mammanov08 Skrevet 25. september 2008 #1 Skrevet 25. september 2008 Heisann. Var en tur innom legen i dag siden jeg var veeeldig uvel, kvalm og hadde sett flimringer foran øynene i går. Men blodtrykket var lavt og urinen fin:) Legen målte SF mål og jeg er i dag 31+0, SF målet var 34, synes det var meeget høyt. Men heldigvis normalt sa hun, jeg har kort mage og har med de andre to guttene jeg har hatt høyt SF-mål og de har vært 3700 g og 3586g, de har ikke hatt så høyt SF mål som denne krabaten da... så det var ikke usannsynlig at jeg ville få en unge på over 4kg, høres mye ut, men det er jo hodestørrelsen som "teller" ikke str på babyen når man tenker på å grue seg hehe... Nå er jeg sykemeldt tom tirsdag neste uke, fått beskjed om å slappe godt av , stresse ned og hvile bekkenet mitt (som er meeget vondt)Har en kontorjobb og all sittinga på kontorstolen gjør at bekkenet stivner helt til og jeg har smerter lenge etterpå. Skal bli godt med litt "ferie":)
Gjest Skrevet 25. september 2008 #2 Skrevet 25. september 2008 Er vel som regel ikkje nåke,men hadde samme målet som deg då eg var 32+4,og då blei eg henvist videre til Ultralyd på fødepoliklinikk.. Alt var bra meg vetleguten,vokst fint,men litt mykje forstervatn..Så skal tilbake igjen no på mandag...
Jente2011 Skrevet 25. september 2008 #3 Skrevet 25. september 2008 di trudde at eg og hadde stor baby, måtte ta glukosetest og, men på UL viste det seg at eg hadde en god del fostervatn.. så skal tilbake på skjekk neste mandag... hadde SF-mål 33 i uke 29..
Gjest Skrevet 25. september 2008 #4 Skrevet 25. september 2008 Nett komt frå kontroll hos jordmor... SF målet var 38,er 34+6..Altså 4 cm høgare på berre 2 veke...uuuuuups....Godt at vi har time på poliklinikken på mandag,...
mammanov08 Skrevet 25. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2008 hmmmmmmmmmm nå ble jeg litt bekymret.. Legen virket kjempefornøyd med målet, hun sa at her står alt bra til. Har nesten ikke hørt om at SF-målet kan være for høyt. Godt jeg skal til jordmor på onsdag, hun har Ultralyd:) Men hva kan det være da når SF-målet er for høyt? stor baby, mye fostervann`? Er det noe som kan være alvorlig?
annemor80 Skrevet 25. september 2008 #6 Skrevet 25. september 2008 Jeg ligger over det grønne feltet nå, jeg også, er 38+2 idag. Jordmor driver og ymter frempå om at ungen blir stor og mulig igangsetting, så jeg er temmelig engstelig. Skal dit igjen imorgen, og skal spørre og grave litt da. Vil ikke ha en 5 kilos unge heller, liksom...!
AO3 Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Jeg har tidvis hatt veldig høyt SF-mål. Grunnen til at jeg skriver "tidvis" er at det har variert VELDIG ut fra hvem som har tatt SF-målet. F.eks. fant jordmor i uke 20 (ca) høyere SF-mål enn gynekologen - i uke 25! Vekstestimering hos gynekologen i uke 25 (privat, ikke henvist) var 10-14% over gjennomsnitt, dvs godt innenfor normalen. Etter den opplevelsen tok jeg de høye SF-målene med en GOD klype salt. Til å begynne med fikk jeg høre at hvis SF-målet mitt holdt seg høyt (laaangt over det grønne feltet) nærmere termin, ville jeg bli sendt til vekstestimering. Nå mot slutten har det såvidt kommet innenfor det grønne feltet, bortsett fra i forigårs, da en medisinstudent tok det - det var første gang hun gjorde det, og da ble det igjen skyhøyt. Må legge til at jeg samme dag tok UL for å sjekke leie, hvor babyen var "normalt stor", og at en annen, erfaren jordmor som kjente på magen min mente babyen var "normalt stor" - derfor er jeg ikke spesielt bekymret.
biie Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 i uke 32 var jeg 31cm i uke 34 var jeg 30 cm, målt av samme jm. i uke 36 er jeg 36 cm, målt av en annen jm!!!! først gikk jeg i 2 uker å lurte på om veksten var nomal og nå her det jo blitt et jumbo hopp på 6 cm,og ligger over normal kurven. så om 10 dager skal jeg til jm nr1, får se da, kanskje det blir ul.
Jente2011 Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 eg skal tilbake nå på mandag å viss det fortsatt er mye fostervann må di tappe meg.. ikke vet jeg hvordan det er med tapping, litt redd for at alt vannet skal gå, da jeg bare er 33 uker når jeg skal tilbake.. det kan vel være stor baby eller mye fostervann, eller at du er lenger på vei enn anntatt...
Bimme Skrevet 25. september 2008 #10 Skrevet 25. september 2008 Hva er farlig med mye fostervann?? Tapping? Jeg har hele tiden lagt øverst i det grønne feltet på SF-målingene, og i uke 38 var jeg til og med over... Jordmoren min mener jeg har mye fostervann, men hun har ikke sagt noe om at det er negativt?!?
mammanov08 Skrevet 26. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. september 2008 Jeg skjønner ikke heller ikke dette her! Legen min målte meg til 34 på SF målet og jeg var da 31+0, hun bare smilte og sa at her vokser han godt. Mens her inne leser jeg om tapping av fostervann, ekstra UL. Mine SF mål denne gang har vært: uke 18 - SF 18, uke 23 -SF 23, uke 28- SF 27 og uke 31- SF 34. Jeg lurer jammen på hvorfor det er ulik praksis rundt om kring i landet! Hvorfor det må sjekkes noen steder og ikke andre steder. Men jeg er glad jeg har gått til privat jordmor med UL og at jeg skal dit på onsdag. Da skal jeg kreve svar på hvorfor noen med høyt SF mål blir henvist videre mens andre ikke!!
biie Skrevet 26. september 2008 #12 Skrevet 26. september 2008 i mitt først sv lå jeg veldig høyt hele tiden, det var en jevn kurve og det ble aldri snakket om ekstra sjekk. men denne gangen har jeg hopp litt opp og ned, kanskje derfor di vil sjekke med ul. i først sv fødte jeg en gutt på 4600g og som sagt de snakka aldri noe om sjekking og igangsettelse, ingen stress. født 1 dag før termin ( 6 dager etter menstermin). er ikke redd for å få et stort barn igjen:)
Jente2011 Skrevet 26. september 2008 #13 Skrevet 26. september 2008 merkelig hvor forskjellig det er fra plass til plass, eneste UL-mannen sa var at hvis det var mer fostervann når jeg skal tilbake så måtte dem kanskje tappe meg... jeg trodde selv at det var positivt med litt ekstra fostervann! men han sa at det kunne bli veldig ubehagelig for meg å være så stor.. (ser ut som jeg skal føde imorgen, magen er kjempestor + eg er lav og magen er langt oppe).. men hvis dem skal tappe meg, er det ikke fare for at alt vannet går da ?.. jaja, håper virkelig at jeg slipper!
Jente2011 Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 det var egentli sånn vekstseminering jeg skulle på fordi jordmor trodde jeg var lenger på vei, siden det er 19 dager forskjell på menstermin å UL-termin.. så fant han ut dette med fostervannet da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå