Gå til innhold

vært hos jordmor i dag......... bare rot...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i i dag 28+3.

Hver gang jeg er hos jordmor faller det på en torsdag, og hun skriver alltid +5, enda jeg på torsdager er +3. Vet ikke hvorfor hun skriver +5, enda hun vet terminen som er 17. desember...

Men i dag bomma hu m ei hel uke i tillegg. Jeg sa jeg er 28+, men hun skrev 29+.

Hun målte SF mål, og fant ut at jeg lå på 27,5 cm. Førte dette på skjemaet, bortsett fra at hun på helsekortet har skrevet at jeg er 29+5. Så alt er jo liksom feil....

På urin har hun skrevet L+1, hva betyr det da????

Så en ting til, jeg var hos legen for ei uke siden, og siden jeg er rhesus negativ sa hun at jeg måtte komme tilbake når jeg er i uke 32 for blodprøver, det ble da 5 uker til. Sa dette til kontordama, å hun satte opp en time om 2 uker fra i dag, da er jeg 30+4 den dagen jeg har timen. kan blodprøvene tas da, eller MÅ de tas når jeg er fullgått 32 uker? Noen som vet? Skal også ha nye blodprøver i uke 36 pga dette. Og i mellomtiden har jeg time til jordmor.

Føler alt bare har blitt rot.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres ut som det er min jordmor du beskriver!

Hver gang jeg er med henne på kontroll regner hun feil på hvor langt jeg er på vei.. jeg er 34+6 nå etter ultralyd termin og siste mens termin, men hun flytter meg et hakk bakover hele tiden og når jeg kommenterer det blir hun sur og svarer frekt at " nåja.. det er ikke så nøye"

På urinprøven min fikk hun et sånnt vanvittig resultat at hun ba meg ta den med til legekontoret å levere den til dyrking.

men der sa de at urinen var helt normal og kunne ikkje forstå hvorfor jordmor vile ha en så fin urinprøve på dyrking!

nå vil hun ikke teste urinen min mer heller..for det er ikke viktig sier hun..

også skal hun jo teste blodet (sånn stikk i fingeren) i uke 30, men det mente hun var undøvendig, siden resultatet så så fint ut da jeg testet den sist.. i uke 12!!

sist men ikke minst har hun rotet bort papirene mine! hun skulle ta kopier av dem sist jeg var til kontroll og jeg fikk dem aldri tilbake. hun nekter for at hun har dem men påstår samtidig at hun har sendt dem til sykehuset der jeg skal føde, men de har ikke fått noe.

Er det rart jeg har fødselsangst når jeg ser hvor inkompetent jordmoren min er..??

skummelt å tenke på at hun faktisk har ansvaret for liv!

Skrevet

Jeg har også lagt merke til at jm slurver litt med hjulet noen ganger. Men i det siste har det alltid vært korrekt. Til syvende og sist har du jo termindatoen og det er det som teller.

Når det gjelder blodprøvene tas de for å sjekke om du har utviklet antistoffer. Så det er nok ikke så farlig om det ikke er helt eksakt 32 uker. Jeg var 33 fullgåtte da jeg tok mine prøver og er nå 36 og noen dager og skal ikke ta nye før om et par uker. Viktigste er at de holder deg under oppsikt.

Skrevet

Min jm er hyggelig nok og sjekker alt hun skal men forteller ingenting. Typisk besøk varer 5-10 minutter ettersom jeg sjelden har noen spørsmål. Som førstegangs vet jeg jo ikke helt hva jeg skal spørre om. Har i hvert fall gått over til mer regelmessige kontroller hos fastlegen min. Har mye mer utbytte av det!

Skrevet

er forresten også resus negativ, og jordmor sa jeg måtte ta blodprøve når jeg var 30uker..

men siden hun har rotet bort resultatpapirene på dette også må jeg vel ta den på nytt likevel..?

Skrevet

Uffda,ikke kjekt med sånne jordmødre.

Personlig har jeg ingen erfaring med jordmor kontroller,har bare gått til fastlegen min =)

Skrevet

Du kan bytte jordmor, noe som i ditt tilfelle høres riktig ut. Er du på en helsestasjon kan det kanskje føles ekkelt å bytte blant de ansatte (særlig siden hun virker litt nærtagende av seg hun du har), men i ditt tilfelle tror jeg faktisk at jeg ville bare brukt fastlegen istedet. Det er ditt valg, ingen bestemmer at du må gå til jordmor også.

Ellers har jeg hørt mye positivt om mange private jordmødre som praktiserer svangerskapskontroller.

Å si at å sjekke urin ikke er viktig er vel drøyt - det er jo der man jevnlig bl.a. kontrollerer for spor av proteiner mtp svangerskapsforgiftning, som man jo helst ikke vil ha.....

Skrevet

Det må å ta blodprøve i uke 32 pga rh-minus; Det er ikke krise om den blir tatt en uke for tidlig eller en uke for seint. Det sa iallefall legen til meg. Men det er vanlig å ta den i uke 32 og uke 36. Tror du må forhøre deg med jm og høre hva som er grunnen til at hun skriver andre dager enn det du er på helsekortet ditt.. Evt bytte over til fastlegen din og ta kontrollene der..

Skrevet

L+1 betyr leukusitter i urinen..ikke noe farlig...¨

+1 er det laveste...selv lagt på3+ uten at noe var galt

Skrevet

Jeg er i i dag 28+3 - husk at jordmor bruker "snurra" og at denne har termin på 40+2. Det er litt ulikt her kanskje? Hun regner altså bakover fra UL-termin.

På urin har hun skrevet L+1, hva betyr det da????

- betyr litt utslag på hvite blodceller i urinen - betyr oftest ikke noe om du ikke har plager som tyder på UVI eller soppinfeksjon f.eks.

Alle RH negative skal ta blodprøver i uke 32 og uke 36 - dette er ca-tider. Du trenger ikke time hos lege - bare ta prøvene om du har med rekvisisjon til sekretæren.

Si fra til jordmor hva du mener om tingene. om alt er bra trenger du ikke gå dit oftere enn hver fjerde uke før du nærmer deg slutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...