Gå til innhold

Tips til FISKE-middager??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både kjappe og "vanskelige" mottaes med takk. Barnevennlig selvsagt,- men også til kos for oss voksne på lørdagskvelden...

Blir liksom marinert laks/ørret filet med poteter og andre kokte grønnsaker og litt rømme til (det liker også barna) eller fiskepinner/fylt rødspette (ol) og fiskegrateng. (fiskeboller regner jeg ikke som fisk lenger....)

Savner "spennende" fiskeretter med mye smak av krydder og grønnsaker. Er ikke glad i hvit/grå fiske, foretrekker rød....Og SKALLDYR og SKJELL..ELsker det.. Men med "riktig" tilberedning så kan jo det meste bli godt....

Noen som har noen bra oppskrifter til meg. Skal vi samle de her???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne er utrolig god! Anbefales! KJEMPELETT å lage og smaker ikke "typisk" fisk :)

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2008/02/pangasius-pesto-och-tomat.html

Pestofisk med tomat

4p

4 pangasiusfiléer

salt och vitpeppar

1 dl krossade tomater

2 skivade tomater

10 cm skivad purjolök

1,5 dl pesto

Lägg krossade tomater, skivade tomater och purjolök i botten på en ugnsform. Lägg fisken över, kryssa och pensla pesto över fisken. Gratinera i ugnen 200 grader ca 30 minuter.

Skrevet

Akkurat type sånn mat jeg mente...men hva er pangasiusfile???

HI

Skrevet

Her i huset er vi veldig glad i fiskegrateng.

Kjøper Lerum sin ferdige på rema til 10 kr pr. stykk.. Varmes i ovnen i ca 40 minutter.

Har da nykokte poteter og gulrøtter til. Bruker også å raspe gulrøtter vedisiden av. Fantastisk!!;)

Og kok gjerne grønsaker til.

Veldig god, og ikke minst lettvindt middag!

Skrevet

Sorry, såg ikke at du skrev litt til kos for dere voksne.

Da er vel denne lettvindte ikke helt brukendes:D

Det er barnas favoritt her hos oss i alle fall, og veldig grei å ha i hverdagene når man somregel er litt sent hjemme fra jobb osv..

=)

Hilsen anonym 13:42

Skrevet

Her jeg bor får vi i alle fall pangasiusfilet i frysedisken på Rema. Men du kan sikkert bruke torskefilet også

Skrevet

Joda, lettvinte også... Det erjo "hverdagsfisken" tross alt som er vanskeligst å planlegge..Liten tid, og kresne barn :o) SÅ ALLE fiske/sjømat oppskrifter taes imot med takk

HI

Skrevet

Dytter litt jeg. Kanskje noen har bedre tid til å komme tips på kvelden?

Synes det var litt lite innspill, men samtidig litt glad for at jeg ikke er alene om å ha lite kunnskap om matlaging med fisk og skalldyr :o)

HI

Skrevet

kokt kveite, med kokte gullerøtter og potet til og egge og purresmør det er bare helt nydelig mmmmmm

Skrevet

Jeg bruker å steike seifilet,sette det i en ildfast form med diverse grønnskaker(brokkoli,paprika,gulrot,sopp,løk etc stekes i pannen først) med fløte over,kjøtt&grillkrydder og peppermix...så lar jeg det stå i ovnen i ca 20 min...serveres med poteter. Knall godt! :)

Skrevet

Her er en kjempegod slumpefiskemiddag:

Hakk og brun to-tre løk i stekepanna, og legg så løken i bunnen av en ildfast form. Brun 400-600 gram torske- eller seifileet raskt i stekepanna og legg sammen med løken. Ha over salt og pepper og en pakke fløte. Stek i ovnen på 200 grader til fløten tykner og fisken ramler fra hverandre. Server med ris, kokte gulrøtter og maiskorn.

Skrevet

dampet laksefilet/ørret m/purre og gulrot hollandaisesaus og kokt potet ..

Skrevet

steikt makrell eller laks med agurk, rømme, og poteter:)

Skrevet

Hei liker vi å lage "fiskepakker" til alle sammen. Gøy å lage, man kan bruke den fisken man vil og alle får det de liker i sin pakke - så kan mor og far spise slik de liker, ikke alltid barnevennlig ;)

Bruker å skjere grønnsaker i staver - gulrot, selleri, paprika, kålrot, men bruker å se an hvilken fisk vi bruker. Til laks er f. eks purreløk godt å ha i, og ellers det dere og barna liker. Så legger vi fiskebiter oppå, eller blander det - kan også ha i flere fiskesorter samtidig (reker er også godt i) bruker olje eller smør, en klatt er nok - pakker hele greia inn i dobbel folie og steker i ovnen. Kjempegodt, enkelt og bare å kaste folien etterpå! Fryktelig gøy for barna å få egne pakker med grønsaker og fisk de har plukka ut og skjert opp selv også! Krydre etter smak og behag, og ha på rømme når det kommer ut av ovnen... ojjj, nå fikk jeg lyst på fisk :)

Ellers er det genialt å panere fisk selv syntes jeg. Bare å skjære forskjellige typer fisk i passende små biter, legge dem i egg/melke blanding før du dypper dem i mel, en omgang til i eggeblandinga å så i knust strøkavring. Ha ulike krydder i strøkavringen, så får du suuuper god smak :) Du må nesten prøve deg fram på hvor mye egg/melk du trenger, avhengi av hvor mange ganger du dypper fisken i den... Jeg liker å la den få to-tre runder, godt med masse spør panering ;) Her også kan du lage flere fiskesorter samtidig, og lag gjerne en god "dipsaus" til, alt etter hva dere liker. Får vel også kjøpt det ferdig på butikken... Skjer opp store poteter i kløfter og stek dem i ovnen med litt olje så har du "fish and chips" - hjemmelaget og supergodt!

Skrevet

LAKS I KOKOSSAUS MED GRØNN KARDEMOMME

4-6 personer

1/2 - 1 kg laksefillet

3 ss presset sitron

1 ts chili

1ts gurkemeie

salt

4-5 hvitløksfedd

fersk ingefær på størrelse med en valnøtt

1 middels stor løk

4 vårløk

4ss olje til steking

1ts sorte sennepsfrø

1 dl moste tomater utspedd med 1 dl vann

10 grønne kardemommokapsler

2dl kokosmelk

salt

Skjær fisken i 3-5cm store stykker bland sitron med 1/4 ts malt chili, 1/2 ts gurkemeie, 1/2 ts salt gni inn fisken med blandingen og la den stå en time på kjølig sted.

Skrell hvitløk ingefær og løk.Knus og finhakk hvitløken, riv ingefær og skjær løken i skiver og vårløken i tynne strimler.

Varm sennepsfrøene i olje til de slutter å poppe

tilsett løk vårløk ingefær og hvitløk.

skru ned varmen og stek til løken er gjennomskinneligtilsett resten avchilien og gurkemeienog fortsett å steke i et halvt minutt.

Rør inn moste tomater, kardemommekapsler og kokosmelk

rør godt og la det smaåkoke i 15- 20 minutter

Tilsett fisken, de største stykkene først og de minste til slutt'

Stek i 1 - 2 minutter avhengig av tykkelsen på fiskestykkene.

Serveres med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...