Gå til innhold

Jordmor?!??!? Hjelp!

lillemeg har fått prinsen sin!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre a ei venninne at jeg måtte kontakte jordmor selv, stemmer dette, og hva skal jeg gjøre der og hvor ofte går man ditt? Jeg er førstegangs og har ingen anelse!! Vær så snill og hjelp meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å selv ta kontakt med jordmor/lege. Vet at noen går til jordmor første gangen (rundt uke 8-12) i stedet for lege, men at mange går til lege. Etter første kontrollen blir det bestilt ultralyd som du har rundt uke 17-19, samtidig med fødeplass. Det er ikke vanlig å gå til jordmor før du er i uke 24 hvis alt er som normalt.

Jeg var første gang hos jordmor for en uke siden, da var jeg fullgåtte 22 uker. Tok selv kontakt, og fikk time og ble registrert der. Etter det er det vanlig å gå til jormor eller lege (det velger du stort sett selv) hver 4. uke fram til fødsel. Uke 24, 28, 32 etc er normalt.

Det jormor gjør er å sjekke urinprøve, måle symfysemål (hvor stor magen din er) etter uke 24, ta blodprosent og ellers prate om ting du lurer på. Hun hører også på hjertelyden til barnet. Det er en sjekk for å sjekke at alt står bra til, og for at du skal ha noen å prate med og få råd fra.

Håper dette er til hjelp :)

Skrevet

det er forskjellig fra plass til plass når de setter opp første time.. men du må ta kontakt med dem for å bli registrert..

Jeg skal til min første time hos jordmor i morgen,er i uke 17(tror legen min) Og det var jordmor som satte denne timen for lenge siden.

Dette er mitt andre svangerskap,så har ikke så mange kontroller nå som første gangen..

Men om du ser på hjemmesiden til din kommune,der pleier det å stå hvem du skal kontakte=)

Lykke til!

Skrevet

Blir ofte sagt det at lege er der for mors helse og jordmor for barnets helse! ;)

En jordmor er veldig ok å iallefall ha vært hos et par ganger,oftest jobber hun og noen vakter ved fødeavdelingen så du kan være heldig å få henne ved fødsel og!!! Ellers pleier de og ofte å arrangere svangerskapskurs for førstegangsgravide,og det og er veldig ok! :)

Jordmor holder nok til på helsestasjon i kommunen din,så bare ring og sett av en time du! Jeg var hos jordmor ved 12 uker og har fått ny time nå før ul for å høre hjertelyd! :)

Skrevet

Du ringer til den helsestasjonen du sogner til og sier at du er gravid og at du ønsker time hos jordmor.

Det er vanligvis kontroll en gang i mnd, og de fleste har annenhver time hos lege og jordmor.

Ta det alldeles med ro, det er i hvertfall ingen grunn til panikk. Du skal bare inn for kontroll (akkurat som hos legen) og spørre om ting du måtte lure på.

Er ikke noe must å gå til jordmor heller, jeg gikk bare til lege med min første, og det gikk alldeles fint :-)

Skrevet

Jepp, du må ringe helsestasjonen der du bor og si at du er gravid og ønsker time med jordmor.

Jeg var hos lege første gang for å fylle ut helsekortet for gravide, men har vært hos jordmor etter det. Man velger selv om man vil kombinere jordmor og lege eller kun gå til en av dem, jeg har valgt å kun gå til jordmor fordi jeg føler at de vet en god del mer om graviditet osv enn det vanlige fastleger gjør.

Jeg har heldigvis en venninne som akkurat har fått barn og en som har termin snart, så hvis det er noe jeg lurer på så spør jeg de, de kjenner til de fleste rutiner o.l i forbindelse med graviditet osv., i tillegg til at de begge bruker samme helsestasjon som meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...