Gjest hovedinnlegger Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Noen som har oppskrift på en ordentlig deilig eplekake?
Gjest hovedinnlegger Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Vet at det finnes noen saftige og gode oppskrifter - noen som har en å dele med meg?
Gjest Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Denne er skikkelig god....nam nam Verdens beste eple(langpanne)kake.. 100 g smør 4 egg 3 dl sukker 6 dl mel 3 ts bakepulver 2 dl fløte 20% 5 store syrlige epler 1 dl sukker 1 ss kanel 5 dl vaniljekrem 40 g smør evt. perlesukker til pynt Smelt og avkjøl smøret. Visp egg og sukker til eggedosis. Bland siktet mel med bakepulver og rør det inn i eggedosisen. Rør inn smeltet smør og fløte. Hell røren i en langpanne eller ildfast form (ca. 20x30 cm) kledd med bakepapir. Fordel vaniljekremen over røren. Skrell eplene og skjær dem i tynne båter uten kjernehus. Bland eplebåtene med sukker og kanel, legg dem tett i tett på vaniljekremen. Skjær smøret i tynne skiver med en ostehøvel og legg det på toppen. Stek kaken ved 170 grader i ca 35 minutter.
Gjest hovedinnlegger Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Oj - den høres noe annerledes ut! Kanskje jeg skal våge meg på den? Hva slags vanlijekrem bruker du?
Gjest Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 bruker Piano vaniljekrem som er ferdiglaget, enkelt og greit:) Ja denne kaken er virkelig god, gled deg:)
Gjest hovedinnlegger Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 LIker barn denne varianten også? Høres jo utrolig deilig ut da. Skal være til en liten gutt som elsker eplekake og vil ha det til bursdagen sin.
Gjest Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Ja min sønn på 4 liker den veldig godt. Har ikke servert den i barneselskap enda men er sikker på at den vil være populær blant barn også..Den er feks. veldig god med is til
solita 06 Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 Denne er klassisk, saftig og goood: Til en liten rund form (til langpanne ganger du oppskriften med 3 eller 4) 125 g mykt smør 100-125 g sukker (blir vel så god med 100 g synes jeg) 125 g hvetemel 1 ts bakepulver 2 egg 2 ss kaldt vann 2-3 epler Sukker, kanel, hakkede mandler og rosiner hvis du liker det. Sett ovnen på 180 grader. Rens epler og skjær i tynne båter. Rør smør og sukker lyst og lett. Bland inn mel, bakepulver og egg. Kaldt vann røres i helt til slutt. Hell røren i bakepapirkledd form, dryss med kanel (og rosiner evnt), stikk eplebåtene ned i røren. Dryss mandler, sukker og litt mere kanel over. Stek kaken på nederste rille i 40-45 min. Godt med krem eller is til namnamnamnam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå