål), måle blodtrykk og høre hvordan du har det. Man pleier også å høre på fosterlyden. Et par ganger i graviditeten skal det også tas noen blodprøver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå