Mamman til M&E Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Pappan her ønsker mer og jeg føler ikke at jeg kan nekte han det, selv om jeg egentlig kunne tenke meg alt selv :-) Det er jo hans barn også! :-)
tigergutt<3 Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Mor har krav på 3 uker før termin og de første 6 ukene etter termin. Far har krav på 6 uker. De ukene som er igjen er både mor og fars uker og de kan fordeles slik som dere ønsker selv. Hvis far har lyst på mer perm enn 6 uker så ville jeg absolutt ha delt med ham. Vi gjorde det med nr 1 og det fungerte kjempebra. Da tulla var 7 mnd så begynte jeg å jobbe to dager i uken hvor han hadde permisjon 2 dager. Jeg fortsatte med morgen og kvelds amming helt til hun ikke vill ha mer pupp. De to fikk kjempegod kontakt og det tror jeg de har hatt masse utbytte av etterpå. Permisjonen kan jo deles opp nesten akkurat slik dere vil. Far kan jo ta en dag i uken over mange uker eller han kan ta mer. Du trenger ikke å plutselig gi far de siste 15 ukene f.eks.
Maya_1 Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 Jeg syns det er viktig både for han og barnet at han får ta større del i permisjonen, så vi hadde tenkt til å dele likt mellom oss etter de første månedene. Dette ble nedjustert litt etter å ha hørt litt rundt, er visst viktig for barnet at jeg er hjemme lenger. Både for ikke å "miste" sin faste omsorgsperson, og for ammingen sin del. Så jeg tar 5 eller 6 første månedene, deretter begynner han med permisjon en dag eller to i uken. Mange hos oss som deler på denne måten, liker tanken på å være tilbake på jobb en dag i uken litt tidligere også, samtidig som pappan er inkludert tidligere.
Maya_1 Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Forresten så steilet jordmor når jeg snakket om å gi han en dag i uken etter 3 måneder, hun mente jeg aldri i livet kom til å ha lyst gi fra meg den tiden så tidlig. Syns det hørtes litt egoistisk ut jeg da..
Lilja121 Skrevet 25. september 2008 #5 Skrevet 25. september 2008 Typisk endel jordmødre! Min sambo tar ut 12 uker + noen uker ferie på slutten av permisjonen. Jeg synes det er viktig at han også får endel tid alene med krabaten. Jeg skal dessuten i noen uker jfør det obbe deltid med mamma som barnevakt.
gullfisken83 Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Her blir det 6 uker på far. Det er mest praktisk for oss å gjøre det sånn. Han snakker om å fordele det utover de 3årene han kan. Han ønsker å ta det ut i sammenheng med ferie slik at han hvert år i tre år får 5-6uker i strekk med barnet. Støtter han i det han ønsker å gjøre. Samtidig veldig glad for at jeg får 38uker permisjon:)
WPW Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Mannen min tar 14 uker på slutten. Syns absolutt det er rettferdig å dele, selvom jeg såklart kunne tenkt meg å ta så mye som mulig selv. Men det kunne jo han også, og jeg har jo ikke mer rett enn han på permisjonen. I tillegg tar han to uker ferie i slutten av min permisjon, så da får vi litt tid sammen også Gleder meg til det! Da jeg fortalte det til jordmora mi reagerte hun med å si "Oj, da er du snill!!!! Dere kan jo ta litt ubetalt permisjon også da." Men jeg syns egentlig ikke jeg er så snill. Det er jo ikke mine uker, men våres så han burde vel igrunn kanskje fått mer....:oP Men en ting som sikkert spiller inn for mange er økonomien hvis pappan tjener mye mer enn mamman.
Pappalille Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 Sniker meg innom fra 2. trimester jeg... *snike snike* Her har vi valgt 44 uker med 100% og så tar jeg i tillegg ut ti uker ulønnet permisjon. Han skal da ha fire uker ferie sammen med meg og småtten på slutten av min permisjon, og så skal han ha 14 alene, etter at jeg har hatt de 36 første ukene hjemme, så får jeg 10 uker på slutten der igjen. Jeg velger å ta ut ferie midt i permisjonen for å forlenge den totale permisjonstiden. Hoi så komplisert det ser ut når det skrevet ned sånn O.o
cyberkit *fødeklar* Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Gubben her får ingenting fri.. Han kunne ta ut to uker ferie, men det blir jo uten lønn...
Pappalille Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Hva da "får ikke fri"? Han har jo krav på seks uker. Eller har jeg misforstått noe alvorlig her O.o?
Gjest Skrevet 25. september 2008 #11 Skrevet 25. september 2008 mannen min tar ut 39 uker 80% og ferie, han har veldig lyst til å være mest mulig sammen med barnet ;o) vi fordeler det bare oss i mellom de to tre første årene
***Juanita*** Skrevet 25. september 2008 #12 Skrevet 25. september 2008 Hei, jeg er bare inne og snoker. (Tilhører egentlig dib og bli gravid!) Mannen min overtok da lillemann var 8 mnd. Det synes jeg var ok, men ville ikke gjort det tidligere pga amming. Hadde ikke spesielt lyst til å "gi fra meg" noen permisjonsuker i det hele tatt, men innså at jeg ikke hadde noen god grunn til å si nei.
Mrs. Bouquet Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 Nei, jeg har vært hjemmeværende siden den forrige permisjonen tok slutt. Så han får dessverre ikke rett på annet enn de 2 ukene i forbindelse med fødselen. Tror faktisk ikke det firmaet han jobber i betaler lønn i de to ukene en gang. Så han blir hjemme med oss de to ukene + en uke ferie han har til gode. Gruer meg litt til de ukene der er over og jeg er alene med begge barna.
Pappalille Skrevet 25. september 2008 #14 Skrevet 25. september 2008 Jeg er litt stressa med tanke på amming og slikt selv jeg, samtidig synes jeg det er viktig at pappa får tid hjemme også. Det går seg vel til. Det er så mye dill å sette seg inn i sånn midt i hormontåka! Gutsbestebarn; det høres ikke ut som en misunnelsesverdig situasjon nei =/
Gnire Skrevet 25. september 2008 #15 Skrevet 25. september 2008 Jeg tror det er veldig lurt at pappan er litt hjemme alene med barnet også. Jeg er desverre arbeidsledig, så for nå kan pappan bare få sine 6 uker. Satser på å få jobb i løpet av vinteren slik at pappan kan få litt mer.
Madamina Skrevet 25. september 2008 #16 Skrevet 25. september 2008 Nei, faktisk ikke. Vi er helt enige om at han kun tar de 6 ukene (pluss de 2 etter fødselen). Jeg har en mye mer krevende og mindre gøy jobb enn ham og kommer til å ha det resten av livet antakeligvis. De første 6mnd ser vi det også som vanskelig å gi til ham pga amming (som med forrige barn var veldig mye styr. De fleste ville nok gitt opp). Han har kun oppmøteplikt 10-14 på jobben med resten som fleksitid enten hjemme eller på jobben. Dessuten tjener jeg ganske mye mer enn ham og jeg får all lønn dekket. Men vi tar 100%. Har begge også mye ferie og avspasering året gjennom.
WPW Skrevet 25. september 2008 #17 Skrevet 25. september 2008 men hvis du er arbeidsledig, har han rett på noen uker i det hele tatt da? Blir ikke det det samme som de som jobber mindre enn 50% eller er hjemmeværende?
leela Skrevet 25. september 2008 #18 Skrevet 25. september 2008 Her skal far ha nesten alt. Jeg skal ha 3 uker før og 8 uker etter, pappa'n får resten. Kan ikke si det er en ønskesituasjon, men uten rett til foreldrepenger er den eneste løsningen at jeg går ut i jobb så fort som mulig. Ellers må vi selge huset.
Myra Skrevet 25. september 2008 #19 Skrevet 25. september 2008 Du mister alt som heter sykepengerettigheter dersom du tar ut ulønna permisjon. Men det er du sikkert klar over. Tenk deg at du får bekkenplager og ikke være istand til å gå på jobb etter permisjonen da har du ingen krav på sykepenger.
Mamman til M&E Skrevet 25. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 25. september 2008 Oi, synes synd på deg leela! Etter 8 uker hadde jeg ikke kunnet fungere i jobb engang. Det tok sin tid før jeg var noenlunde tilbake i denne verden etter sist fødsel. Ikke en kjekk situasjon for dere. Jeg ser ikke noen grunn til å karre til meg all permisjon men det meste kommer jeg til å ta. Har også en mann som er lærer og har mye fri men så lenge han ønsker å være mer hjemme så skal han få det selvsagt, egentlig er det jo bare positivt også for barnet :-) Vi tjener ganske likt også.
mamarama og lille banan Skrevet 25. september 2008 #21 Skrevet 25. september 2008 her er pappaen masterstudent og kan ikke ta ut permisjon...men siden jeg fikk en veldig gunstig utregning av lønnsgrunnlag på deltidsjobben regnet NAV ut at jeg hadde en stillingsprosent på 51, 04 (!) prosent, og da har far plutselig fedrekvoten sin. jeg har variabel månedsinntekt, men den reelle stillingsprosenten min ligger i gjennomsnitt kanskje på 35 prosent. trolig har lønnskontoret sendt inn den siste lønnslippen min, i stedet for å regne gj.snitt av flere. den siste mnd jeg var i jobb tjente jeg mer enn vanlig...så nå har vi en ny situasjon. lurer på hvordan vi skal få til dette med fedrekvoten. noen som har erfaring med fleksibelt uttak av fedrekvote når de er studenter? slik at jeg ikke mister fødselsstipendet fra lånekassen når han tar ut fedrekvoten sin...
leela Skrevet 25. september 2008 #22 Skrevet 25. september 2008 Kan ikke si jeg gleder meg akkurat, nei.
Fuglehjertet Skrevet 25. september 2008 #23 Skrevet 25. september 2008 Pappan her skal ha en dag i uka etter mors pålagte 6 uker. I tillegg skal han ha de siste 16 ukene.
Lone27 Skrevet 25. september 2008 #24 Skrevet 25. september 2008 her i huset tar pappan 2 uker i forbindelse me fødsel (får da betalt de to ukenen i fra arb giver ) også skal han ha de 6 uken som e forbeholdt han . men han jobber på båt så han er jo hjemme en mnd av gangen så han får nokk tid me småtten og det er jeg gla for skal heller ikke ha småtten i barnehagen så lenge det gjør seg mulig med at han pappan har jo en mnd fri av gangne og den mnd han er borte så har vi en bestefar som akkurat er blitt pansjonist som gjerne stiller opp
lille spira Skrevet 25. september 2008 #25 Skrevet 25. september 2008 Her skal pappan ha de 6 ukene han har krav på + 4-6 uker ekstra. Litt usikker på åssen vi skal gjøre det, men han skal sannsynligvis ha 4-6 uker når babyen er mellom 4-6 mnd. Jeg skal da gå på skole og jobbe. Også skal han ha fedrekvoten på slutten av permisjonstiden eller neste vår igjen Vi har ikke heelt oversikt enda gitt ;P Men mer permisjon er det rimlig at han får. Økonomisk sett så hadde det vært best om han tok all permisjon - men det vil han ikke selv heller. Han syns det er viktig at jeg er hjemme den første tiden med amming og sånn - heldigvis!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå