MammaMia123 Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Og hvor får man kjøpt sånne flasker for å ha olja i? Tenkte kanskje gi bort i julegaver o.l
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Jeg bestilte masse småflasker fra panduro, noen var også på salt. Også kjøpte jeg glassmaling så vi kan skrive og male litt på. =)) Hvilken oppskrift bruker du? Jeg leter etter en som jeg kan putte en hel chili nedi, men finner ikke, er det pga de kan bli mugne nedi der? Hvordan gjør man det da?
MammaMia123 Skrevet 25. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2008 Jeg fant disse på nettet, men har aldri prøvd de! ) Sitronolje  4 sitroner 20 rosépepper korn olivenolje Vask og tørk sitronene godt. Del dem i båter og fjern frøene. Legg sitronbåtene på rene glass. Ha i pepperkorn. Hell over god olivenolje og legg på lokk. La oljen stå 6 uker før bruk. Sil oljen og kast sitronene. Passer godt som marinade til grillet fisk eller kylling. Oppbevares mørkt og kjølig. Pizzaolje 8-10 tørkede chilipepper 3-4 hvitløksfedd 2 rosmarinkvister (eller basilikum, oregano, timian) olivenolje Fyll alt på en ren flaske. La blandingen stå 1 uke før bruk. Drypp noen dråper på pizza eller pasta. Chiliolje Vask og tørk chiliene. Fjern stilkene. Sett dem loddrett i et glass med tett lokk. Hell på olivenolje til det dekker helt. Skru lokket godt igjen. Chiliene holder seg i månedsvis, og oljen kan fylles på etter hvert som den blir oppbrukt. Chiliene må alltid være tildekket. Vaniljeolje 2 vaniljestenger 1/2 l olivenolje Del vaniljestengene i to og skrap ut frøene. Visp sammen olivenolje og vaniljefrø. Hell det over på et glass med tett lokk. Legg i vaniljestengene og skru lokket godt igjen. Kjempegodt i smørsauser til f.eks. asparges, hummer eller hvit fisk.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Oj, takk så masse! må lagre denne, tor det blir pizzaolje til slekt og venner til jul =))
snuppedupp Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Kjøp gode oljeflasker. De må være helt tette, ellers holder ikke oljen seg noe godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå